Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98835
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Програмне забезпечення як каталізатор розвитку кіберспортивної індустрії
Authors Yefimenko, Alina Yuriivna  
Koibichuk, Vitaliia Vasylivna  
Mynenko, Serhii Volodymyrovych  
Hrytsenko, Kostiantyn Hryhorovych  
Yatsenko, Valerii Valeriiovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-2810-0965
http://orcid.org/0000-0002-3540-7922
http://orcid.org/0000-0003-3998-9031
http://orcid.org/0000-0002-7855-691X
http://orcid.org/0000-0003-2316-3817
Keywords кіберспорт
eSports
геймінг
gaming
індустрія
industry
програмне забезпечення
software
турнір
tournament
графічний процесор
GPU
віртуальна реальність
virtual reality
Type Article
Date of Issue 2025
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98835
Publisher Український державний університет науки і технологій
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Єфіменко А. Ю., Койбічук В. В., Миненко С. В., Гриценко К. Г., Яценко В. В. Програмне забезпечення як каталізатор розвитку кіберспортивної індустрії // Системні технології. 2025. №2. С. 23-34. DOI: https://doi.org/10.34185/1562-9945-2-157-2025-03.
Abstract В умовах глобалізації та цифровізації суспільства кіберспортивні змагання стали не лише платформою для гравців і команд, а й потужним економічним драйвером, що охоплює стримінг, спонсорство та розробку ігор. Ключову роль у становленні кіберспортивної індустрії відіграє безпосередньо програмне забезпечення. Метою роботи є визначення ролі програмного забезпечення як каталізатору розвитку кіберспортивної індустрії. У статті виокремлено технологічні особливості сучасних графічних процесорів (GPU), що використовуються у кіберспортивній індустрії, а саме: кількість CUDA/Shader-ядер, типи інструкцій, підтримку нових технологій, пропускну здатність пам’яті та технології трасування променів, що у комплексі гарантує обробку та виведення високоякісної графіки. Запропоновано класифікацію функціональних видів програмного забезпечення, що становлять єдину систему взаємозв’язків. Серед спеціалізованого програмного забезпечення виділено платформи для управління турнірами (Toornament, Battlefy, Challonge, FACEIT), програмне забезпечення для стрімінгу та трансляцій (OBS Studio, Streamlabs, XSplit, Restream), програми для управління командами та гравцями (Discord, GameCoach), інструментарій для боротьби з шахрайством (Easy Anti-Cheat, BattleEye), програмні засоби віртуальної та доповненої реальності (VirZOOM, інструменти Oculus для VR-кіберспорту), а також сучасні технології блокчейн і NFT. Також розглянуто перспективи впровадження новітніх розробок на основі аналізу діяльності компаній-постачальників програмного забезпечення для кіберспортивної індустрії (Betfoc, INORU, Betinvest, BR Softech, Vinfotech) та кіберспортивних платформ (Battlefy, Toornament, Challonge, ESL Play та Mobalytics). Відповідно, програмне забезпечення для кіберспорту, у поєднанні з розвитком технологій та зростаючими вимогами до якості й інтерактивності ігор, продовжує еволюціонувати й потребує постійної адаптації до інноваційних змін.
In the context of globalization and the digitalization of society, esports competitions have evolved into not only platforms for players and teams but also powerful economic drivers encompassing streaming, sponsorship, and game development. Software plays a pivotal role in shaping the esports industry by serving as the technical foundation for its functioning.The aim of the work is to determine the role of software as a catalyst for the esports industry development.Methodology. A comprehensive approach was used to assess the role of software in the establishment and growth of esports, including a classificationmethod for identifying functional types of software, a systematic approach to viewing them as an interconnected system, a comparative analysis of software tool providers and popular esports platforms, and content analysis of modern technologies in the context of their functional purposes.The results and discussion. The technological features of modern graphics processing units (GPUs) used in the esports industry are highlighted, namely: the number of CUDA/Shader cores, instruction types, support for new technologies, memory bandwidth and ray tracing technologies, which together guarantee the processing and output of high-quality graphics. The article offers a classification of functional types of software that constitute a single system of interconnections. Among the specialised software, the research allocates platforms for tournament management (Toornament, Battlefy, Challonge, FACEIT), software for streaming and broadcasting (OBS Studio, Streamlabs, XSplit, Restream), software for managing teams and players (Discord, GameCoach), anti-fraud tools (Easy Anti-Cheat, BattleEye), virtual and augmented reality software (VirZOOM, Oculus tools for VR esports), as well as modern blockchain and NFT technologies. Conclusions. The study identifies the main differences in the software used in the esports industry. Prospects for implementing advanced developments are analyzed based on the activities of software providers (Betfoc, INORU, Betinvest, BR Softech, Vinfotech) and esports platforms (Battlefy, Toornament, Challonge, ESL Play, and Mobalytics). Accordingly, esports software continues to evolve alongside technological advancements and growing demands for game quality and interactivity, creating new opportunities for participants and viewers. Modern tools and programs must adapt to technological innovations and be integrated into the esports industry to meet these challenges.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Yefimenko_virtual_reality.pdf 578.38 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.