Заплітна, Т.В.Кукушка, І.В.2023-09-282023-09-282023Заплітна, Т., & Кукушка, І. (2023). ЛЮДСЬКИЙ КАПІТАЛ У ДЕТЕРМІНАНТНОМУ ФОРМУВАННІ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТУ . Mechanism of an Economic Regulation, (3(101), 21-26. https://doi.org/10.32782/mer.2023.101.03https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93161В статті розглянуто роль людського капіталу у формуванні інноваційного розвитку транспортних підприємств. Дове-дено, що людський капітал являється головним чинником для впровадження інноваційного розвитку на підприємствах тран-спорту. Досліджено та зазначено, що тісний взаємозв’язок між ефективністю, мобільністю та інноваційністю у формуванні людського капіталу безпосередньо розкриває тотожність з детермінантними складовими інноваційного розвитку тран-спорту. Доведено, що інноваційний розвиток транспорту напряму залежать від людського капіталу, який його обслуговує та визначає диверсифікацію індексів економічного зростання. Людський капітал на транспорті – це один з напрямів диверсифі-кації технологічних інновацій та людського потенціалу, метою яких є поєднання гарантій індикаторів ефективності, конку-рентоспроможності та мобільності: автоматизація технологічного транспорту та інтелектуальне накопичення активів, як пріоритет інноваційного розвитку в цілому. Також, досліджено, що національна економіка характеризується нерівно-мірністю розвитку секторального виробництва, по-перше через нерівномірний перерозподіл економічних ресурсів, по-друге віддача у нарощуванні капіталу не спрямовується на розвиток інфраструктури кожної з галузей, по-третє й головне через нерівність у ефективному розподілі кожною з галузей людського потенціалу. З огляду на дослідження, проведені в цій статті, можна відзначити наступне: людський капітал є основною умовою інноваційного розвитку транспортних підприємств з урахуванням глобального впливу цифровізації.This article reveals the role of human capital as a foundation of determinants of influence on the formation of innovative transport development. Human resources today are perceived by the world society as the most valuable thing that a company has, even more valuable than natural resources or accumulated wealth. The article explores that every person has human capital, regardless of employment status. At the same time, human resources are the owners of human capital. Every person has human capital, and it does not depend on the state of employment, that is, whether a person works or does not work. The article proves that enterprises more often choose the concept of human capital management than human resources management. Human capital management belongs to company managers who manage each employee and on whom the performance and behavior of employees depend. At the same time, human resources are the owners of human capital. Every person has human capital, and it does not depend on the state of employment, that is, whether a person works or does not work. The article proves that enterprises more often choose the concept of human capital management than human resources management. Human capital management belongs to company managers who manage each employee and on whom the performance and behavior of employees depend. Human capital in transport is one of the directions of diversification of technological innovations and human potential, the purpose of which is to combine guarantees of indicators of efficiency, competitiveness and mobility: automation of technological transport and intellectual accumulation of assets, as a priority of innovative development in general. Also, it was researched that the national economy is characterized by the uneven development of sectoral production, firstly due to uneven redistribution of economic resources, secondly, the return on capital accumulation is not directed to the development of the infrastructure of each of the branches, thirdly and most importantly due to the inequality in the effective distribution of human potential in each of the branches. Taking into account the research carried out in this article, the following can be noted: human capital is the main condition for the innovative development of transport enterprises, taking into account the global impact of digitalization.ukCC BY 4.0людський капіталлюдський потенціаліндекс людського розвиткудиверсифікаціяефективністьінноваційністьмобільністьпродуктивність праціміграціяконкурентоспроможністьінноваційні технологіїтранспортні підприємстваінноваційний розвиток транспортуhuman capitalhuman potentialhuman development indexdiversificationefficiencyinnovativenessmobilitylabor productivitymigrationcompetitivenesinnovative technologiestransport enterprisesinnovative development of transportЛюдський капітал у детермінантному формуванні інноваційного розвитку транспортуHuman capital in the determinant formation of innovative transport developmentArticle