Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97432
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Зарубіжний досвід організаційно-правових засад функціонування прокуратури в іноземних країнах |
Other Titles |
Foreign experience in implementing organizational and legal foundations of the
prosecution functioning in foreign countries |
Authors |
Shlapko, Tetiana Viktorivna
Shaposhnyk, Andrii Serhiiovych |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-1619-3831 http://orcid.org/0009 ‐0007‐3596‐2217 |
Keywords |
прокуратура організація прокуратури модель прокуратури зарубіжних країн місце органів прокуратури прокурор повноваження прокурора зарубіжних країн prosecutor's office organization of prosecutor's office model of prosecutor's office of foreign countries place of prosecutor's office prosecutor powers of prosecutor of foreign countries |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97432 |
Publisher | ФОП Король Ірина Володимирівна |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Шлапко, Т. В. ., & Шапошник, А. С. . (2023). Зарубіжний досвід організаційно-правових засад функціонування прокуратури в іноземних країнах. Академічні візії, (16). https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/691. |
Abstract |
Відомо що прокуратура, як державний орган перш за все покликана захищати права та свободи людини і громадянина, від ефективної діяльності прокуратури, в багатьох випадках може залежати стан дотримання в Україні законності, гарантування та відновлення прав та свобод, і в цілому рівень довіри населення до держави. Саме тому сьогодні до діяльності прокуратури має бути прикута особлива увага, адже будь які недоліки в діяльності цього органу, негативно позначаються в цілому на функціонуванні всієї державної влади.
На сучасному етапі Україна проходить шлях приєднання до європейської спільноти, в зв’язку з чим відбуваються доволі суттєві перетворення, стосується, безумовно, це і адміністративно-правового регулювання діяльності органів прокуратури. В той же час ефективність будь яких перетворень неможлива, якщо не вивчити зарубіжний досвід регулювання діяльності прокуратури з метою визначення існуючих проблем та можливостей застосування цього досвіду в правовій системі України.
Для України досвід зарубіжних країн є безумовно цікавим, адже Україна прагне як скоріше набути статус повноправного члену Європейського союзу, а отже позитивний досвід регулювання діяльності прокуратури в зарубіжних країнах може дозволити впровадити в національну практику кращі моделі функціонування прокуратури, або навпаки дозволить визначити недоліки, які унеможливлюють запровадження тієї чи іншої моделі, адже прокуратура України пройшла власний шлях становлення та розвитку, має власні традиції, а будь які зміни щодо її діяльності мають бути зваженими та призводити виключно до позитивних результатів.
Таким чином, зважаючи що сьогодні весь світ глобалізується, відповідно відбуваються глобалізаційні процеси в органах публічної влади, а самі органи публічної влади, в тому числі і в Україні останнім часом функціонують в тісній співдружності з іншими країнами в умовах інтеграції, в тому числі і політичних систем. Шлях до членства в Європейській спільноті, так чи інакше передбачає необхідність приведення законодавства України до стандартів Європейської спільноти з запозиченням найкращого досвіду регулювання всієї сфери життєдіяльності суспільства, в тому числі в діяльності органів публічної влади та кримінальної юстиції. Отже цікавим, з нашої точки зору є вивчення досвіду США та деяких європейських країн щодо засад організації та діяльності органів прокуратури, в яких адміністративно-правове забезпечення пройшло тривалу перевірку часом і продемонструвало доволі ефективні результати, а отже ефективність прокуратури закордонних країн є доволі важливим об’єктом дослідження в сучасних умовах розвитку України. It is known that the prosecutor's office, as a state body primarily called to protect the rights and freedoms of a person and citizen, the state of compliance with the law in Ukraine, the guarantee and restoration of rights and freedoms, and the general level of public trust in the state may depend on the effective activity of the prosecutor's office. That is why special attention should be paid to the activities of the prosecutor's office today, because any shortcomings in the activities of this body have a negative impact on the functioning of the entire state power. At the current stage, Ukraine is on the way to join the European community, in connection with which quite significant changes are taking place. At the same time, the effectiveness of any transformations is impossible if we do not study the foreign experience of regulating the activities of the prosecutor's office in order to determine the existing problems and the possibilities of applying this experience in the legal system of Ukraine. For Ukraine, the experience of foreign countries is certainly interesting, because Ukraine strives to acquire the status of a full member of the European Union as soon as possible, and therefore the positive experience of regulating the activities of prosecutors in foreign countries can allow the implementation of better models of functioning of prosecutors into national practice, or, on the contrary, will allow identifying shortcomings that make it impossible the introduction of one or another model, because the Prosecutor's Office of Ukraine has gone through its own path of formation and development, has its own traditions, and any changes to its activities must be considered and lead exclusively to positive results. Given that today the whole world is globalizing, globalization processes are taking place in the public authorities, and the public authorities themselves, including in Ukraine, have recently been functioning in a close commonwealth with other countries in conditions of integration, including political systems. The path to membership in the European Community, one way or another, implies the need to bring Ukraine's legislation to the standards of the European Community, borrowing the best experience in regulating the entire sphere of society's life, including the activities of public authorities and criminal justice. So, from our point of view, it is interesting to study the experience of the USA and some European countries regarding the principles of the organization and activities of prosecutor's offices, in which administrative and legal support has been tested over time and demonstrated quite effective results, and therefore the effectiveness of foreign prosecutor's offices is a rather important issue. object of research in modern conditions of development of Ukraine. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІП) |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Shlapko_prosecutor's_office.pdf | 238.86 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.