Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97328
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Trends in healthy food: EU experience for marketers |
Authors |
Khomenko, Liliia Mykolaivna
Belinska, D.O. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-5690-1105 |
Keywords |
promotion food marketing healthy food trends marketer sustainable packaging innovative technologies |
Type | Conference Papers |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97328 |
Publisher | Київський столичний університет імені Бориса Грінченка |
License | In Copyright |
Citation | Khomenko L. M., Belinska D. О. Trends in healthy food: EU experience for marketers // Перспективи розвитку управлінських систем у соціальній та економічній сферах України: теорія і практика : збірник матеріалів VIІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції, м. Київ, 13 листопада 2024 р. Київ : Київський столичний університет імені Бориса Грінченка, 2024. С. 256-263. |
Abstract |
За даними ВООЗ, 58% населення Східної Європи має надлишкову вагу. З цим погоджуються 50% жителів Східної Європи, що свідчить про високий рівень обізнаності споживачів. Для порівняння, в азіатських країнах лише 29% населення мають надлишкову вагу, 46% згодні з цим, а 54% намагаються схуднути. 58% українців стикаються з проблемою зайвої ваги. З 1990 року цей «нездоровий» показник зріс на 6%. Можна виділити наступні сучасні тенденції здорового харчування: плантарне харчування; функціональне харчування; стійке пакування та місцеве виробництво; інноваційні технології в харчовій промисловості; персоналізоване харчування; зручна та здорова їжа; екоорієнтованість та соціальна відповідальність бізнесу, час для ready-to-cook та ready-to-eat; влаштування сімейних обідів; більше бобових; перехід на інтуїтивне харчування; створення культурного різноманіття в харчуванні; безвідходна кулінарія; читання етикеток; домашнє домогосподарство; вода; корисні жири; адаптогени та їжа, що впливає на гормони і нейромедіатори; зменшення споживання алкоголю; видалення обробленої та рафінованої їжі з технічних карт ресторанів; орієнтир на локальну їжу та продукти за сезоном; продукція дрібних фермерських господарств; перегляд порцій: від кількості – до поживної цінності; помітне виділення вегетаріанських та веган-позицій тощо. Таким чином, ці тенденції безпосередньо впливають на продажі товарних категорій, як на українському ринку, так і на ринках Східної Європи. Це призводить до того, що частка продажів здорових категорій (вода, фрукти, чай, овочі, йогурти та молочні продукти) у Східній Європі зростає швидше, ніж частка продажів нездорових категорій (солодкі газовані напої, чіпси, шоколад, печиво): зі збільшеннмя на 15% для здорових і 11% для нездорових. According to WHO, 58% of the population in Eastern Europe is overweight. 50% of Eastern Europeans agree with this, which indicates a high level of consumer awareness. In comparison, in Asian countries, only 29% of the population is overweight, 46% agree with this, and 54% are trying to lose weight. 58% of Ukrainians face the problem of being overweight. Since 1990, this “unhealthy” indicator has increased by 6%.The following modern trends in healthy eating can be distinguished: plant-based diet, functional food, sustainable packaging and local production, innovative technologies in the food industry, personalized nutrition, convenient and healthy food on supermarket shelves, eco-orientation and social responsibility of business, time for ready-to-cook and ready-to-eat, arranging family dinners, more legumes, including intuitive eating, creating cultural diversity in nutrition, zero-waste cooking, abel reading, ownhousehold, water, good fats, adaptogens and foods that affect hormones and neurotransmitters, reducing alcohol consumption, removal of processed and refined foods from restaurant menus; focus on local food and seasonal products; products from small farms; review of portions: from quantity to nutritional value; noticeable highlighting of vegetarian and vegan items, etc. Thus, these trends directly affect sales of product categories, both in the Ukrainian market and in the markets of Eastern Europe. This results in the share of sales of healthy categories (water, fruits, tea, vegetables, yogurts and dairy products) in Eastern Europe growing faster than the share of sales of unhealthy categories (sweet carbonated drinks, chips, chocolate, cookies): with an increase of 15% for healthy and 11% for unhealthy. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Unknown Country
2
Downloads
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Khomenko_sustainable_packaging.pdf | 956.92 kB | Adobe PDF | 1 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.