Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97940
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Семантико-синтаксичні властивості й комунікативно-прагматичні функції вокативних речень у медіаетексті
Other Titles Semantic and Syntactic Properties and Communicative and Pragmatic Functions of Vocalized Sentences in Media Text
Authors Bondarenko, Olena Yevhenivna  
Sydorenko, Olha Pavlivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-2369-774X
http://orcid.org/0000-0002-5507-2867
Keywords вокативні речення
речення-звертання
адресатність
медіатекст
етикетні речення
речення-характеристики
речення-класифікації
vocal clauses
appeal clauses
addressing
media text
etiquette clauses
characterisation clauses
classification clauses
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/97940
Publisher Сумський державний університет
License Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International
Citation Бондаренко О., Сидоренко О. (2024). Семантико-синтаксичні властивості й комунікативно-прагматичні функції вокативних речень у медіаетексті. Філологічні трактати, 16(2). https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2024.16(2)-1
Abstract У статті розкрито семантико-синтаксичні властивості й комунікативно-прагматичні функції вокативних речень в медіатексті. Застосування комплексної методики дослідження односкладних речень на засадах функційно- комунікативного підходу дозволило визначити, з-поміж односкладних іменних речень, що функціонують в медіамовленні, найбільший функційний потенціал у комунікативній структурі медіатексту виявили вокативні речення, що виступають засобом розгортання діалогічності журналістського тексту, уводячи в широкий контекст комунікативної ситуації категорію адресатності. На основі функційної семантики предикатної синтаксеми виявлено такі соціально-комунікативні типи адресації медіаповідомлення: загальна адресація (адресат масовий, узагальнений, соціально недиференційований); конкретна адресація (адресат реальний, соціально диференційований, персонально означений); умовна адресація (адресат уявний, метафорично персоніфікований). У медіатекстах переважає загальна офіційна адресація. Комунікативно-прагматичні групи вокативних речень об’єднують такі семантичні моделі: 1) етикетні речення; 2) речення-класифікації; 3) речення- характеристики. Вокативним реченням однаковою мірою властиві апелятивна, етикетна, імперативна, ідентифікаційна, емотивна функції із незначним послабленням вагомості фатичної функції.
The article reveals the semantic and syntactic properties and communicative and pragmatic functions of vocalisations in media texts. The application of a comprehensive methodology for the study of one-part sentences on the basis of the functional-communicative approach has allowed us to determine that among the one-part noun sentences functioning in media speech, vocalisations have the greatest functional potential in the communicative structure of the media text, acting as a means of unfolding the dialogicity of the journalistic text, introducing the category of addressability into the broader context of the communicative situation. On the basis of the functional semantics of the predicate syntax, the following social and communicative types of addressing of a media message have been identified: general addressing (mass addressee, generalised, socially undifferentiated); specific addressing (real addressee, socially differentiated, personally designated); conditional addressing (imaginary addressee, metaphorically personified). General official addressing prevails in media texts. Communicative and pragmatic groups of vocative sentences include the following semantic models: 1) etiquette sentences; 2) classification sentences; 3) characterisation sentences. Vocative sentences are equally characterised by appeal, etiquette, imperative, identification, emotive functions with a slight weakening of the phatic function.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Bondarenko_Ftrk_2_2024.pdf 315.59 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.