Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98003
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Peculiarities of Representation ofthe Concept of “Art” in the Novel “The Picture of Dorian Gray” by O. Wilde |
Other Titles |
Особливості репрезентації концепту «мистецтво» у романі «Портрет Доріана Грея» О. Вайлда |
Authors |
Khairulina, N.
Dmytrenko, V. |
ORCID | |
Keywords |
мистецтво естетизм мораль Оскар Вайлд Доріан Грей портрет етика символізм естетична насолода art aestheticism morality Oscar Wilde Dorian Gray portrait ethics symbolism aesthetic pleasure |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98003 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International |
Citation | Khairulina N., Dmytrenko V. (2024). Peculiarities of Representation of the Concept of “Art” in the Novel “The Picture of Dorian Gray” by O. Wilde. Philological Treatises, 16(2). https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2024.16(2)-6 |
Abstract |
У статті репрезентовано ракурс гіпертрофованої саморефлексії
митців, яка зреалізувалася у творчості представників різних культурних епох на
основі специфіки представлення концепту “мистецтво”. Основна увага закцентована
на аналізі особливостей інтерпретації цього концепту у романі “Портрет Доріана
Грея” англійського письменника Оскара Вайлда, що став ключовим для реалізації
основного задуму автора. Моделювання тексту твору відбувається завдяки реалізації
цього концепту, який є пріоритетним у творі. Це відбувається через портрет.
У статті висловлена думка про те, що використання автором саме
портрета є не випадковим, адже на нашу думку, портрет є своєрідним порталом, що
пов’язує художника і людину, що зображена на полотні, а у випадку із романом –
трьох: письменника, художника й того, хто зображений на ньому. Портрет є
матеріалізацією концепту в ньому фокусуються усі варіанти специфіки його
виявлення.
Вайлд розглядає мистецтво як вищу форму буття, яка водночас є джерелом
насолоди та руйнівної сили. Основна увага приділяється взаємозв’язку між
естетизмом, мораллю та філософськими ідеями, які визначають поведінку героїв,
зокрема Доріана Грея. У статті також аналізується символічна роль портрета, що
постає не лише як художній витвір, а й як уособлення душі та морального стану
героя. Дослідження виявило, що концепт “мистецтво” у романі виступає ключовим
інструментом для розкриття основного конфлікту між естетичною насолодою та
етичними принципами. Головний висновок полягає в тому, що мистецтво в романі є не
нейтральною категорією, а має здатність впливати на моральний вибір людини,
підкреслюючи нерозривний зв’язок між красою та відповідальністю. The article under consideration presents the perspective of hypertrophied self-reflection of artists, which was realized in the works of representatives of different cultural epochs based on the specifics of the presentation of the concept of “art.” The primary focus is analyzing the peculiarities of interpreting this concept in the novel “The Picture of Dorian Gray” by the English writer Oscar Wilde, which became the key to realizing the author’s main idea. The modeling of the text of the work takes place through the implementation of this concept, which is a priority in the work. This happens through the portrait. The article suggests that the author’s use of a portrait is not accidental because, in our opinion, a picture is a kind of portal that connects the artist and the person depicted on the canvas, and in the case of the novel – three: the writer, the artist and the person depicted on it. The portrait is the materialization of the concept, and it focuses on all the variants of the specifics of its manifestation. Wilde considers art the highest form of being, as it is both a source of pleasure and destructive power. The focus is on the relationship between aestheticism, morality, and philosophical ideas that determine the behavior of the characters, in particular Dorian Gray. The article also analyses the symbolic role of the portrait, which appears not only as an artistic work but also as a personification of the hero's soul and moral state. The study has shown that the novel's concept of “art” is a key tool for revealing the central conflict between aesthetic pleasure and ethical principles. The main conclusion is that art in the novel is not a neutral category but has the ability to influence a person’s moral choice, emphasizing the inextricable link between beauty and responsibility. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Khairulina_Ftrk_2_2024.pdf | 358.55 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.