Артюхов, Артем ЄвгеновичArtiukhov, Artem YevhenovychВолк, Юрій ЮрійовичVolk, Yurii YuriiovychDluhopolskyi, Ol.Mieszajkina, E.My´sliwiecka, A.2023-12-192023-12-192023Artyukhov, A.; Volk, I.; Dluhopolskyi, O.; Mieszajkina, E.; My´sliwiecka, A. Immersive University Model: A Tool to Increase Higher Education Competitiveness. Sustainability 2023, 15, 7771. https:// doi.org/10.3390/su15107771.0000-0002-0262-762X0000-0003-1112-6891https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93730The current paper substantiates the effectiveness of immersive learning applications for youth. Emphasis is placed on the fact that the “immersion” of students can be carried out not only through virtual and augmented reality but also in any constructed environment that provides any “immersion” in active and interactive teaching methods. A bibliometric analysis was conducted for the “immersive learning” search query to identify keywords and phrases’ main clusters and their relationships. Based on the bibliometric analysis, the concept of forming an immersive learning model based on a sequential transition between the “dimensions” was formed. The model is developed considering the degree of involvement in the learning scenarios. A multidimensional classification model for immersive learning tools is proposed. A university case of building an immersive learning environment as part of the “electronic university” information system is presented. A technological solution is proposed for evaluating the effectiveness of testing immersive learning tools.У цій статті обґрунтовується ефективність імерсивних навчальних програм для молоді. Акцентовано увагу на тому, що «занурення» студентів може здійснюватися не лише через віртуальну та доповнену реальність, а й у будь-яке сконструйоване середовище, яке забезпечує будь-яке «занурення» в активні та інтерактивні методи навчання. Для пошукового запиту «навчання з зануренням» було проведено бібліометричний аналіз, щоб визначити основні кластери ключових слів і фраз та їхні зв’язки. На основі бібліометричного аналізу сформовано концепцію формування імерсивної моделі навчання на основі послідовного переходу між «вимірами». Модель розроблена з урахуванням ступеня залучення до сценаріїв навчання. Запропоновано багатовимірну модель класифікації інструментів зануреного навчання. Представлено університетський кейс побудови імерсивного навчального середовища як частини інформаційної системи «електронний університет». Запропоновано технологічне рішення для оцінки ефективності тестування засобів імерсивного навчання.enCC BY 4.0immersive universitybibliometric analysisinstrumentstestingmodelімерсивний університетбібліометричний аналізінструментитестуваннямодельImmersive University Model: A Tool to Increase Higher Education CompetitivenessArticle