Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/41661
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Обґрунтування вибору маркетингових інноваційних рішень на основі діагностики проблемних зон господарювання
Other Titles The marketing innovative decisions justification based on the diagnosis of management problem areas
Обоснование выбора маркетинговых инновационных решений на основе диагностики проблемных зон хозяйствования
Authors Hryshchenko, Olena Fedorivna
Keywords маркетингове інноваційне рішення (МІР)
проблемна ситуація
проблема
критерій вибору МІР
матриця вибору МІР
підприємство
маркетинговое инновационное решение (МИР)
проблемная ситуация
проблема
критерий выбора МИР
матрица выбора МИР
предприятие
marketing innovative decision (MID)
problem situation
problem
MID selection criterion
MID selection matrix
enterprise
Type Article
Date of Issue 2015
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/41661
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Грищенко, О.Ф. Обґрунтування вибору маркетингових інноваційних рішень на основі діагностики проблемних зон господарювання [Текст] / О.Ф. Грищенко // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2015. - № 2. - С. 21-35.
Abstract У статті подано узагальнений підхід до управління процесом розроблення, прийняття та реалізації маркетингових інноваційних рішень на промислових підприємствах. Узагальнено послідовність та здійснено характеристику етапів процесу розроблення, прийняття та реалізації маркетингових інноваційних рішень. Запропоновано алгоритм аналізу та дослідження проблемної ситуації, у результаті якого формується остаточне бачення сутності проблеми господарювання. Запропоновано теоретико-методичний підхід щодо вибору маркетингового інноваційного рішення з переліку розроблених альтернатив на основі критеріїв очікуваного ризику та якості.
В статье представлен обобщенный подход к управлению процессом разработки, принятия и реализации маркетинговых инновационных решений на промышленных предприятиях. Определена последовательность и осуществлена характеристика этапов процесса разработки, принятия и реализации маркетинговых инновационных решений. Предложен алгоритм анализа и исследования проблемной ситуации, в результате которого формируется окончательное видение сущности проблемы хозяйствования. Предложен теоретико-методический подход относительно выбора маркетингового инновационного решения из перечня разработанных альтернатив на основе критериев ожидаемого риска и качества.
The aim of the article. The aim of the article is to develop the theoretical and methodical bases of the process of development, acceptance and implementation of marketing innovative decisions based on a diagnosis of the management problem areas of the enterprise. The results of the analysis. A scientific and methodical approach to the stages formation of the process of development, acceptance and implementation of marketing innovative decisions is developed. The author proposes to distinguish three enlarged stages (problematic, inventive and executive). Each stage has it’s formalized result: problematic – cause-and-result map of managerial problems; inventive – marketing innovative decision; executive – the effect of marketing innovative decision market implementation. A scientific and methodical approach to marketing innovative decisions selecting by the results of problem areas diagnostics based on the integrated risk and quality levels indicators is offered. The choice of marketing innovative decisions from a set of alternatives is proposed to carry out on the basis of criteria-based assessment. In the framework of this methodological approach the criterion is seen as measure of validity and compliance of the marketing innovative decision to objective reality. For the formation the system of the decision selection indicators the author proposes to carry out the division of criteria into two groups: criteria for assessing the level of risk and criteria for assessing the level of quality. The list of criteria is not fixed, it’s selection is carried out depending on the specific requirements of the economic situation in which the process of development, acceptance and implementation of marketing innovative decisions takes place. The number of indicators also isn’t regulated – it may be reduced or supplemented. The final selection of marketing innovative decision from the list of alternatives is proposed to carry out by building the graphical matrix «risk – quality», taking into account the optimality conditions: «risk tends to minimum, quality tends to maximum». The analysis and control of implementation of the marketing innovative decision is proposed to consider as an objective monitoring of the enterprise activity to determine the direction and nature of corrective actions, ensuring the achievement of established goals. Conclusions and directions of further researches. This theoretical study can be used as a basis for further research aimed at the development of methodological principles of the organization of the process of development, acceptance and implementation of marketing innovative decisions and саn be implemented in the modern enterprises.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій

Views

Canada Canada
1
France France
5
Germany Germany
6
Ukraine Ukraine
153
United Kingdom United Kingdom
536
United States United States
1071
Unknown Country Unknown Country
10

Downloads

China China
6
France France
3
Germany Germany
2
Italy Italy
1
Norway Norway
1
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
535
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1072
Unknown Country Unknown Country
23

Files

File Size Format Downloads
Gryshchenko_obgruntuvannia.pdf 499,69 kB Adobe PDF 1645

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.