Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98997
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Бізнес-модельне проектування електронної комерції: ефективність дропшипінгу та його трансформація |
Other Titles |
Business model design of electronic commerce: effectiveness of dropshipping and its transformation |
Authors |
Pokhylko, Svitlana Vasylivna
![]() Yeremenko, Anna Yuriivna ![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-5739-2795 http://orcid.org/0000-0002-1599-1324 |
Keywords |
бізнес-модель алгоритм дропшипінгу електронна комерція цифрова економіка business model dropshipping algorithm e-commerce digital economy |
Type | Article |
Date of Issue | 2023 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/98997 |
Publisher | Національний університет «Одеська політехніка» |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Похилько С. В. Бізнес-модельне проектування електронної комерції: ефективність дропшипінгу та його трансформація / С. В. Похилько, А. Ю. Єременко // Економіка: реалії часу. Науковий журнал. 2023. No 1 (65). С. 69-77. DOI: 10.5281/zenodo.7834283 |
Abstract |
Стаття присвячена дослідженню теоретичного процесу формування та використання бізнес-моделей в електронній комерції. У статті проаналізовано тенденцію зростання дослідження цифрових бізнес-моделей на світовому рівні. Розглянуто напрямки принципів формування корпоративних бізнес-моделей. Наведено бізнес-модель канвас О. Остервальдера, за допомогою якої було наведено приклад її використання на основі онлайн-сервісу з оренди житла Airbnb. У статті показано бізнес-модельне проектування електронної комерції на основі дропшипінгу. Були визначені послідовні етапи розвитку такого виду бізнесу, зіставлено переваги та недоліки його використання в проєктах. Спрогнозовано збільшення обсягів продажів завдяки використанню бізнес-моделі дропшипінг на 2025 рік. Загалом в дослідженні набуло вагомості формування та використання бізнес-моделі в загальній системі управління компаніями. The article is devoted to the study of the theoretical process of formation and use of business models in e-commerce. The authors analyse the growth trend of digital business models research at the global level. The paper considers directions of principles of formation of corporate business models. As an example of using the Osterwalder’s canvas of a business model, the authors studied the online rental service Airbnb. The article shows the business model design of e-commerce based on the drop shipping business model. The paper defines the consistent and successive stages of development of this type of business and compares the advantages and disadvantages of adopting the drop shipping business model in business projects. Due to the research, there will be an increase in sales as a result of the use of the drop shipping business model. Essentially, the study acquired the importance of formation, evolution and use of business models in general company management, taking into consideration contemporary features of e-commerce. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Pokhylko_Yeremenko_dropshipping.pdf | 978.18 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.