Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97324
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Журналістика рішень у нових медіа: специфіка контенту та способів просування |
Other Titles |
Decision journalism in new media: specifics of content and methods of promotion |
Authors |
Бакаєвич, Я.
|
ORCID | |
Keywords |
журналістика рішень контент нові медіа просування в нових медіа інстаграм візуалізація даних solutions journalism content new media promotion in new media data visualization |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97324 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Бакаєвич Я. Журналістика рішень у нових медіа: специфіка контенту та способів просування // Образ. 2024. Вип. 3 (46). С. 40-60. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.3(46)-40-60 |
Abstract |
У статті приділено увагу такому журналістському підходу як «журналістика рішень» на українському медіаринку та способах публікації матеріалів із журналістики рішень у нових медіа. Під час дослідження аналізувались публікації конкретних українських
медіа в інстаграмі, їх формат та змістове наповнення поширюваних матеріалів із журналістики рішень в соціальній мережі.
Актуальність і мета. Журналістика рішень спрямована на висвітлення успішних ініціатив і рішень суспільних проблем. Правильний формат подачі в інстаграмі дозволяє краще комунікувати з аудиторією, підвищуючи вплив таких матеріалів і стимулюючи обговорення. Мета статті – визначення особливостей та підходів щодо публікації й просування
матеріалів із журналістики рішень через нові медіа.
Методологія. Для вибору медіа, що спеціалізуються на створенні матеріалів із журналістики рішень, проаналізовано запити за ключовими словами в пошуковій системі
«Google», а також журналістське фахове видання «Детектор медіа». Щоб запевнитись у
правильності вибору, у кожного медіа додатково проаналізовано розділ на сайті «Про нас»
щодо власного позиціонування видання редакцією. Таким чином визначено список українських медіа, що створюють матеріали з журналістики рішень. Після цього проаналізовано
50 публікацій у п’яти інстаграм-профілях цих медіа й застосовано метод контент-аналізу
для виявлення ключових способів подачі й промоції матеріалів із журналістики рішень на
платформі «Інстаграм».
Результати. Матеріали з журналістики рішень здебільшого представлені у форматі
мультимедійних каруселей із використанням фото, графічних елементів, тексту. У форматі
відеоматеріалів із журналістики рішень в інстаграмі значно менше. Попри те, що якість
публікацій в інстаграмі деяких медіа була на високому рівні, відгук аудиторії, а саме вподобання та коментарі, кількісно низькі або відсутні. Спостерігається низька частотність публікацій матеріалів із журналістики рішень в інстаграмі протягом місяця.
Висновки. Мультимедійні можливості інстаграму дозволяють поширювати матеріали з
журналістики рішень за допомогою мультимедійних каруселей чи відеоформату. Водночас
варто розуміти алгоритми соціальних мереж та способи взаємодії з аудиторією, щоб більше
споживачів прочитали чи побачили публікації й відреагували на матеріали. Партнерські інтеграції та опис досвіду впровадження рішень читачів медіа в інстаграмі дозволяють охопити
більшу аудиторію медіа при публікації матеріалів із журналістики рішень в інстаграмі, спонукати до обговорення та вподобань дописів із матеріалами журналістики рішень. The article pays attention to such a journalistic approach as « solutions journalism» on the Ukrainian media market and methods of publishing solutions journalism materials in new media. During the study, the publications of specific Ukrainian media on Instagram, their publication format and the content of the distributed materials on solutions journalism in the social network were analyzed. Relevance of the study. Solutions journalism is aimed at highlighting successful initiatives and solutions to social problems. The correct submission format on Instagram allows you to better communicate with the audience, increasing the impact of such materials and stimulating discussion. The purpose of the article is to determine the features and approaches to the publication and promotion of solutions journalism materials through new media. Methodology. For the selection of media specializing in the creation of solutions journalism materials, keyword queries in the Google search engine were analyzed, as well as the specialized journalistic media «Detektor Media». In order to make sure of the correctness of the choice, the section on the «About Us» website for each media outlet was additionally analyzed regarding the publication’s own positioning by the editors. In this way, the list of Ukrainian media that create materials on solutions journalism has been determined. After that, 50 publications in five Instagram profiles of these media were analyzed and the method of content analysis was applied to identify key ways of presenting and promoting solutions journalism materials on the Instagram platform. Results. Materials on solutions journalism are mostly presented in the format of multimedia carousels using photos, graphic elements, and text. In the format of video materials from journalism, there are significantly fewer solutions on Instagram. Despite the fact that the quality of some media’s Instagram posts was at a high level, audience feedback, namely likes and comments, was quantitatively low or absent. There is a low frequency of publication of decision journalism materials on Instagram during the month. Conclusions. The multimedia capabilities of Instagram allow you to distribute solutions journalism materials using multimedia carousels or video format. At the same time, it is worth understanding the algorithms of social networks and ways of interacting with the audience so that more readers read or see the publications and react to the materials. Partner integrations and the description of the experience of implementing solutions of media readers on Instagram allow you to reach a larger media audience when publishing materials on solutions journalism on Instagram, to encourage discussion and likes of posts with materials on it. |
Appears in Collections: |
Образ |
Views
Unknown Country
2
Downloads
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Bakaievych_Obraz_3_2024.pdf | 295.98 kB | Adobe PDF | 1 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.