Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68679
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Evaluation of state aid for entrepreneurs and their access to financial resources: students' attitudes in Czech Republic, Poland and Slovakia
Other Titles Державна підтримка підприємців та доступність фінансових ресурсів: оцінка студентів Чехії, Польщі і Словаччини
Authors Dvorsky, J.
Rozsa, Z.
Petrakova, Z.
Kotaskova, A.
Keywords студенти університетів
державна підтримка підприємництва
фінансові ресурси
підприємництво
university students
state support of entrepreneurship
financial resources
entrepreneurship
студенты университетов
государственная поддержка предпринимательства
финансовые ресурсы
предпринимательство
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68679
Publisher Sumy State University
License
Citation Dvorsky, J., Rozsa, Z., Petrakova, Z., & Kotaskova, A. (2018). Evaluation of state aid for entrepreneurs and their access to financial resources: Students' attitudes in Czech Republic, Poland and Slovakia. Marketing and Management of Innovations, 3, 11-20. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.3-01
Abstract У статті проаналізовано залежність готовності випускників університетів починати підприємницьку діяльність від таких трьох факторів: національність респондентів, державна підтримка підприємництва в країні, рівень доступу підприємців до фінансових ресурсів. Результати показали, що відношення студентів до започаткування власної справи залежать від країни їх походження. Підґрунтям дослідження стали результати анкетування 1352 студентів: 409 з чотирнадцяти університетів Чеської Республіки, 375 з трьох університетів Польщі та 568 з восьми університетів Словаччини. Методичним інструментарієм дослідження стали статистичні методи: критерій узгодженості Пірсона (chi–squared test) та z–оцінка, результати анкетування були згруповані та проаналізовані з використанням інструменту обробки даних – зведених таблиць. Найбільший інтерес до підприємницької діяльності виявлено у студентів з Польщі (38,1% респондентів), середній – у студентів зі Словаччини (35,7% респондентів), а найменший інтерес продемонстрували студенти з Чехії (26,9% респондентів). У статті доведено суттєвий вплив національності студентів на вибір тих факторів, які виявилися для них найбільш важливими при прийняття рішення щодо започаткування власної справи. Так, наприклад, такі два фактори як доступ до фінансових ресурсів та необхідність дотримання відповідної розрахунково–платіжної дисципліни виявилися важливими для 27,4% опитаних студентів з Чехії, 22,4% студентів зі Словаччини та 19,5% студентів з Польщі. Правові умови ведення бізнесу виявилися важливими для 25,9% респондентів з Чехії та 17,4% респондентів зі Словаччини. Стаття містить результати аналізу не лише двох основних факторів впливу на готовність студентів - випускників університетів до підприємництва (державна підтримка та доступ до фінансових ресурсів), а ряду додаткових, найбільш важливими з яких виявилися наступні: соціальне середовище в країні (сім'я, суспільство, політика, засоби масової інформації); макроекономічне середовище (ВВП, зайнятість, інфляція); якість ділового середовища (адміністративний тягар для підприємців, покращення становища суб'єктів господарювання порівняно з ситуацією в діловому середовищі 5 років тому); якість вищої освіти (система університетської освіти, набуті знання та їх подальше застосування) тощо.
The article’s aim is to find out whether student's nationality influences the assessment of access to financial resources, state support for entrepreneurship, and students’ inclination to start a business after graduating from college. The questionnaire was completed by 1352 students: 409 from 14 CR universities; 375 from 3 PL universities and 568 from 8 universities in SR. To meet the goal of the article, mathematical statistics such as chi–squared test, pivot tables, z–score, and descriptive statistics were used. One of the most significant findings is that there were significant differences between the students of different nationalities when assessing access to financial resources. The most significant interest in after graduation entrepreneurship was seen in students from Poland (38.1%), then from Slovakia (35.7%), and the least interest was demonstrated by the students from Czech Republic (26.9%). Students from Czech Republic (25.9%) and Slovak Republic (17.4%) had significantly different views on the quality of legal conditions for entrepreneurship in their countries. Students from Czech Republic evaluated access to external resources and payment discipline as being the worst (27.4%), as compared to the ratings by the students from Slovakia (22.4%) and Poland (19.5%). In addition to state support and access to financial resources, other essential factors are: the social environment in the country (family, society, politicians, the media); macroeconomic environment (statistical indicators – GDP, employment, inflation); quality of the business environment (administrative burden on entrepreneurs, improving the situation of business entities compared to the situation in the business environment 5 years ago); quality of higher education (university education system, acquired knowledge and their subsequent application), etc.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Germany Germany
1
Greece Greece
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
391
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
178
United Kingdom United Kingdom
783
United States United States
5871
Unknown Country Unknown Country
14
Vietnam Vietnam
2936

Downloads

Canada Canada
1
Germany Germany
1568
Ukraine Ukraine
177
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
5872
Unknown Country Unknown Country
16
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Dvorsky_evaluation.pdf 440,13 kB Adobe PDF 7636

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.