Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97472
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Assessment of the use of digital banking as a part of banks' credit management system in Ukraine
Other Titles Оцінювання стану використання цифрового банкінгу як складової системи кредитного менеджменту банку в Україні
Authors Semenoh, Andrii Yuriiovych  
Медвідь, А.
Dmytrishyn, Dmytro Mykolaiovych
ORCID http://orcid.org/0000-0003-3222-9574
Keywords банк
цифровий банкінг
програми мобільного банкінгу
банківський кредитний менеджмент
цифрові технології
фінтех
цифрові фінансові послуги
цифрова діяльність банків
bank
digital banking
mobile banking applications
banks’ credit management
digital technologies
fintech
digital financial services
banks digital activity
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97472
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Semenog, A., Medvid, A., & Dmitrishyn, D., (2024). Assessment of the use of digital banking in Ukraine. Economic Sustainability and Business Practices, 1(2), 30-39. https://doi.org/10.21272/esbp.2024.4-04.
Abstract Поширення світового тренду цифровізації призводить до змін у методах банківського обслуговування, зокрема, у питаннях отримання кредитних ресурсів, що пов’язано із підвищенням зручності та безпеки пропонованих продуктів і послуг, розширенням їх асортименту. Крім того, цифровізація призводить до зміни вподобань клієнтів, які прагнуть оптимізувати взаємодію з банком за рахунок використання сучасних цифрових технологій. Одним із таких методів є цифровий банкінг, який представляє собою надання банківських послуг дистанційно за допомогою мережі Інтернет та базується на таких перевагах, як зручність, швидкість, час та географічна доступність у використанні, що й зумовлює актуальність питання впровадження цифрового банкінгу діяльність банків як складову системи кредитного менеджменту. Метою дослідження є здійснення оцінки рівня використання цифрового банкінгу в провідних банках України та поширення його серед населення. У статті охарактеризовано поняття цифрового банкінгу, наведено його особливості у контексті його функціонування в межах системи кредитного менеджменту в банку. Здійснено оцінку рівня використання цифрового банкінгу на основі аналізу таких показників, як кількість читачів офіційних сторінок банків України; рівень відвідуваності сайтів банків; кількість завантажень мобільних додатків; оцінка користувачів мобільних додатків у Google Play та App Store. Для аналізу було обрано п’ятнадцять найбільш популярних банків України. Також було проаналізовано офіційні сайти банків за критеріями, що характеризують зручність користування сайтами та доступність отримання необхідної інформації. На основі розрахунку інтегрального показника використання цифрового банкінгу населенням доведено зростання попиту серед користувачів щодо отримання цифрових банківських послуг. Розрахований інтегральний показник дав підстави стверджувати про високий рівень цифрового банкінгу в Україні та його активне використання українцями.
The spread of the global digitalisation trend leads to changes in banking service methods, in particular, in matters of obtaining credit resources, which are associated with increasing the convenience and security of the products and services offered and expanding their range. In addition, digitalisation leads to changes in the preferences of customers who seek to optimize interaction with the bank through modern digital technologies. One such method is digital banking, which provides banking services remotely via the Internet based on advantages such as convenience, speed, time and geographical availability in use, which determines the relevance of the issue of introducing digital banking into the activities of banks as a component of the credit management system. Therefore, today, the topical issue is the introduction of digital banking into banks' activities and the users' attraction to its use. The study aims to assess the level of use of digital banking by leading banks in Ukraine and its spread among the population. The article characterizes the concept of digital banking, presents its features in the context of its functioning within the credit management system in the bank. The level of use of digital banking was assessed based on the analysis of such indicators as the number of readers of the official web pages of Ukrainian banks, the level of attendance of bank websites, the number of downloads of mobile applications, assessment of users of mobile applications in Google Play and App Store. Fifteen of the most popular banks in Ukraine were selected for analysis. Banks' official websites were also analysed according to criteria characterising the convenience of using the sites and the availability of obtaining the necessary information. Based on the calculation of the population's integral indicator of the use of digital banking, the growth of demand among users for digital banking services was proven. The calculated integral indicator gave grounds to assert a high level of digital banking in Ukraine and its active use by Ukrainians.
Appears in Collections: Economic sustainability and business practices (ES&BP) / Економічна стійкість та бізнес практики

Views

Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Semenog_ES&BP_2_2024.pdf 748.28 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.