Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97928
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Assessment of the level of information transparency of banks
Authors Hrytsenko, Larysa Leonidivna  
Zakharkin, Oleksii Oleksandrovych  
Zakharkina, Liudmyla Serhiivna  
Hedegaard, M.
Kuznietsova, Anzhela Yaroslavivna  
Novikova, L.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-3903-6716
http://orcid.org/0000-0001-9317-252X
http://orcid.org/0000-0003-1002-130X
http://orcid.org/0000-0003-3590-7625
Keywords транспарентність
transparency
банки
banks
вебсайти
websites
методологія
methodology
підрахунок балів
scoring
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97928
Publisher ТОВ «ФІНТЕХАЛЬЯНС»
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Hrytsenko, L., Zakharin, O., Zakharkina, L., Hedegaard, M., Kuznetsova, A., & Novikova, L. (2024). ASSESSMENT OF THE LEVEL OF INFORMATION TRANSPARENCY OF BANKS. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice , 6 (59), 60–75. https://doi.org/10.55643/fcaptp.6.59.2024.4619.
Abstract Метою дослідження є розробка методики оцінювання рівня прозорості банків через аналіз їхніх вебресурсів. Застосування цієї методики дозволяє робити висновки про відкритість банків, їхню готовність до взаємодії зі своїми клієнтами, партнерами, регуляторними органами, громадськістю та іншими стейкхолдерами. На основі бібліометричного аналізу та аналізу сайтів банків було виокремлено ті показники, які найчастіше є на сайтах, тому можуть бути зіставними при порівняльному аналізі. Ці зіставні показники було об’єднано в 5 груп: 1) «Активна прозорість та інформація про банк»; 2) «Інформація про відносини з громадськістю, користувачами або зацікавленими сторонами, включаючи механізми взаємодії та співпраці з ними»; 3) «Економічно-фінансова прозорість»; 4) «Право на доступ до інформації»; 5) «Запобігання корупції та дотримання вимог прозорості й доброчесного управління». У роботі застосовано метод бального оцінювання показників, на основі чого розроблено методику оцінювання рівня прозорості сайтів банків, яка містить 45 критеріїв рівня прозорості їхніх сайтів. Здійснено апробацію цієї методики за даними шести банків, за результатами чого отримані висновки щодо рівня прозорості цих суб’єктів господарювання. Результати апробації показали, що методика може бути успішно використана для оцінювання рівня прозорості банківських вебресурсів. Ця методика оцінювання рівня прозорості сайтів банків стане корисним інструментом і для внутрішніх, і для зовнішніх стейкхолдерів. Для банків вона може стати додатковим мотиваційним інструментом для покращення якості та доступності інформації на їхніх вебресурсах, а для споживачів (клієнтів, контрагентів, інвесторів, органів контролю, аудиторів тощо) – джерелом зручної та зрозумілої інформації про діяльність банків і їхніх продуктів. У цілому проведене дослідження допомагає забезпечити більшу прозорість і довіру між банками та їхніми стейкхолдерами, що, в свою чергу, сприятиме розвиткові сучасної економіки.
The purpose of the study is to develop a methodology for assessing the level of transparency of banks through the analysis of their web resources, the application of which allows us to conclude the openness of banks, their readiness to interact with their customers, partners, regulatory bodies, the public, and other stakeholders. Based on bibliometric analysis and analysis of banks' websites, those indicators most often found on websites were singled out so they can be compared in a comparative analysis. These comparative indicators were grouped into five groups: 1) "Active transparency and information about the bank"; 2) "Information about relations with the public, users or interested parties, including mechanisms of interaction and cooperation with them"; 3) "Economic and financial transparency"; 4) "Right to access to information"; 5) "Prevention of corruption and compliance with the requirements of transparency and good management." The work used the point evaluation method of indicators, based on which a methodology was developed for evaluating the level of transparency of bank websites, which includes 45 criteria for the level of transparency of their websites. The test results showed that the method can be successfully used to assess the transparency level of their web resources. This methodology for evaluating the level of transparency of bank websites will be a useful tool for both internal and external stakeholders. For banks, it can become an additional motivational tool for improving the quality and availability of information on their web resources, and for consumers (clients, counterparties, investors, regulatory bodies, auditors, etc.) - a source of convenient and understandable information about the activities of banks and their products. In general, the conducted research helps to ensure greater transparency and trust between banks and their stakeholders, which, in turn, will contribute to the development of the modern economy.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Hrytsenko_transparency.pdf 509.35 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.