Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98050
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Жанрово-структурні особливості роману М. Ондатже «Світло війни» |
Other Titles |
Genre and Structural Features of M. Ondatzhe's Novel «Warlight» |
Authors |
Трембовецький, П.
|
ORCID | |
Keywords |
історія пам'ять жанр роман «історія дорослішання» поетика history memory genre novel quest narrative coming-of-age story poetics |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98050 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Creative Commons Attribution - NonCommercial 4.0 International |
Citation | Трембовецький П. (2024) Жанрово-структурні особливості роману М. Ондатже «Світло війни». Філологічні трактати, 16(2). https://www.doi.org/10.21272/Ftrk.2024.16(2)-17 |
Abstract |
Розвідку присвячено виявленню особливостей жанрової
структури роману Майкла Ондатже «Світло війни». Роман написано у форматі
вільної ретроспективно-рефлективної розповіді «Я-наратора» Натаніеля Вільямса
про підлітковий період його життя у Лондоні наприкінці Другої світової війни й у
перші повоєнні десятиліття. «Історія дорослішання», попри її «камерний» характер,
розгортається в романі на тлі важливих соціально-історичних подій новітньої доби і
визначається складними перипетіями стосунків героя-наратора з представниками
різних прошарків англійського суспільства другої половини ХХ ст.
Роман складається з двох частин, які суттєво відрізняються в наративному
й поетико-стильовому відношенні. Перша частина (6 розділів) є суто
ретроспективною розповіддю-спогадами, які лише вряди-годи перебиваються
вставками з невизначеного «теперішнього». Натомість друга частина (14 розділів)
представляє собою більшою мірою фантазування наратора, коли він або реконструює
окремі епізоди життя своєї матері з фрагментарних розповідей про неї людей, які її
знали, або уявляє собі, як могли складатися ті чи ті події в минулому. Водночас в обох
частинах має місце переплетення різних у часо-просторовому відношенні планів
розповіді. Декларована протагоністом ідея, що минуле ніколи не залишається в
минулому, стверджується історією всього його життя. Рефлексії про те, як минуле
впливає на майбутнє, формує і переплітає долі людей, значною мірою зумовлюють
поетикальну специфіку роману, в якому домінують емоційні сповідальні інтонації й
імпресіоністичні елементи. Специфіка розповіді про «дорослішання» визначається
переплетенням жанрово-стильових стратегій «роману виховання», історії
самопізнання, шпигунського роману, наративного квесту, морально-філософського
роману. The research focuses on identifying the features of the genre structure of Michael Ondaatje's novel «Warlight». The novel is written in the format of a free retrospective and reflective narrative of the «I-narrator» Nathaniel Williams about the teenage period of his life in London at the end of World War II and in the first post-war decades. The «coming-of-age» story, despite its «chamber» nature, unfolds in the novel in the background of important social and historical events of the modern era and is determined by the complex vicissitudes of the narrator's relations with representatives of different strata of English society in the second half of the twentieth century. The novel consists of two parts, which differ significantly in narrative and poetic paradigm. The first part (6 chapters) is retrospective memories, which are only occasionally interrupted by insertions from the indefinite «present». Instead, the second part (14 chapters) is more of the narrator's fantasy, when he either reconstructs individual episodes of his mother's life from fragmentary stories about her from people who knew her, or imagines how certain events in the past could have unfolded. At the same time, in both parts there is an interweaving of narrative plans that differ in time and space. The protagonist's declared idea that the past never remains in the past is confirmed by the history of his entire life. Reflections on how the past influences the future, shapes and intertwines people's destinies, determine the poetic and stylistic features of the novel. So the specificity of the «coming of age» story is determined by the interweaving of genre and style strategies of bildungsroman, story of self-discovery, spy novel, quest narrative, moral and philosophical novel. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Trembovetskyi_Ftrk_2_2024.pdf | 366.01 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.