Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80198
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Структурно-прагматичні патерни англомовних номінацій лікарських засобів
Authors Medvid, Olena Mykolaivna  
Вашист Катерина Миколаївна,
Вашист Екатерина Николаевна,
Vashyst Kateryna Mykolaivna,
Стеценко О.П.,
ORCID http://orcid.org/0000-003-0723-5753
Keywords фармаконім
фармаконим
pharmaconym
патерн
паттерн
pattern
структурно-прагматичні параметри
структурно-прагматические параметры
structural and pragmatic features
атракційна функція
аттракционная функция
attractive function
мнемонічна функція
мнемоническая функция
mnemonic function
блендинг
blending
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80198
Publisher
License Copyright not evaluated
Citation Медвідь, О.М. Структурно-прагматичні патерни англомовних номінацій лікарських засобів / О.М. Медвідь, К.М. Вашист, О.П. Стеценко // Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету ім. Володимира Винниченка. Серія Філологічні науки. – 2020. – Вип. 187. – С. 273–280. – DOI: https: //doi.org./ 10.36550/2522-4077.2020.187.43.
Abstract У статті досліджено особливості англомовних номінацій лікарських засобів відомих фармацевтичних фірм США як актуальних функціональних комунікативних одиниць медичного дискурсу, що виконують не лише номінативно-комунікативну функцію в межах тексту, а і реалізують спектр корелюючих екстралінгвальних функцій, зокрема інформаційну, емотивну, аксіологічну, атракційну та мнемонічну в межах фармацевтичного дискурсу. В епоху глобалізації фармацевтичного ринку лексичний склад фармацевтичного дискурсу невпинно розширюється завдяки появі великої кількості номінацій лікарських засобів – фармаконімів. Структурно-прагматичні особливості цих номінації виконують роль особливого психолінгвістичного механізму впливу на реципієнтів. Вдало підібрана торгова номінація враховує соціально-психологічні фактори та фармацевтичні потреби реципієнтів. Автори вивчають лінгвопрагматичні специфіки фармацевтичного дискурсу, удосконалюють класифікацію способів словотворення фармацевтичних номінацій, а також здійснюють детальний аналіз структурно-прагматичних параметрів торгових знаків лікарських засобів з урахуванням їх блендингових особливостей.
В статье исследованы особенности англоязычных номинаций лекарственных средств известных фармацевтических фирм США как актуальных функциональных коммуникативных единиц медицинского дискурса, выполняют не только номинативно-коммуникативную функцию в пределах текста, а и реализуют спектр коррелирующих экстралингвистический функций, в частности информационную, эмотивную, аксиологическую, аттракционную и мнемоническую в пределах фармацевтического дискурса. В эпоху глобализации фармацевтического рынка лексический состав фармацевтического дискурса постоянно расширяется благодаря появлению большого количества номинаций лекарственных средств - фармаконимов. Структурно-прагматические особенности этих номинации выполняют роль особого психолингвистического механизма воздействия на реципиентов. Удачно подобранная торговая номинация учитывает социально-психологические факторы и фармацевтические потребности реципиентов. Авторы изучают лингвопрагматическое специфики фармацевтического дискурса, совершенствуют классификацию способов словообразования фармацевтических номинаций, а также осуществляют детальный анализ структурно-прагматических параметров торговых знаков лекарственных средств с учетом их блендингових особенностей.
The article researches the peculiarities of the medicine nominations of the well-known US pharmaceutical companies as actual functional communicative units of medical discourse. The goal of these linguistic units is not only the implementation of the nominative-communicative function within the text, but also the realization of the spectrum of correlating extralinguistic functions – informative, emotional, axiological, and in particular, attractive and mnemonic – within the pharmaceutical discourse, considering a synergistic approach to the study of proper lingual problems. In the era of pharmaceutical market globalization, the lexical structure of the pharmaceutical discourse is constantly expanding due to the emergence of innumerable medicine nominations. Pharmaceutical discourse nominations are multifunctional lexical units that provide direct and indirect communication between a pharmaceutical company, members of a socio-professional group, and medicine users. Structural and pragmatic features of the nomination consider to be a special psycholinguistic mechanism of influence on the recipients. The authors of the article study the linguopragmatic specifics of pharmaceutical discourse, refine the classification of the ways of pharmaceutical nomination formation and also carry out a detailed analysis of the structural and pragmatic parameters of medicine trademarks, taking into account their blending features. The comprehensive structural and semantic analysis of medicine nominations features results in the identification of seven major patterns of pharmaconyms, taking into account their pragmatic functioning in the pharmaceutical discourse. The study also proved that, thanks to its ability to combine multiple semantic meanings into a single structural unit, blending is now one of the most popular means of word formation in the English language, one of the most effective means of creating pharmaconyms, concise and effective as to its structure and semantics, performing not only lingual but also marketing functions.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

China China
1
Germany Germany
1
Greece Greece
99
Ireland Ireland
128006
Lithuania Lithuania
1
Seychelles Seychelles
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
2657225
United Kingdom United Kingdom
46800
United States United States
4137298
Unknown Country Unknown Country
128007

Downloads

Germany Germany
1
Lithuania Lithuania
1
Moldova Moldova
1
Ukraine Ukraine
7097442
United Kingdom United Kingdom
6450
United States United States
2657227

Files

File Size Format Downloads
Vashyst_patterns.pdf 348,06 kB Adobe PDF 9761122

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.