Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/99069
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Застосування мобільного додатка SSUquestionnaire-m для контролю знань студентів інженерних спеціальностей |
Other Titles |
The use of mobile application SSUquestionnaire-m for engineering specialities students’ knowledge assessment |
Authors |
Alieksieiev, Oleksandr Mykolaiovych
![]() Malandii, Tetiana Yuriivna ![]() Trebukhov, Dmytro Viktorovych ![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-1091-1775 http://orcid.org/0000-0001-5226-7901 http://orcid.org/0000-0002-7212-6345 |
Keywords |
інженерна освіта engineering education мобільний пристрій mobile device мобільний додаток mobile application оцінювання знань knowledge assessment тестовий контроль знань knowledge test control |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/99069 |
Publisher | Інституту цифровізації освіти НАПН України |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Алексєєв, О.М., Маландій, Т.Й., та Требухов, Д.В. (2021). ВИКОРИСТАННЯ МОБІЛЬНОГО ЗАСТОСУНКУ SSUQUESTIONNAIRE-M ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ ІНЖЕНЕРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ. Інформаційні технології та засоби навчання, 81 (1), 137-153. https://doi.org/10.33407/itlt.v81i1.3462. |
Abstract |
У статті розглянуто сучасні тенденції використання мобільних пристроїв для
тестового контролю знань. Проведено аналіз ринку програмних продуктів, які призначені
для створення мобільних додатків. За основу аналізу прийнято рівень комп'ютерної
грамотності, який потрібен під час використання розглянутих програмних продуктів для
розроблення мобільних додатків. З цієї класифікаційної ознаки виділено три групи
програмних засобів із такими вимогами до компетенцій проєктувальників мобільних
пристроїв: 1) повинні мати професійні навички програмування; 2) не вимагається знання
мов програмування; 3) з уміннями проєктувати на базі вебінтерфейсу. Відзначено, що
різноманітність представлених на ринку програмних продуктів і закладені в них функції
надають можливість викладачам створювати якісні додатки для проведення тестового
контролю знань студентів інженерних спеціальностей на мобільних пристроях. Зроблено
припущення, що впровадження мобільних пристроїв у навчальний процес для проведення
контрольних заходів буде успішнішим, якщо враховувати специфіку практичних занять з
професійної та практичної підготовки студентів, майбутніх інженерів. Особливістю цих
занять є те, що в якості вихідних даних і результатів виконання навчальних завдань часто
використовуються графічні зображення. Після закінчення практичних занять студенти
інженерних спеціальностей зобов'язані знати конструкцію складних технічних пристроїв і
навчитися ними користуватися. Тому для проведення контролю знань треба передбачити
використання в тесті завдань з графічними ілюстраціями, зокрема із зображеннями
великого розміру. Важливо проводити контроль знань у навчальних лабораторіях і
виробничих приміщеннях, де мають проходити практичні заняття, але там не завжди є
можливість забезпечення доступу до мобільного зв'язку.Описано мобільний додаток
SSUquestionnaire-m, який надає можливість врахувати зазначені в статті особливості
інженерної освіти та охопити контрольними заходами всіх студентів, які присутні на
занятті. Водночас не потрібно переходити на суміщені технології мобільного контролю та,
обмежуючись можливістю користуватися лише мобільними пристроями студентів,
проводити всі контрольні заходи в одну сесію. The article considers current trends in the use of mobile devices for knowledge assessment tests. It provides an analysis of the market of software products that are designed to create mobile applications. The analysis is based on the level of computer literacy that is needed when using the considered software products for the development of mobile applications. According to the mentioned classification approach, three groups have been highlighted: a) developers with professional programming skills, b) developers without any knowledge of a programming language, c) based on a web interface. The authors note that the diversity and inherent capabilities allow most instructors to create high-quality applications for conducting test control of knowledge of engineering students via a mobile device. An assumption is made that the introduction of mobile devices into the educational process for conducting knowledge assessment activities would be more successful if the specifics of the professional and practical preparation of students, future engineers are taken into account. A peculiarity of these classes is that graphic images are often used as the source data and results of the completion of the training assignments. According to those performance results, engineering students should know the design of the complex technical devices and learn how to manage them. Therefore, for knowledge assessments, one should ensure the inclusion in the test of test items with graphic illustrations, including large-sized images. It is important to be able to carry out knowledge testing using mobile devices, including in practical classes at the student laboratories and at the production facilities, where it is difficult to provide access to mobile communications. The mobile application SSUquestionnaire-m is described. It allows to take into account, to a large extent, the features of an engineering education noted in the article and to present all students attending the lesson, with the application’s control measures. At the same time, it is not necessary to switch to combined mobile control technologies and, limiting the possibility to use only students' mobile devices, to carry out all control measures in one session. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ТеСЕТ) |
Views
Downloads
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Alieksieiev_engineering_education.pdf | 415.68 kB | Adobe PDF | 0 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.