Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97288
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Внутрішня незалежність судді адміністративного суду як засада здійснення адміністративного судочинства в Україні |
Other Titles |
Internal Independence of an Administrative Court Judge as a Principle of Administrative Justice in Ukraine |
Authors |
Savytska, Nataliia Valentynivna
|
ORCID | |
Keywords |
засади судочинства незалежність внутрішня незалежність суддя адміністративний суд судова реформа корупція прозорість міжнародне співробітництво воєнний стан judicial principles independence internal independence judge administrative court judicial reform corruption transparency international cooperation martial law |
Type | PhD Thesis |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97288 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Савицька Н. В. Внутрішня незалежність судді адміністративного суду як засада здійснення адміністративного судочинства в Україні : дис. ... д-ра філософії : 081. Суми, 2024. 252 с. |
Abstract |
Дисертаційну роботу присвячено системному та комплексному аналізу
важливості та впливу внутрішньої незалежності судді адміністративного суду
в Україні на правосуддя в контексті української правової системи та на
формування напрямів удосконалення заходів забезпечення внутрішньої
незалежності судді адміністративного суду в Україні.
Доведено, що незалежність є основним принципом і цінністю судової
системи, а також мірилом її ефективності. Функція незалежності випливає з
розподілу влади між гілками держави для захисту громадян у суперечках із
державою. Однак наголос на незалежності також випливає із сенсів існування
судової влади, щоб справедливо вирішувати будь-які спори переважно в
умовах конфронтації.
Наголошено, що одним із найважливіших показників побудови правової
держави є наявність незалежної судової системи. Адже в демократичній
правовій державі лише судова влада може остаточно вирішити правовий
конфлікт. Але вона зможе виконати своє призначення лише тоді, коли буде
справді незалежною, неупередженою та доступною для кожного, а
закріплення прав і свобод у законодавчих актах – однозначним, ясним, точним,
системним і доступним для всіх.
Запропоновано виділяти такі два види незалежності судів: зовнішня
незалежність (незалежність від інших гілок влади, службових і посадових осіб,
незалежність від політичних сил і переконань судді) та внутрішня
незалежність (незалежність від конфлікту інтересів, незалежність від голови
суду та інших впливових суддів, працівників апарату суду). Надано визначення внутрішньої незалежності судді адміністративного
суду в Україні. Під якою запропоновано вважати здатність суддів належно
виконувати свої обов’язки, зокрема самостійно та неупереджено вирішувати
кожну справу по суті, без впливу чи неправомірного контролю з боку голови
суду, інших суддів, працівників апарату суду та учасників судового процесу.
Обґрунтовано, що недотримання незалежності суду неминуче
призводить до порушення принципу винесення рішення суддею на основі
внутрішнього переконання. Адже через можливість неправомірного впливу
внутрішні переконання та ідеали судді ситуативно або ж системно зазнають
зовнішнього впливу, що поступово зумовлює їхнє деформування.
Визначено, що суб’єктами впливу на суддю можуть бути інші судді,
голова суду чи працівники апарату. Форми цього впливу, як і мотивація
суб’єктів впливу, може бути різною. Так, вплив із боку голови суду, зазвичай,
має владний характер і побудований на основі відносин «керівник –
підлеглий», коли суддя фактично опиняється в безвихідній ситуації й не може
суперечити своєму керівництву. З практики Європейського суду з прав
людини випливає, що відсутність достатніх гарантій, які забезпечують
незалежність суддів усередині судової системи, і, зокрема, від судового
керівництва, може призвести до висновку про об’єктивну обґрунтованість
сумнівів заявника в незалежності та неупередженості суду.
Обґрунтовано, що організаційно-правові гарантії забезпечують
внутрішню незалежність суддів адміністративного суду від будь-яких впливів
і забезпечують право суддів на вільне вирішення справ за законом. Значення
цих гарантій полягає в тому, що вони є необхідними для забезпечення
незалежності суддів та захисту прав і свобод громадян.
Доведено, що фінансові гарантії забезпечення реалізації внутрішньої
незалежності суддів адміністративного суду в Україні забезпечують
незалежність суддів від впливів за допомогою забезпечення фінансової
стабільності та незалежності. До них належать такі: окремий порядок фінансування та організаційного забезпечення діяльності судів, установлений
законом, і належне матеріальне й соціальне забезпечення судді.
Наголошено, що процесуальні гарантії впливають на забезпечення
реалізації внутрішньої незалежності суддів адміністративного суду в Україні,
оскільки вони гарантують, що судді матимуть можливість вільно та незалежно
ухвалювати рішення відповідно до закону, незалежно від тиску з боку інших
гілок влади, політичних партій, громадськості чи інших впливових осіб.
Визначено, що етичні гарантії є важливими для забезпечення реалізації
внутрішньої незалежності суддів адміністративного суду в Україні, оскільки
вони встановлюють норми поведінки для суддів, що забезпечують їхню
безпристрасність, об’єктивність і незалежність.
Визначено, що згідно із законодавством судді адміністративного суду
можуть бути притягнуті до дисциплінарної відповідальності за порушення
принципу внутрішньої незалежності судді, якщо вони ухвалюють рішення, які
відображають вплив на них із боку інших органів влади чи інших зацікавлених
осіб. Кримінальна відповідальність за порушення принципу внутрішньої
незалежності судді передбачена статтею 376 Кримінального кодексу України.
Згідно з цією статтею порушенням принципу внутрішньої незалежності судді
є надання судді будь-яких пропозицій, заохочень, обіцянок, погроз або
використання інших способів впливу на нього з метою впливу на його рішення
або бездіяльність у справі, яку він розглядає, або у справі, яка може бути йому
доручена.
Наголошено, що міжнародні судові стандарти являють собою набір
правил і принципів, ухвалених міжнародним співтовариством для
регулювання функціонування та діяльності судових систем у різних країнах.
Основна мета цих стандартів полягає в забезпеченні справедливості, захисті
прав людини та забезпеченні правової стабільності на міжнародному рівні.
На основі глибокого аналізу міжнародних нормативно-правових актів
визначено, що основні принципи незалежності судових органів, утверджені
резолюціями 40/32 та 40/146 Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй від 29 листопада та 13 грудня 1985 року, гарантують, що незалежність
судових органів є закріпленою в державі та визначеною в конституції чи
законах країни. Аналіз положень Бангалорських принципів дозволяє зробити
висновок, що вони стосуються не лише визначення сутності «незалежності», а
й закріплюють гарантії незалежності, заборону втручання та тиску,
передбачають, що судові органи повинні мати автономію у своєму управлінні
та функціонуванні, зокрема бюджетування та внутрішню організацію.
Основною метою Європейської хартії про статус суддів є забезпечення
компетентності, незалежності та неупередженості, яких громадськість має
право очікувати від судів і суддів, відомих своїм завданням із захисту прав
осіб. Значну роль у формуванні та утвердженні засади внутрішньої
незалежності судді адміністративного суду в Україні відіграють документи
Комітету Міністрів Ради Європи. Ці документи, які часто ґрунтуються на
рекомендаціях Венеціанської комісії та інших органів Ради Європи,
забезпечують структуру та набір стандартів для держав-членів, яких потрібно
дотримуватися, щоб забезпечити належне функціонування своїх правових і
судових систем. Монреальська універсальна декларація щодо незалежності
правосуддя є інструментом забезпечення неупередженості, містить гарантії
невтручання в діяльність судді, забезпечує автономію судової влади в
адміністративних справах, сприяє утвердженню справедливої та ефективної
правової системи. Загальна (Універсальна) хартія судді відіграє вирішальну
роль у підтриманні внутрішньої незалежності суддів. Ця хартія окреслює
фундаментальні принципи та стандарти, спрямовані на забезпечення
незалежності, неупередженості та доброчесності суддів у всьому світі. У
Статуті суддів у Європі закріплено низку принципів, спрямованих на
забезпечення незалежності судової влади, незалежності кожного. Документи,
видані Консультативною радою європейських суддів, мають на меті
визначення стандартів і принципів, які регулюють внутрішню незалежність
суддів. Здійснено аналіз іноземного досвіду реалізації принципу внутрішньої
незалежності суддів із використанням досвіду Сполучених Штатів, Великої
Британії, Федеративної Республіки Німеччина та Республіки Італія.
Узагальнення цього досвіду розкриває різноманітний спектр практик, які
можуть стати основою для зусиль України у зміцненні судової системи. Кожна
з цих країн має унікальні особливості, деякі аспекти позитивних практик є
цінними та можуть бути впроваджені в Україні.
Наголошено, що під час адаптації цього зарубіжного досвіду до
унікального правового та культурного контексту України вкрай важливо
надати пріоритет місцевій відповідності та чутливості до конкретних викликів
країни. Постійне оцінювання та вдосконалення цих практик буде важливим
для забезпечення успішної інтеграції принципів, які підвищують внутрішню
незалежність суддів в Україні. Оскільки нація прагне до надійної та
незалежної судової системи, поєднання цього іноземного досвіду може
прокласти шлях для судової системи, яка користується довірою суспільства та
підтримує верховенство права.
Доведено, що засада внутрішньої незалежності суддів адміністра тивного суду в Україні спрямована на постійне вдосконалення та адаптацію до
сучасних викликів. Загалом стратегії вдосконалення внутрішньої
незалежності суддів адміністративного суду в Україні охоплюють різні
напрями для забезпечення ефективної та сучасної судової системи. Це містить
законодавчі ініціативи, спрямовані на реформування системи відправлення
правосуддя, особливо в контексті дистанційного правосуддя, упровадження
норм і процедур під час воєнного стану та розгляд можливостей використання
штучного інтелекту суддями. Паралельно розвивається система забезпечення
безпеки та охорони суддів, щоб створити сприятливі умови для виконання
їхніх обов’язків. Заходи, спрямовані на підвищення прозорості судової
системи, щоб забезпечити відкритість і доступність інформації про діяльність
судів, сприяють покращанню відносин між судовою владою та громадськістю. Обґрунтовано, що в умовах воєнного стану Національна школа суддів
України відіграє основну роль, забезпечуючи компетентність суддів у
питаннях міжнародного гуманітарного права. Процес освіти також
орієнтований на адаптацію до нових реалій і відновлення після конфліктів. The dissertation is dedicated to a systematic and comprehensive analysis of the importance and impact of the internal independence of judges of the administrative court in Ukraine on justice within the context of the Ukrainian legal system and the development of directions to enhance measures ensuring the internal independence of judges of the administrative court in Ukraine. It is argued that independence is a fundamental principle and value of the judicial system and a measure of its effectiveness. The function of independence stems from the separation of powers within the state branches to protect citizens in disputes with the state. However, the emphasis on independence also arises from the essence of the existence of the judicial power to fairly resolve any conflicts in conditions of predominant confrontation. It is emphasised that one of the most important indicators of building a rule of law state is the presence of an independent judicial system. In a democratic rule of law state, only the judiciary can conclusively resolve legal conflicts. However, it can fulfil its purpose only when it is truly independent, impartial, and accessible to everyone, and the entrenchment of rights and freedoms in legislative acts is unambiguous, clear, precise, systematic, and accessible to all. The proposal is made to distinguish between two types of judicial independence: external independence (independence from other branches of power, officials, and persons in positions of authority, independence from political forces, and the judge’s beliefs) and internal independence (independence from conflicts of interest, independence from the court president and other influential judges, court staff). A definition of the internal independence of judges of the administrative court of Ukraine is provided. It is proposed to understand this as the ability of judges to perform their duties properly, including independently and impartially deciding each case on its merits, without the influence or undue control from the court president, other judges, court staff, or participants in the judicial process. It is substantiated that the disregard for judicial independence inevitably leads to a violation of the principle of rendering decisions by a judge based on internal conviction. Due to the possibility of undue influence, the internal convictions and ideals of a judge can be situational or systematically subjected to external pressure, gradually causing their distortion. It is determined that subjects influencing a judge may include other judges, the court president, or court staff. The forms of this influence, as well as the motivation for influencing subjects, may vary. For instance, influence from the court president typically has an authoritative character. It is built based on a "leader subordinate" relationship, where the judge may find themselves in a predicament and unable to contradict their leadership. The practice of the European Court of Human Rights suggests that the lack of sufficient guarantees ensuring the independence of judges within the judicial system, particularly from judicial leadership, may lead to the conclusion of objectively grounded doubts by the applicant regarding the independence and impartiality of the court. It is argued that organizational and legal guarantees ensure the internal independence of judges of the administrative court from any influences and secure the right of judges to freely decide cases in accordance with the law. The significance of these guarantees lies in their necessity to ensure the independence of judges and protect the rights and freedoms of citizens. It is demonstrated that financial guarantees for the realization of the internal independence of judges of the administrative court in Ukraine ensure the independence of judges from influences by providing financial stability and independence. These include a separate funding mechanism and organizational support for the activities of the courts, as established by law, and adequate material and social security for judges. Emphasis is placed on the fact that procedural guarantees impact the realization of the internal independence of judges of the administrative court in Ukraine, as they ensure that judges can freely and independently make decisions by the law, regardless of pressure from other branches of power, political parties, the public, or other influential individuals. It is defined that ethical guarantees are crucial for ensuring the realization of the internal independence of judges of the administrative court in Ukraine, as they establish behavioural norms for judges, ensuring their impartiality, objectivity, and independence. It is specified that according to legislation, judges of the administrative court may be held accountable for violating the principle of internal independence if they make decisions reflecting influence from other branches of power or other interested parties. Criminal liability for violating the principle of internal independence of a judge is stipulated by Article 376 of the Criminal Code of Ukraine. According to this article, a violation of the principle of internal independence of a judge includes offering the judge any proposals, incentives, promises, threats, or using other means of influencing them to impact their decision-making or inaction in a case they are handling, or a case that may be assigned to them. It is emphasized that international judicial standards represent a set of rules and principles adopted by the international community to regulate the functioning and activities of judicial systems in different countries. The primary goal of these standards is to ensure justice, protect human rights, and provide legal stability at the international level. Based on a thorough analysis of international normative legal acts, it is determined that the fundamental principles of the independence of judicial authorities, established by resolutions 40/32 and 40/146 of the United Nations General Assembly on November 29 and December 13, 1985, guarantee that the independence of judicial authorities is enshrined in the state and defined in the constitution or laws of the country. The analysis of the Bangalore Principles allows the conclusion that they not only relate to defining the essence of "independence" but also establish guarantees of independence, prohibit interference, and pressure, and provide that judicial authorities should have autonomy in their management and functioning, including budgeting and internal organization. The main purpose of the European Charter on the Statute of Judges is to ensure the competence, independence, and impartiality that the public has the right to expect from courts and judges known for their task of protecting individuals’ rights. Documents of the Council of Europe’s Committee of Ministers play a significant role in shaping and establishing the principle of internal independence of judges of the administrative court in Ukraine. These documents, often based on recommendations from the Venice Commission and other bodies of the Council of Europe, provide a structure and set of standards for member states to adhere to ensure the proper functioning of their legal and judicial systems. The Montreal Universal Declaration on the Independence of Justice serves as an instrument to ensure impartiality, containing guarantees of non-interference in the activities of judges, ensuring the autonomy of the judiciary in administrative matters, and promoting the establishment of a fair and effective legal system. The Universal Charter of Judges plays a crucial role in maintaining the internal independence of judges. This charter outlines fundamental principles and standards aimed at ensuring the independence, impartiality, and integrity of judges worldwide. The Statute of Judges in Europe establishes a series of principles aimed at ensuring the independence of the judiciary: the independence of each judge. Documents issued by the Consultative Council of European Judges aim to define standards and principles regulating the internal independence of judges. An analysis of foreign experience in implementing the principle of internal independence of judges is conducted, drawing on the experiences of the United States, the United Kingdom, the Federal Republic of Germany, and the Republic of Italy. Generalizing this experience reveals a diverse range of practices that can serve as a basis for Ukraine’s efforts to strengthen its judicial system. Each of these countries has unique features, and certain aspects of positive practices are valuable and can be implemented in Ukraine. It is emphasized that, during the adaptation of this foreign experience to Ukraine’s unique legal and cultural context, giving priority to local relevance and sensitivity to the country’s specific challenges is crucial. Continuous evaluation and improvement of these practices will be essential to ensure the successful integration of principles that enhance the internal independence of judges in Ukraine. As the nation aspires to have a reliable and independent judicial system, combining this foreign experience can pave the way for a judiciary system that enjoys societal trust and upholds the rule of law. It is demonstrated that the principle of internal independence of judges of the administrative court in Ukraine is aimed at continuous improvement and adaptation to contemporary challenges. Overall, strategies to enhance the internal independence of judges in the administrative court in Ukraine cover various directions to ensure an effective and modern judicial system. This includes legislative initiatives focused on reforming the justice delivery system, especially in the context of remote justice, the introduction of norms and procedures during a state of war and exploring the possibilities of judges using artificial intelligence. Simultaneously, a security and protection system for judges is being developed to create favorable conditions for the performance of their duties. Measures aimed at increasing the transparency of the judicial system to ensure openness and accessibility of information about the courts’ activities contribute to improving relations between the judicial authority and the public. It is argued that in a state of war, the National School of Judges of Ukraine plays a key role in ensuring judges’ competence in international humanitarian law matters. The education process is also oriented towards adapting to new realities and post-conflict recovery. |
Appears in Collections: |
Дисертації |
Views
Unknown Country
5
Downloads
Unknown Country
6
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Savytska_N_V_PhD_thesis.pdf | 3.17 MB | Adobe PDF | 6 |
Savytska_N_V_PhD_thesis.verified_Validation_Report.pdf | 50.97 kB | Adobe PDF | 6 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.