Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57953
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Сутність та зміст поняття “дослідницька компетентність” |
Other Titles |
The essence and meaning of "research competence" |
Authors |
Головань, М.С.
Yatsenko, Valerii Valeriiovych ![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-2316-3817 |
Keywords |
вища освіта компетентнісний підхід дослідницькі уміння дослідницька компетентність higher education competency approach research skills research competence |
Type | Article |
Date of Issue | 2012 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57953 |
Publisher | Видавничий відділ НМетАУ |
License | |
Citation | Головань М.С. Сутність та зміст поняття “дослідницька компетентність ” / М.С. Головань, В.В. Яценко // Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі : збірник наукових праць / НМетАУ. – 2012. – Випуск VII. - С. 55-62. |
Abstract |
У статті розкривається сутність поняття “дослідницька компетентність”. У структурі дослідницької компетентності автори виділяють мотиваційно-ціннісний, когнітивний, діяльнісно-практичний та рефлексивний компоненти, які виконують спонукальну, ціннісно-орієнтирну, пізнавальну, результативну та регулятивну функції.
Основу дослідницької компетентності складають уміння виявляти проблему, формулювати гіпотезу, підбирати відповідні методи проведення дослідження та здійснювати обробку отриманих результатів, аналізувати отримані результати, вести наукові дискусії, упроваджувати результати наукових досліджень у практику. The article reveals the essence of the concept of "research competence". In the structure of research competence authors identify motivational and evaluative, cognitive, practical and action-reflective components that perform motivational, value-oriented, cognitive, productive and regulatory functions. The basis of the amount of research competence skills to identify problems, formulate a hypothesis, select appropriate methods for conducting research and to process the results, analyze results, conduct scientific discussions, to implement research findings into practice. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БТ) |
Views
![Canada](/flags/ca.gif)
1
![China](/flags/cn.gif)
1
![Czechia](/flags/cz.gif)
1
![France](/flags/fr.gif)
2586959
![Germany](/flags/de.gif)
1449640451
![Greece](/flags/gr.gif)
1
![Ireland](/flags/ie.gif)
1598271033
![Italy](/flags/it.gif)
1
![Lithuania](/flags/lt.gif)
1
![Russia](/flags/ru.gif)
40731
![Ukraine](/flags/ua.gif)
-1616680797
![United Kingdom](/flags/gb.gif)
1538210444
![United States](/flags/us.gif)
126825091
![Unknown Country](/flags/--.gif)
83104
Downloads
![Belgium](/flags/be.gif)
1
![Bulgaria](/flags/bg.gif)
1
![Canada](/flags/ca.gif)
16372219
![Cyprus](/flags/cy.gif)
80266
![Czechia](/flags/cz.gif)
16372204
![Denmark](/flags/dk.gif)
-1076371912
![Estonia](/flags/ee.gif)
-1076371896
![Finland](/flags/fi.gif)
126825085
![France](/flags/fr.gif)
126825087
![Georgia](/flags/ge.gif)
1
![Germany](/flags/de.gif)
1449640451
![Hungary](/flags/hu.gif)
1
![Italy](/flags/it.gif)
1
![Japan](/flags/jp.gif)
159062696
![Kazakhstan](/flags/kz.gif)
1
![Lithuania](/flags/lt.gif)
1
![Netherlands](/flags/nl.gif)
-1104744952
![Norway](/flags/no.gif)
1
![Poland](/flags/pl.gif)
-134713759
![Romania](/flags/ro.gif)
-1076371924
![Russia](/flags/ru.gif)
-1076371916
![Slovakia](/flags/sk.gif)
1
![Spain](/flags/es.gif)
126825085
![Switzerland](/flags/ch.gif)
-1309519279
![Turkey](/flags/tr.gif)
-134713761
![Ukraine](/flags/ua.gif)
-1195990263
![United Kingdom](/flags/gb.gif)
159062696
![United States](/flags/us.gif)
-1195990272
![Unknown Country](/flags/--.gif)
-1207131718
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Holovan_Sutnis_zmist_poniattia.pdf | 193,84 kB | Adobe PDF | 182708738 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.