Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/45201
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Особливості вербалізації емоційно-забарвленої лексики в англомовному парентальному дискурсі
Authors Бровкіна, Оксана Володимирівна
Бровкина, Оксана Владимировна
Brovkina, Oksana Volodymyrivna
Міщенко, Анастасія
Keywords парентальний дискурс
парентальный дискурс
parental discourse
емоційно-забарвлена лексика
эмоционально-окрашенная лексика
emotially marked lexemes
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/45201
Publisher Видавництво Національного університету «Острозька академія»
License
Citation Бровкіна, О.В. Особливості вербалізації емоційно-забарвленої лексики в англомовному парентальному дискурсі / О.В. Бровкіна, А.О. Міщенко // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». – Острог : Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2016. – Вип. 61. – С. 25-27.
Abstract У статті йдеться про емоційно-забарвлену лексику у сучасному англомовному парентальному дискурсі та особливості її вербалізації залежно від конфігурації ролей мовців.
В статье речь идет об эмоционально-окрашенной лексики в современном англоязычном парентальном дискурсе и особенностях ее вербализации зависимо от конфигурации ролей коммуникантов.
The integration of humanities and social sciences and the expanding of the interests' sphere of the linguistic studies reorients some modern linguistic studies towards the discourse analysis and confirms the urgent need to explore the means of verbalization of emotionally marked lexemes in the modern English parental discourse. The English parental discourse presents a communication of interlocutors connected by family ties; its main features are the absence of the official regulation, consecution of the communicative moves' transmission, dependence on the gender, age and status-role configuration. The emotionally marked lexemes in the English parental discourse are verbalized according to the addresser-addressee configuration of the speakers' roles «PARENTS–CHILDREN» and «GUARDIAN–WARD». The emotionally marked lexemes, which are used to describe feelings and to render the emotional shades in the evaluation of things, people and deeds, are called expressives. The expressives in the addresser-addressee configuration of the speakers' roles «GUARDIAN–WARD» are verbalized mostly by the vulgarisms, abusive vocabulary, colloquialisms, synonymic variants of the vocabulary of common use in the negative meaning. The expressives in the addresser-addressee configuration of the speakers' roles «PARENTS–CHILDREN» are verbalized mostly by the diminutives and the method on words' making with the help of diminutive suffixes.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Canada Canada
3
China China
1
France France
2
Georgia Georgia
1
Germany Germany
7
Hungary Hungary
2
Italy Italy
1
Russia Russia
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
278
United States United States
2
Unknown Country Unknown Country
27

Downloads

China China
3
EU EU
2
France France
4
Germany Germany
4
Italy Italy
1
Jordan Jordan
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Russia Russia
11
Ukraine Ukraine
338
United States United States
1
Unknown Country Unknown Country
88

Files

File Size Format Downloads
Brovkina.pdf 451,44 kB Adobe PDF 455

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.