Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98997
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Бізнес-модельне проектування електронної комерції: ефективність дропшипінгу та його трансформація
Other Titles Business model design of electronic commerce: effectiveness of dropshipping and its transformation
Authors Pokhylko, Svitlana Vasylivna  
Yeremenko, Anna Yuriivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5739-2795
http://orcid.org/0000-0002-1599-1324
Keywords бізнес-модель
алгоритм дропшипінгу
електронна комерція
цифрова економіка
business model
dropshipping algorithm
e-commerce
digital economy
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98997
Publisher Національний університет «Одеська політехніка»
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Похилько С. В. Бізнес-модельне проектування електронної комерції: ефективність дропшипінгу та його трансформація / С. В. Похилько, А. Ю. Єременко // Економіка: реалії часу. Науковий журнал. 2023. No 1 (65). С. 69-77. DOI: 10.5281/zenodo.7834283
Abstract Стаття присвячена дослідженню теоретичного процесу формування та використання бізнес-моделей в електронній комерції. У статті проаналізовано тенденцію зростання дослідження цифрових бізнес-моделей на світовому рівні. Розглянуто напрямки принципів формування корпоративних бізнес-моделей. Наведено бізнес-модель канвас О. Остервальдера, за допомогою якої було наведено приклад її використання на основі онлайн-сервісу з оренди житла Airbnb. У статті показано бізнес-модельне проектування електронної комерції на основі дропшипінгу. Були визначені послідовні етапи розвитку такого виду бізнесу, зіставлено переваги та недоліки його використання в проєктах. Спрогнозовано збільшення обсягів продажів завдяки використанню бізнес-моделі дропшипінг на 2025 рік. Загалом в дослідженні набуло вагомості формування та використання бізнес-моделі в загальній системі управління компаніями.
The article is devoted to the study of the theoretical process of formation and use of business models in e-commerce. The authors analyse the growth trend of digital business models research at the global level. The paper considers directions of principles of formation of corporate business models. As an example of using the Osterwalder’s canvas of a business model, the authors studied the online rental service Airbnb. The article shows the business model design of e-commerce based on the drop shipping business model. The paper defines the consistent and successive stages of development of this type of business and compares the advantages and disadvantages of adopting the drop shipping business model in business projects. Due to the research, there will be an increase in sales as a result of the use of the drop shipping business model. Essentially, the study acquired the importance of formation, evolution and use of business models in general company management, taking into consideration contemporary features of e-commerce.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Pokhylko_Yeremenko_dropshipping.pdf 978.18 kB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.