Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77197
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Стилістична маркованість тексту як метод маніпулювання: психологічна обумовленість
Other Titles Stylistic marking of the text as a method of manipulation: psychological aspect
Authors Почапська, О.
ORCID
Keywords газета
стилістична маркованість
маніпулювання
свідомість
аудиторія
newspaper
stylistic marking
manipulation
consciousness
audience
Type Article
Date of Issue 2019
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/77197
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Почапська, О. Стилістична маркованість тексту як метод маніпулювання: психологічна обумовленість [Текст] / О. Почапська // Образ. - 2019. - №3(32). - С. 147-154. - DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-147–154.
Abstract Стаття репрезентує дослідження особливостей маніпулювання громадською думкою через використання стилістично маркованих текстів. Авторка ставить за мету вивчити залежності між стилістичною маркованістю тексту і довірою аудиторії до інформації, поданої у публікації, що, зважаючи на сучасний стан українського інформаційного простору, є актуальним. Аналіз періодики 1943-1960 рр. засвідчив, що у газеті "низький" стиль використовувався з метою висміювання тих, хто не вписувався у радянську систему бачення розвитку держави і громадянина в державі. Через те у населення вікової категорії 55+ (підтверджено експериментально) сформувалася усталена недовіра до інформації, поданої у сатиричній формі. Це дає можливість передбачати її ефективність і дієвість журналістських матеріалів. Вивчення особливостей сприйняття газетних текстів різними категоріями населення є перспективою подальших досліджень.
The article represents the study of the features of manipulation of public opinion through the use of stylistically marked texts. The aim of the author is to study the relationship between the stylistic marking of the text and the audience’s confidence in the information presented in the publication, which, given the current state of the Ukrainian information space, is relevant. The analysis of the period 1943-1960 showed that in the newspaper "low" style was used to ridicule those who did not fit into the Soviet system of vision of the state and citizen in the state. As a result, a population of 55+ (experimentally confirmed) formed a well-founded distrust of information presented in a satirical form. This makes it possible to predict its effectiveness and efficiency of journalistic materials. Studying the peculiarities of the perception of newspaper texts by different categories of the population is a prospect for further research.
Appears in Collections: Образ

Views

China China
1714116153
France France
3026
Germany Germany
962572
Ireland Ireland
1883009
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
3043
Poland Poland
1449648380
Romania Romania
1
Russia Russia
2937
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
3060
Ukraine Ukraine
74970761
United Kingdom United Kingdom
37485383
United States United States
870754891
Unknown Country Unknown Country
74970760

Downloads

Ireland Ireland
1
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1714116152
Ukraine Ukraine
217699256
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
870754891

Files

File Size Format Downloads
Pochapska_Obraz_2019_3.pdf 568,8 kB Adobe PDF -1492396993

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.