Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98886
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Вплив криз на стратегії взаємовідносин з клієнтами підприємств малого та середнього бізнесу
Other Titles The Impact of the Crisis on Customer Relationship Strategies of Small and Medium-Sized Businesses
Authors Makerska, Viktoriia Olehivna  
Letunovska, Nataliia Yevhenivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-6628-8623
http://orcid.org/0000-0001-8207-9178
Keywords малі та середні підприємства
CRM-системи
комунікації
стратегії відновлення
кризи
війна
COVID-19
small and medium-sized enterprises
CRM systems
communications
recovery strategies
crises
war
Type Article
Date of Issue 2025
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98886
Publisher Львівський торговельно-економічний університет
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Макерська В. О., Летуновська Н. Є. Вплив криз на стратегії взаємовідносин з клієнтами підприємств малого та середнього бізнесу // Підприємництво і торгівля. 2025. № 44. С. 29-35. https://doi.org/10.32782/2522-1256-2025-44-04.
Abstract Малі та середні підприємства відіграють значну роль в економіці країни. Кризи, такі як пандемії та війна в Україні, значно вплинули на бізнес-процеси та комунікації в діяльності МСП. Вони особливо вразливі до криз, оскільки вони часто мають обмежені ресурси та меншу стійкість, ніж великі компанії. Тому є необхідність в розробленні нових підходів, які враховують специфіку кризових ситуацій. Метою роботи є виділити основні складові адаптації та відновлення у МСП. Завданнями роботи є: визначити позитивні та негативні аспекти в діяльності МСП в результаті пандемії, дослідити вплив COVID-19 та війни на стратегії взаємодії з клієнтами в МСП, виокремити основні складові адаптації та відновлення у МСП. Пандемія COVID-19 мала позитивний (цифровізація, віддалена робота, гнучкість, нові ринки) та негативний вплив (зниження попиту, фінансова нестабільність, збої в ланцюгах поставок, втрата людського капіталу) на МСП. В результаті COVID-19 відбулися перехід на дистанційну роботу, цифровізація бізнес-процесів, зміни в комунікаціях з клієнтами, адаптація до змін, посилилися безпека та кіберзахист, зміни в споживацькій поведінці. В результаті війни актуальними стали питання безпеки даних, відбуваються перебої в роботі, міграція та релокація підприємств, зміни в психологічному стані співробітників. Основними складовими адаптації та відновлення у МСП є: нові інструменти та технології (месенджери та соціальні мережі Telegram, Viber, Facebook, Instagram, автоматизовані чат-боти, CRM-системи, відеозв’язок з допомогою Zoom, Google Meet та інших платформ для відеоконференцій), навчання та розвиток (цифрові навички, адаптація до нових реалій, кризовий менеджмент, комунікація в умовах кризи), стратегії виживання та зростання (переорієнтація бізнесу, пошук нових ринків, гнучке ціноутворення та акції, партнерство та кооперація, волонтерство та соціальна відповідальність). Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що доцільно впроваджувати стратегії відновлення та адаптації. Результати даного дослідження можуть бути корисними власникам МСП та дослідникам, що вивчають особливості малого та середнього бізнесу.
Small and medium-sized enterprises play a significant role in the country's economy. Crises such as pandemics and the war in Ukraine have significantly affected business processes and communications in the activities of SMEs. They are particularly vulnerable to crises, as they often have limited resources and are less resilient than large companies. Therefore, there is a need to develop new approaches that take into account the specifics of crisis situations. The aim of the work is to identify the main components of adaptation and recovery in SMEs. The objectives of the work are: to identify positive and negative aspects in the activities of SMEs as a result of the pandemic, to investigate the impact of COVID-19 and war on customer interaction strategies in SMEs, to identify the main components of adaptation and recovery in SMEs. The COVID-19 pandemic had a positive (digitalization, remote work, flexibility, new markets) and negative impact (decreased demand, financial instability, disruptions in supply chains, loss of human capital) on SMEs. As a result of COVID-19, there has been a transition to remote work, digitalization of business processes, changes in customer communications, adaptation to changes, increased security and cybersecurity, changes in consumer behavior. As a result of the war, data security issues have become relevant, work interruptions are occurring, migration and relocation of enterprises, changes in the psychological state of employees. The main components of adaptation and recovery in SMEs are: new tools and technologies (messengers and social networks Telegram, Viber, Facebook, Instagram, automated chatbots, CRM systems, video communication using Zoom, Google Meet and other video conferencing platforms), training and development (digital skills, adaptation to new realities, crisis management, communication in crisis conditions), survival and growth strategies (business reorientation, search for new markets, flexible pricing and promotions, partnership and cooperation, volunteering and social responsibility). The study empirically confirms and theoretically proves that it is advisable to implement recovery and adaptation strategies. The results of this study may be useful for SME owners and researchers studying the characteristics of small and medium-sized businesse.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Makerska_recovery_strategies.pdf 318.55 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.