Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98088
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | A bibliometric analysis of the economic effects of using artificial intelligence and ChatGPT tools in higher education institutions |
Authors |
Vorontsova, Anna Serhiivna
Tarasenko, Svitlana Viktorivna Duranowski, W.H. Durasiewicz, A. Soss, J. Bilovol, A.V. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-0603-3869 http://orcid.org/0000-0002-4829-0559 |
Keywords |
автоматизація automation чатбот chatbot витрати costs вища освіта higher education менеджмент management університет university Web of Science |
Type | Article |
Date of Issue | 2025 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98088 |
Publisher | LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives” |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Anna Vorontsova, Svitlana Tarasenko, Wojciech Duranowski, Arkadiusz Durasiewicz, John Soss and Artem Bilovol (2025). A bibliometric analysis of the economic effects of using artificial intelligence and ChatGPT tools in higher education institutions. Problems and Perspectives in Management, 23(1), 101-114. doi:10.21511/ppm.23(1).2025.08. |
Abstract |
Одним із головних викликів в управлінні вищою освітою є складність оптимізації ресурсів та збільшення обсягів даних, що обмежує ефективність і точність прийняття рішень. Застосування штучного інтелекту може вирішити ці проблеми. Метою дослідження є виявлення ключових тенденцій, прогалин в знаннях і можливостей подальших досліджень економічних ефектів використання штучного інтелекту та інструментів ChatGPT у вищій освіті. Проведено бібліометричний огляд для ідентифікації та відбору наукових статей, пов’язаних із темою дослідження, які індексувалися в Web of Science і Scopus за період з 1986 по 2024 рік. Визначено основних учасників наукових досліджень за регіонами (Сполучені Штати, Китай та Індія); зроблено висновок, що відповідні дослідницькі центри перебувають на ранніх етапах свого розвитку.
На основі бібліометричних кластерів виділено три основні напрями досліджень: застосування штучного інтелекту в освіті для прийняття рішень; автоматизація процесів і цифрова трансформація в освітніх установах; технології штучного інтелекту та їх застосування в освіті.
Дослідження підкреслює основні економічні ефекти використання штучного інтелекту та інструментів ChatGPT у вищій освіті, включаючи зниження адміністративних витрат, заощадження часу для викладачів і студентів, а також підвищення якості та доступності освітнього процесу. One of the main challenges in higher education management is the complexity of resource optimization and increasing volumes of data, which limits the efficiency and ac curacy of decision-making. The application of artificial intelligence can address these issues. The present study aims to identify the key trends, knowledge gaps, and opportunities for further research into the economic effects of using artificial intelligence and ChatGPT tools in higher education. For this purpose, a systematic literature review was conducted to identify and screen the scientific articles related to the topic of this study indexed in Web of Science and Scopus from 1986 to 2024. A total of 234 articles were selected, all demonstrating positive growth both in scholarly output and citation count. The study identified the key contributors to scientific research on this topic by region (the United States, China, and India). It concluded that the relevant research centers are still at an early stage of their development. Based on bibliometric clusters formed by co-occurrence relations, three main areas of research were defined: 1) artificial intelligence in education for decision-making; 2) process automation and digital transformation in educational institutions; 3) artificial intelligence technologies and their application in education. The study highlights the main areas of economic effects of artificial intelligence and ChatGPT tools in higher education, including reducing administrative costs, saving time for teachers and students, and improving the quality and accessibility of educational process. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Unknown Country
1
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Vorontsova_bibliometric_analysis.pdf | 1.01 MB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.