Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98073
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Management of Consumers Embraces Drone Delivery |
Other Titles |
Управління споживачами у контексті доставки дронами |
Authors |
Lopes, J.M.
Silva, L.F. Massano-Cardoso, I. |
ORCID | |
Keywords |
маркетинг послуг наміри споживачів стратегія послуги доставки дронами модель прийняття технологій service marketing consumer intention strategy drone delivery service technology acceptance model |
Type | Article |
Date of Issue | 2024 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98073 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Lopes, J. M., Silva, L.F., & Massano-Cardoso, I., (2024). Management of Consumers Embrace Drone Delivery. Marketing and Management of Innovations, 15(3), 1–16. https://doi.org/10.21272/mmi.2 024.4-01 |
Abstract |
Останніми роками досягнуто значного прогресу в технологіях дронів, що сприяло їх впровадженню та
трансформації у різних галузях. Із розвитком технологій дрони стають дедалі більш універсальними та
придатними для виконання різноманітних завдань, зокрема доставки посилок прямо до дверей клієнтів. Зі
зростанням попиту на швидкі та надійні варіанти доставки дрони стають перспективним рішенням як для
бізнесу, так і для споживачів. У цій статті досліджуються ключові фактори, які впливають на наміри споживачів
у Португалії використовувати послуги доставки дронами. Для дослідження застосовано кількісну методологію,
і зібрано 155 відповідей від громадян Португалії. Результати свідчать про те, що сприйнята корисність, ризики
приватності та загальне ставлення є ключовими факторами, що впливають на поведінкові наміри користувачів
у Португалії. Крім того, авторами виявлено, що сприйнята корисність та ризики приватності мають
опосередкований вплив на поведінкові наміри. Таким чином, результати дослідження підкреслюють вагомий
вплив сприйнятої корисності на поведінкові наміри, з урахуванням таких факторів, як ставлення та ризики
приватності. Це дослідження розкриває нові аспекти прийняття споживачами послуг доставки дронами.
Зокрема, результати вказують на те, що просування переваг дронів, таких як корисність, ефективність та
зручність, у рекламних кампаніях може позитивно вплинути на сприйняття споживачів і підвищити їхню
готовність використовувати ці послуги. Окрім того, вирішення потенційних побоювань споживачів щодо
доставки дронами, зокрема питань приватності, безпеки та надійності, є вкрай важливим. Чітка комунікація про
заходи безпеки та захист приватності може зменшити побоювання і сприяти більшій довірі з боку споживачів.
Уряди відіграють ключову роль у регулюванні використання дронів для підвищення рівня довіри, захисту прав
користувачів та створення сприятливих умов для впровадження технологій. Підвищення обізнаності громадян
через урядові інформаційні кампанії може допомогти розкрити переваги та безпечність використання дронів.
Прозоре інформування про регулятивні заходи, функції безпеки та позитивний досвід використання дронів
сприятиме зниженню занепокоєння та зміцненню довіри до технологій. Over the past few years, significant progress has been made in the field of drone technology, leading to its implementation and transformation in various industries. As technology has improved, drones have become increasingly adaptable to numerous tasks, such as delivering packages right to customers' front doors. As the need for swift and reliable delivery options increases, drone delivery is an option that businesses and consumers alike should consider. This paper studies the underlying factors that influence consumers' intentions to adopt drone delivery services in Portugal. A quantitative methodology was used, and 155 responses were collected from Portuguese citizens. The findings indicate that perceived usefulness, perceived privacy risk, and attitudes serve as key predictors of user behavioural intentions among individuals in Portugal. Moreover, they highlight that perceived usefulness and perceived privacy risks exert an indirect influence on behavioural intentions through attitudes. Consequently, the comprehensive analysis underscores the significant impact of perceived usefulness on behavioural intentions, with attitudes and perceived privacy risks closely behind. The study uncovers new insights into consumer adoption of drone delivery services. This finding suggests that promoting the advantages of drone technology, emphasising its usefulness, efficiency, and convenience in advertising, can positively impact consumer perception and willingness to adopt. Furthermore, this study indicates that addressing potential consumer concerns about drone delivery, such as privacy, safety, and reliability, is essential. Clear communication about the measures taken to ensure these aspects can mitigate apprehensions and enhance acceptance. Governments play a crucial role in regulating drones to increase trust, protect users, and promote a favourable environment for adoption. Public awareness campaigns led by governments can educate citizens about the benefits and safe use of drones. Transparent communication about regulatory measures, safety features, and the positive impacts of drone technology on society can demystify drones and build public trust. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Lopes_mmi_4_2024.pdf | 414.83 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.