Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97471
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Адаптація та реалізація маркетингової стратегії транснаціональної компанії на міжнародному ринку (на прикладі МакДональдс) |
Authors |
Матющенко, М.М.
|
ORCID | |
Keywords |
адаптація adaptation МакДональдс стратегія strategy розвиток development особливості features ефективність efficiency ринку market |
Type | Masters thesis |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97471 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Матющенко М. М. Адаптація та реалізація маркетингової стратегії транснаціональної компанії на міжнародному ринку (на прикладі МакДональдс) : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 075 - маркетинг / наук. кер. Є. А. Зябіна. Суми : Сумський державний університет, 2024. 65 с. |
Abstract |
Актуальність теми роботи полягає в тому, що у сучасних умовах глобалізації транснаціональні компанії, такі як McDonald’s, стикаються з необхідністю адаптації маркетингових стратегій до особливостей локальних ринків, зберігаючи при цьому глобальну цілісність бренду. Це особливо важливо через культурні, економічні та соціальні відмінності країн. Аналіз стратегії McDonald’s дозволяє зрозуміти, як ефективно поєднувати глобальний підхід з локалізацією, що є актуальним для підвищення конкурентоспроможності брендів у міжнародному середовищі.
Метою кваліфікаційної роботи є аналіз діяльності компанії McDonald's на міжнародному ринку, дослідження її стратегії адаптації до особливостей локальних ринків, а також розробка рекомендацій щодо підвищення ефективності маркетингової стратегії корпорації в умовах сучасних глобальних викликів.
Завдання роботи: 1)визначити роль адаптації маркетингових стратегій у міжнародному контексті: аналітика Google Trends і Scopus; 2)надати загальну характеристику McDonald's як транснаціональної корпорації; 3)провести аналіз конкурентного середовища компанії на міжнародних ринках; 4)розглянути стратегії адаптації McDonald's до особливостей локальних ринків; 5)визначити особливості позиціонування бренду McDonald's на світовому ринку; 6)розробити рекомендації щодо вдосконалення продуктової та комунікаційної стратегій компанії; 7)оцінити перспективи розвитку McDonald's та запропонувати заходи адаптації в умовах глобальних викликів.
Об'єкт дослідження — діяльність компанії McDonald's у контексті її присутності на міжнародному ринку. Предмет дослідження — маркетингові стратегії корпорації, спрямовані на забезпечення конкурентоспроможності та ефективності її роботи. Методи дослідження: аналіз конкурентного середовища, методи статистичного та порівняльного аналізу, SWOT-аналіз, PESTEL-аналіз, аналіз 5 сил Портера.
Наукова новизна дослідження: комплексний аналіз адаптації маркетингової стратегії транснаціональної корпорації McDonald’s з акцентом на її реалізацію у різних культурних та економічних умовах.
Практична значимість роботи полягає у розробці рекомендацій, які можуть бути використані для покращення позицій компанії McDonald's на різних ринках, зокрема через вдосконалення маркетингових підходів і адаптацію до сучасних умов глобалізації.
У першому розділі розглянуто роль адаптації маркетингових стратегій у міжнародному контексті: аналітика Google Trends і Scopus та фактори, що впливають на адаптацію маркетингових стратегій у різних країнах.
У другому розділі здійснено аналіз діяльності компанії Mcdonald’s на міжнародному ринку, презентовано загальну характеристика компанії McDonald's як транснаціональної корпорації, проведено аналіз конкурентного середовища компанії McDonald's на міжнародних ринках, аналіз стратегії адаптації McDonald's до особливостей локальних ринків та представлено особливості позиціонування бренду McDonald's на світовому ринку
У третьому розділі представлено рекомендації щодо підвищення ефективності маркетингової стратегії Mcdonald’s на міжнародному ринку, було представлено напрями вдосконалення продуктової стратегії McDonald's на різних ринках, розроблено рекомендації для поліпшення комунікаційної стратегії McDonald's у міжнародному контексті та оцінено перспективи розвитку та рекомендації щодо адаптації The relevance of the topic of the work lies in the fact that in modern conditions of globalization, transnational companies such as McDonald’s are faced with the need to adapt marketing strategies to the specifics of local markets, while maintaining the global integrity of the brand. This is especially important due to the cultural, economic and social differences of countries. Analysis of McDonald’s strategy allows us to understand how to effectively combine a global approach with localization, which is relevant for increasing the competitiveness of brands in the international environment. The purpose of the qualification work is to analyze the activities of McDonald's in the international market, study its strategy of adaptation to the peculiarities of local markets, as well as develop recommendations for increasing the effectiveness of the corporation's marketing strategy in the face of modern global challenges. Objectives of the work: 1) determine the role of adapting marketing strategies in the international context: Google Trends and Scopus analytics; 2) provide a general description of McDonald's as a transnational corporation; 3) conduct an analysis of the company's competitive environment in international markets; 4) consider McDonald's adaptation strategies to the peculiarities of local markets; 5) determine the peculiarities of positioning the McDonald's brand in the global market; 6) develop recommendations for improving the company's product and communication strategies; 7) assess the prospects for McDonald's development and propose adaptation measures in the face of global challenges. The object of the study is the activities of McDonald's in the context of its presence on the international market. The subject of the study is the corporation's marketing strategies aimed at ensuring competitiveness and efficiency of its work. Research methods: analysis of the competitive environment, methods of statistical and comparative analysis, SWOT analysis, PESTEL analysis, Porter's 5 forces analysis. Scientific novelty of the study: a comprehensive analysis of the adaptation of the marketing strategy of the transnational corporation McDonald's with an emphasis on its implementation in different cultural and economic conditions. The practical significance of the work lies in the development of recommendations that can be used to improve the positions of McDonald's in different markets, in particular through improving marketing approaches and adapting to modern conditions of globalization. The first section examines the role of adapting marketing strategies in an international context: Google Trends and Scopus analytics and factors influencing the adaptation of marketing strategies in different countries. The second section analyzes the activities of McDonald's in the international market, presents a general characteristic of McDonald's as a transnational corporation, analyzes the competitive environment of McDonald's in international markets, analyzes McDonald's adaptation strategy to the specifics of local markets, and presents the features of McDonald's brand positioning in the global market. The third section presents recommendations for increasing the effectiveness of McDonald's marketing strategy in the international market, presents directions for improving McDonald's product strategy in different markets, develops recommendations for improving McDonald's communication strategy in the international context, and assesses development prospects and recommendations for adaptation. |
Appears in Collections: |
Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ННІ БіЕМ) |
Views
Unknown Country
1
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Matiushchenko_mag_pob.pdf.pdf | 1.36 MB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.