Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/99849
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Медіаграмотність для жителів Сумщини: освітній проєкт у соціальних мережах
Other Titles Media Literacy for the Residents of Sumy Region: An Educational Project on Social Media
Authors Букіна, Д.М.
ORCID
Keywords медіааграмотність
трансформація
журналістика
війна
кросмедійність
соціальні мережі
сайт
media literacy
transformation
journalism
war
cross-media
social networks
website
Type Bachelous Paper
Speciality 061 - Журналістика
Date of Issue 2025
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/99849
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Букіна Д. М. Медіаграмотність для жителів Сумщини: освітній проєкт у соціальних мережах : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра : спец. 061 – журналістика / наук. кер. А. Є. Черниш. Суми : Сумський державний університет, 2025. 29 с.
Abstract У роботі осмислено явище медіаграмотності, рівень медіакультури, досягнутий медіаосвітою, що стосується вміння користуватися інформаційно- комунікативною технікою, виражати себе і спілкуватися за допомогою медіазасобів, свідомо сприймати і критично тлумачити інформацію. Наголошено на необхідності відділяти реальність від її віртуальної симуляції, розуміти реальність, сконструйовану медіаджерелами, аналізувати владні стосунки, міфи і типи контролю, які вони культивують. Визначено чинники медіаграмотності як сукупність знань, навичок та умінь, що дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і створювати повідомлення різних жанрів і форм для різних типів медіа, а також розуміти складні процеси функціонування медіа в суспільстві, їхній вплив. Створено авторське інформаційне інтернет-видання у формі сайту, а також матеріали представлено на платформах соціальних мереж, через які зручно впроваджувати медіаграмотність для жителів Сумщини як своєрідний освітній проєкт. Творчий проєкт – журналістський контент інформаційного спрямування, розміщений на двох платформах, зокрема в соціальній мережі Instagram за принципом кросмедійності. Контент складається з різножанрових матеріалів у вигляді дописів та сториз, інтерв’ю. Кожен допис для візуальної цілісності має «обкладинку». Матеріали орієнтовані на аудиторію різного віку, адже мають інформаційний характер.
The study examines the phenomenon of media literacy and the level of media culture achieved through media education, which concerns the ability to use information and communication technology, express oneself and communicate using media tools, consciously perceive and critically interpret information. It emphasises the need to separate reality from its virtual simulation, to understand the reality constructed by media sources, and to analyse the power relations, myths and types of control that they cultivate. The factors of media literacy are defined as a set of knowledge, skills and abilities that allow people to analyse, critically evaluate and create messages of various genres and forms for different types of media, as well as to understand the complex processes of media functioning in society and their impact. An original online publication in the form of a website has been created, and the materials are also presented on social media platforms, which are a convenient way to promote media literacy among the residents of Sumy region as a kind of educational project. The creative project consists of journalistic content of an informational nature, posted on two platforms, including the social network Instagram, based on the principle of cross-media. The content consists of materials of various genres in the form of posts, stories, and interviews. Each post has a ‘cover’ for visual integrity. The materials are aimed at audiences of all ages, as they are informational in nature.
Appears in Collections: Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК)

Views

Downloads

Files

File Size Format Downloads
Bukyna_bac_rob.pdf 1.11 MB Adobe PDF 0

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.