Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/40360
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Фактори формування вартості в контексті вартісно-орієнтованого підходу управління підприємством
Other Titles Факторы формирования стоимости в контексте стоимостно-ориентированного подхода управления предприятием
Factors of Value Formation in the Context of Value-oriented Approach to Business Management
Authors Zakharkin, Oleksii Oleksandrovych  
Keywords інновації
инновации
innovations
фактори вартості
факторы стоимости
value factors
фінансові показники
финансовые показатели
financial indicators
нефінансові показники
нефинансовые показатели
non-financial indicators
Type Article
Date of Issue 2014
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/40360
Publisher Видавничий Дім "IНЖЕК", Харків
License
Citation Захаркін, О.О. Фактори формування вартості в контексті вартісно-орієнтованого підходу управління підприємством [Текст] / О.О Захаркін // Бізнес Інформ. – 2014. – №7. – C. 208–214.
Abstract Метою статті є дослідження та комплексний аналіз факторів, що формують вартість підприємства, їх класифікація та систематизація. На основі огляду сучасної літератури з даного питання були визначені основні підходи до виділення груп факторів вартості за рівнем формування, місцем виникнення та можливістю управління. У результаті дослідження було узагальнено класифікацію підходів вітчизняних та зарубіжних науковців щодо розподілу факторів вартості за фінансовою та нефінансовою ознакою. Обґрунтовано, що комплексне врахування різноспрямованих факторів, дозволить застосовувати вартісно-орієнтовану систему управління у практиці діяльності вітчизняних підприємств і особливо під час здійснення ними інноваційних перетворень, адже інновації виступають вагомим важелем формування вартості підприємства, та найчастіше відносяться до групи нефінансових (якісних) факторів. Перспективами подальших досліджень в цьому напрямі є розробка науково-методичного апарату, що дозолить враховувати розглянуті фактори під час прийняття рішень в системі вартісно-орієнтованого управління підприємством.
Целью статьи является исследование и комплексный анализ факторов, формирующих стоимость предприятия, их классификация и систематизация. На основе обзора современной литературы по данному вопросу были определены основные подходы к группированию факторов формирования стоимости по уровню и месту возникновения, возможности управления. В результате исследования была обобщена классификация подходов отечественных и зарубежных ученых относительно распределения факторов стоимости по финансовым и нефинансовым признакам. Обосновано, что комплексный учет разнонаправленных факторов, позволит применять стоимостно-ориентированную систему управления в практике деятельности отечественных предприятий и особенно при осуществлении ими инновационных преобразований, так как инновации выступают весомым рычагом формирования стоимости предприятия, и чаще всего относятся к группе нефинансовых (качественных) факторов. Перспективами дальнейших исследований в этом направлении является разработка научно-методического аппарата, позволяющего учитывать рассмотреные факторы при принятии решений в системе стоимостно-ориентированного управления предприятием.
The goal of the article is to study the factors forming the value of an enter¬prise, their complex analysis, classification and systematization. The review of modern literature on this matter defined the main approaches to the grouping of the factors of value formation by the level and place of origin, as well as the capability of management. The research allowed to summarize the classification of approaches by local and foreign scientists in regard to the division of value factors by their financial and non-financial features. It proves that the complex account of multidirectional factors allows to put the value-oriented system on the practice of local enterprises activities, especially during their innovative transformation since innovations are an important linchpin of forming the value of an enterprise and most often belong to the group of non-financial (qualitative) factors. The perspective of future studies in this direction is to develop scientific and methodical mechanism that will allow to consider the factors investigated when taking a decision within the frameworks of the system of value-oriented management of an enterprise.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ ФЕМ)

Views

Canada Canada
1
EU EU
1
France France
216
Germany Germany
432
Netherlands Netherlands
1285
Poland Poland
3
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
191
United Kingdom United Kingdom
5138
United States United States
431
Unknown Country Unknown Country
6

Downloads

A1 A1
1
Austria Austria
1
China China
2
EU EU
2
France France
7711
Germany Germany
2
Netherlands Netherlands
1
Russia Russia
212
Ukraine Ukraine
7707
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
215
Unknown Country Unknown Country
176

Files

File Size Format Downloads
Zakharkin_value factors, financial indicators, innovations..pdf 265,36 kB Adobe PDF 16031

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.