Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97325
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Аудиторні особливості спеціалізованої преси (на прикладі газети «Юридична практика», Київ, 1995-)
Other Titles Audience characteristics of the specialized press (on the example of the newspaper «Yurydychna Praktyka», Kyiv, 1995-)
Authors Галаджун, З.
ORCID
Keywords аудиторія медіа
аудиторія юридичного видання
юридична преса
друкована преса України
портрет читача
media audience
legal publication audience
legal press
Ukrainian print media
reader portrait
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97325
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Галаджун З. Аудиторні особливості спеціалізованої преси (на прикладі газети «Юридична практика», Київ, 1995-) // Образ. 2024. Вип. 3 (46). С. 61-74. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2024.3(46)-61-74
Abstract Спеціалізована преса, що функціонує на медійному ринку України, представлена багатьма виданнями, в тематиці яких зацікавлена цільова аудиторія. Поряд з діловими, медичними, літературно-художніми, іншими часописами ввійшли в систему спеціалізованої преси України також і юридичні видання. Дослідження аудиторії юридичної преси є важливим з багатьох міркувань, зокрема задля того, щоб знати, на кого спрямовувати комунікацію (хто споживач інформації), чиї інтереси враховувати, яку тематику обирати, як оформляти видання тощо. Метою дослідження є вивчення на основі аналізу напрацювань українських та іноземних науковців і практиків медійної сфери аудиторних особливостей спеціалізованого видання «Юридична практика» та формування портрета її читача. Методологія. Для реалізації мети використано загальнонаукові та спеціальні методи, зокрема: історичний – задля вивчення стану досліджень аудиторії медіа; порівняльний – задля виявлення на основі зібраних даних тенденцій формування аудиторії спеціалізованої газети; індуктивний – задля узагальнення виявлених тенденцій та формулювання висновків; типологізаційний – задля диференціації інформації відповідно до елементів структури спеціалізованих видань. Під час вирішення окремих завдань дослідження на різних його етапах використовувались емпіричні та теоретичні прийоми: спостереження, опис, класифікація та систематизація. Результати. В контексті нашого дослідження особливої уваги заслуговує думка дослідників Охміхен Е. та Рідер К.-М., які вважають, що за критерієм мотивів усі користувачі (аудиторія видання) поділяються на тих, хто орієнтований на інформацію певного виду, і на тих, хто шукає розваги, а на належність особи до того чи іншого типу користувачів впливають, в першу чергу, соціальний статус та вимоги професії. Аудиторія юридичного видання в основному складається з осіб, що є громадянами України, мають вищу юридичну освіту, володіють державною мовою вільно чи в обсязі, що відповідає рівню, визначеному Національною комісією зі стандартів державної мови, мають стаж в галузі права чи на певних юридичних посадах. Висновки. Аудиторія медіа це реальні споживачі медійного продукту, який виробляється різними видами редакцій. Якщо в минулому аудиторія була об’єктом, на який спрямовувалося повідомлення ЗМІ, то сьогодні через високу конкуренцію на ринку вже аудиторія впливає на тематику та проблематику контенту редакції, тобто колись зовнішній чинник творчості журналіста став його замовником на певний вид інформації.
The specialized press operating in the media market of Ukraine is represented by many publications in which the target audience is interested. In addition to business, medical, literary and artistic, and other magazines, the system of specialized press in Ukraine also includes legal publications. Researching the audience of the legal press is useful for many reasons, in particular, to know whom to direct communication to (who is the consumer of information), whose interests to take into account, what topics to choose, how to design the publication, etc. The purpose of the study is to examine, on the basis of the analysis of the achievements of Ukrainian and foreign scholars and practitioners in the media sphere, the audience features of the specialized publication «Yurydychna Praktyka» and to form a portrait of its readership. To achieve the purpose of the study, general scientific and special methods were used, in particular: historical – to study the state of media audience research; comparative – to identify trends in the formation of the audience of a specialized newspaper based on the collected data; inductive – to summarize the identified trends and formulate conclusions; typologization – to differentiate information according to the elements of the structure of specialized publications. In solving certain research tasks at different stages of the study, empirical and theoretical methods were used: observation, description, classification and systematization. Results. In the context of our study, special attention should be paid to the opinion of researchers Ohmichen E. and Reeder K.-M., who believe that, according to the criterion of motives, all users (the audience of the publication) are divided into those who are focused on information of a certain type and those who are looking for entertainment, and that a person’s belonging to one or another type of user is influenced primarily by social status and the requirements of the profession. The audience of the legal publication mainly consists of persons who are citizens of Ukraine, have a higher legal education, speak the state language fluently or to the extent that corresponds to the level determined by the National Commission on State Language Standards, have experience in the field of law or in certain legal positions. Conclusions. To summarize, the media audience is the real consumers of the media product created by different types of editorial offices. If in the past the audience was the object to which the media message was directed, today, due to high competition in the market, the audience influences the topics and issues of the editorial content, i.e., once an external factor of a journalist’s creativity has become his or her customer for a certain type of information.
Appears in Collections: Образ

Views

Unknown Country Unknown Country
2

Downloads

Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Haladzhun_Obraz_3_2024.pdf 365.07 kB Adobe PDF 1

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.