Мельник, Леонід ГригоровичMelnyk, Leonid HryhorovychSimanovska, A.Маценко, Олександр МихайловичMatsenko, Oleksandr MykhailovychДегтярьова, Ірина БорисівнаDehtyarova, Iryna BorysivnaПсарьов, Олександр ВікторовичPsarov, Oleksandr Viktorovych2024-04-192024-04-192022The formation of the creative economy as a key vector of the digital transformation of enterprises / L. H. Melnyk et al. // Modern foundations of economics, management and tourism : collective monograph. Boston : Primedia eLaunch, 2022. Р. 180-190.https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95146Останнім часом креативна економіка тісно переплітається з усіма сферами нашого життя. Це впливає на освіту, науку, технічний прогрес і визначає привабливість регіонів. У процесі становлення креативної економіки основним ресурсом є інформація, а ключовим активом – персонал та його нестандартні, інноваційні ідеї. Отже, основним напрямком є підвищення якості людського капіталу. Проте розвиток цього напряму потребує і відповідних капіталовкладень.Recently, the creative economy is closely intertwined with all areas of our life. It affects education, science, and technical progress and determines the attractiveness of regions. In the process of the creation of a creative economy, the primary resource is information, and the critical assets are personnel and their non-standard, innovative ideas. Thus, the main direction is to increase the quality of human capital. However, the development of this area also requires appropriate capital investments.encneкреативна економікаcreative economyіндурстіальна революціяindustrial revolutionцифрові трансформаціїdigital transfromationsповедінкова економікаbehavioural economicsконкурентоздатністьcompetitivnessлюдський капіталhuman capitalThe formation of the creative economy as a key vector of the digital transformation of enterprisesBook chapter