Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/45201
Title: Особливості вербалізації емоційно-забарвленої лексики в англомовному парентальному дискурсі
Authors: Бровкіна, Оксана Володимирівна
Бровкина, Оксана Владимировна
Brovkina, Oksana Volodymyrivna
Міщенко, Анастасія
Keywords: парентальний дискурс
парентальный дискурс
parental discourse
емоційно-забарвлена лексика
эмоционально-окрашенная лексика
emotially marked lexemes
Issue Year: 2016
Publisher: Видавництво Національного університету «Острозька академія»
Citation: Бровкіна, О.В. Особливості вербалізації емоційно-забарвленої лексики в англомовному парентальному дискурсі / О.В. Бровкіна, А.О. Міщенко // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». – Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2016. – Вип. 61. – С. 25-27.
Abstract: У статті йдеться про емоційно-забарвлену лексику у сучасному англомовному парентальному дискурсі та особливості її вербалізації залежно від конфігурації ролей мовців.
В статье речь идет об эмоционально-окрашенной лексики в современном англоязычном парентальном дискурсе и особенностях ее вербализации зависимо от конфигурации ролей коммуникантов.
The integration of humanities and social sciences and the expanding of the interests' sphere of the linguistic studies reorients some modern linguistic studies towards the discourse analysis and confirms the urgent need to explore the means of verbalization of emotionally marked lexemes in the modern English parental discourse. The English parental discourse presents a communication of interlocutors connected by family ties; its main features are the absence of the official regulation, consecution of the communicative moves' transmission, dependence on the gender, age and status-role configuration. The emotionally marked lexemes in the English parental discourse are verbalized according to the addresser-addressee configuration of the speakers' roles «PARENTS–CHILDREN» and «GUARDIAN–WARD». The emotionally marked lexemes, which are used to describe feelings and to render the emotional shades in the evaluation of things, people and deeds, are called expressives. The expressives in the addresser-addressee configuration of the speakers' roles «GUARDIAN–WARD» are verbalized mostly by the vulgarisms, abusive vocabulary, colloquialisms, synonymic variants of the vocabulary of common use in the negative meaning. The expressives in the addresser-addressee configuration of the speakers' roles «PARENTS–CHILDREN» are verbalized mostly by the diminutives and the method on words' making with the help of diminutive suffixes.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/45201
Type: Article
Appears in Collections:Наукові видання (ІФСК)

Views
Other20
Canada3
China1
Germany7
France2
Georgia1
Hungary2
Italy1
Russia1
Turkey1
Ukraine22
United States2
Downloads
Other51
China3
Germany4
EU2
France4
Italy1
Jordan1
Lithuania1
Poland1
Russia11
Ukraine59
United States1


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
Brovkina.pdf451.44 kBAdobe PDF139Download


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.