Артюхова, Надія ОлександрівнаArtiukhova, Nadiia OleksandrivnaАртюхов, Артем ЄвгеновичArtiukhov, Artem YevhenovychRehak, R.Лєонов, Сергій ВячеславовичLieonov, Serhii Viacheslavovych2023-12-202023-12-202023Artyukhova N., Artyukhov A., Rehak R., Lyeonov S. Understanding the essence of immersive marketing for educational services and knowledge transfer. E3S Web of Conferences. 2023. 456, 04002. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202345604002.0000-0001-5639-30080000-0003-1112-6891https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93743The article deals with the creation of educational immersive marketing models. The concept of immersive marketing involves multi-vector interaction of internal and external stakeholders at the stage of creating a "wrapper" of an educational program. Immersive marketing is implemented from inside the university with the help of influencers (students who are involved in the joint preparation of educational scenarios in a virtual or real interactive environment), as well as from the outside due to the participation of external stakeholders in the formation of the image of the educational program. The paper analyzes various marketing mix models, marketing “tips” for Gen Z, Gen Z, and Gen Alpha, as well as the possibilities of creating an interactive educational environment in the era of total digitalization. Elements that provide immersive knowledge transfer in attracting potential customers of educational services are selected from marketing mix models, marketing “tips” and characteristics of the educational environment. The “Mix – Tips – Transformation” (MTT) approach was proposed, which was transformed into the concept of immersive marketing “Emotions – Feelings – Senses – Environment” (EFSE). The concept of immersive marketing EFSE allows you to cover all vectors of interaction between the stakeholders of the educational program and offer a multi-level model of immersive marketing. The effectiveness of the EFSE model and its elements (including the multidimensional immersive marketing model) can later be confirmed or refuted by the results of surveys and performance testing along the “unit testing – quality control – quality assurance” chain.У статті йдеться про створення освітніх імерсивних маркетингових моделей. Концепція імерсивного маркетингу передбачає багатовекторну взаємодію внутрішніх і зовнішніх стейкхолдерів на етапі створення «обгортки» освітньої програми. Імерсивний маркетинг реалізується зсередини університету за допомогою інфлюенсерів (студентів, які залучаються до спільної підготовки навчальних сценаріїв у віртуальному чи реальному інтерактивному середовищі), а також ззовні за рахунок участі зовнішніх стейкхолдерів у формуванні іміджу освітньої програми. У статті аналізуються різні моделі маркетинг-міксів, маркетингові «поради» для Gen Z, Gen Z і Gen Alpha, а також можливості створення інтерактивного освітнього середовища в епоху тотальної цифровізації. Елементи, які забезпечують імерсивний трансфер знань у залученні потенційних клієнтів освітніх послуг, вибираються з моделей маркетинг-міксу, маркетингових «підказок» та характеристик освітнього середовища. Був запропонований підхід «Мікс – Поради – Трансформація» (MTT), який трансформувався в концепцію імерсивного маркетингу «Емоції – Почуття – Почуття – Навколишнє середовище» (EFSE). Концепція імерсивного маркетингу EFSE дозволяє охопити всі вектори взаємодії стейкхолдерів освітньої програми та запропонувати багаторівневу модель імерсивного маркетингу. Ефективність моделі EFSE та її елементів (включаючи модель багатовимірного занурювального маркетингу) пізніше може бути підтверджена або спростована результатами опитувань і тестування продуктивності вздовж ланцюга «модульне тестування – контроль якості – забезпечення якості».enCC BY 4.0immersive marketing modelseducationeducation qualityimmersive marketingGen Zinteractive environmentімерсивні маркетингові моделіосвітаякість освітиімерсивний маркетингпокоління Zінтерактивне середовищеUnderstanding the essence of immersive marketing for educational services and knowledge transferTheses