Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98081
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovation Activity of Slovak SMEs Operating in the ICT Sector
Other Titles Інноваційна діяльність словацьких МСП, що працюють у секторі ІКТ
Authors Korcsmaros, E.
Machova, R.
Csereova, A.
Metzker, Z.
ORCID
Keywords МСП
інновації
сектор ІКТ
чинники підтримки інновацій
перешкоди інноваціям
SME
innovation
ICT sector
factors supporting innovation
factors hindering innovation
Type Article
Date of Issue 2024
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98081
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Korcsmaros, E., Machova, R., Csereova, A., & Metzker, Z. (2024). Innovation Activity of Slovak SMEs Operating in ICT Sector. Marketing and Management of Innovations, 15(4), 72–84. https://doi.org/10.21272/mmi.2 024.4-06
Abstract Метою цього дослідження є аналіз сучасних тенденцій інноваційної діяльності серед малих та середніх підприємств (МСП) у секторі інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) Словаччини. У дослідженні розглянуто різновиди інновацій, чинники, що сприяють або перешкоджають інноваційній діяльності, а також практики впровадження інновацій в МСП цього сектора. Для досягнення поставленої мети в період з вересня 2021 року по лютий 2022 року проведено опитування. Дослідницька вибірка включала 1 000 випадково обраних МСП, що працюють у секторі ІКТ, із загальної кількості 8 416 відповідних компаній. У підсумку, анкету заповнили 124 респонденти, серед яких 73 – мікропідприємства, а 51 – малі та середні підприємства. Гіпотези дослідження перевірено за допомогою описового статистичного аналізу та методології Z-критерію. Результати дослідження показали, що найпоширенішою формою інновацій у секторі ІКТ Словаччини є інновації у сфері послуг. На другому місці – продуктова інновація, а далі – впровадження нових виробничих процесів. Основним мотиваційним фактором для впровадження інновацій було прагнення досягти високого рівня задоволеності клієнтів, шляхом задоволення їхніх потреб та підвищення якості послуг. Найсуттєвішою перешкодою для впровадження інновацій виявився брак часу. Дослідження також засвідчило, що близько 75% МСП планують впроваджувати інновації у найближчі роки. Варто зазначити, що малі та середні підприємства проявляли більшу активність у плануванні інновацій, ніж мікропідприємства. Основними напрямами майбутніх інновацій були визначені: вдосконалення існуючих продуктів і послуг, розробка нових продуктів чи послуг, а також впровадження нових технологій або виробничих процесів. За результатами аналізу гіпотез, статистично значущих відмінностей між інноваційною діяльністю мікропідприємств і малих та середніх підприємств не було виявлено.
The objective of this study was to analyse contemporary trends in innovation among small and medium–sized enterprises in Slovakia's ICT sector. The study explored different types of innovations, the factors that either promote or hinder innovation, and the innovative practices of small and medium–sized enterprises within this sector. To achieve this goal, a questionnaire survey was conducted between September 2021 and February 2022. The research sample consisted of 1,000 randomly selected small and medium–sized enterprises operating in the ICT sector, drawn from a total of 8,416 eligible companies. Ultimately, 124 respondents completed the questionnaire, including 73 microenterprises and 51 small and medium–sized enterprises. The research hypotheses were evaluated via descriptive statistical analysis and the Z score methodology. The findings revealed that the most prominent form of innovation in Slovakia's ICT sector was service innovation, followed by product innovation and the adoption of new production processes. The primary motivational factor driving innovation is the desire to achieve high customer satisfaction by meeting customer needs and enhancing service quality. Conversely, the most significant barrier to innovation was identified as a lack of time. The study indicated that approximately 75% of small and medium– sized enterprises intend to pursue innovation within the next few years. Moreover, innovation plans were more pronounced among small and medium– sized enterprises than among microenterprises. The primary areas of interest for future innovations included enhancing existing products and services, developing new products or services, and implementing new technologies or production processes. With respect to the research hypotheses, no statistically significant differences were observed between the innovation activities of microenterprises and those of small and medium–sized enterprises.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Korcsmaros_mmi_4_2024.pdf 457.55 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.