Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81711
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Конкурентоспроможність підприємств: передумови екологізації
Other Titles Competitiveness of enterprises: prerequisites for ecologization
Authors Михайлов, А.М.
Михайлова, Л.І.
Стоянець, Н.В.
Буднік, Д.Ю.
ORCID
Keywords конкурентоспроможність
конкурентні стратегії
екологізація
зелене виробництво
відновна енергетика
competitiveness
competitive strategies
greening
green production
renewable energy
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81711
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Михайлов А. М., Михайлова Л. І., Стоянець Н. В., Буднік Д. Ю. Конкурентоспроможність підприємств: передумови екологізації // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2020. № 3. С. 296−302. DOI: 10.21272/1817-9215.2020.3-33
Abstract Важливою складовою зміцнення конкурентних позицій підприємств є зростання рівня екологізації всіх процесів господарської діяльності. Метою статті є визначення та систематизація передумов формування екологічно орієнтованих конкурентних засад. Автором визначено головні трансформаційні процеси, які будуть сприяти формуванню екологічно орієнтованої конкурентоспроможності: розвиток та впровадження зеленої енергетики, виробництво та просування зелених товарів та послуг, імплементація зелених процесів в господарських операціях. Обґрунтовано, що компанії, які сприяють екологізації конкурентних переваг, отримують довгострокові вигоди у вигляді формування зеленого бренду, зростання ринкової капіталізації компанії. В статті визначено фактори активізації зелених ініціатив підприємств, що пов’язані з впровадженням зеленої енергетики, екологічних інновацій, просування зеленого споживання, посилення регуляторного тиску на підприємства, посиленням конкурентної диференціації тощо. Досліджено та узагальнено досвід впровадження екологічних стандартів як драйверів активізації процесів екологізації конкурентних стратегій. В статті визначено та викладено базові складові системи просування екологічно орієнтованих конкурентних переваг підприємств в ринковому середовищі, що визначаються механізмами подолання перешкод при просуванні екологічно орієнтованої діяльності, формування стратегічних пріоритетів діяльності, рахування довгострокового характеру трансформаційних процесів. Обґрунтовується необхідність вдосконалення методичних підходів щодо оцінювання рівня екологізації конкурентних переваг підприємства. Управлінські рішення щодо необхідних витрат на енергозбереження / збереження ресурсів та впровадження зелених виробництв зумовлюють зміни в економічних показниках виробництва (собівартість, ефективність, якість товару). Знаходження компромісу між економічними показниками та екологічними перевагами чистого виробництва забезпечить формування зелених конкурентних переваг підприємства.
An important component of strengthening the competitive position of enterprises is to increase the level of greening of all economic processes. The purpose of the article is to systematize the prerequisites for the formation of environmentally friendly competitive principles. The author identifies the main transformation processes that will contribute to the formation of environmentally oriented competitiveness: development and implementation of green energy, production and promotion of green goods and services, implementation of green processes in business operations. The author substantiates that companies, that contribute to the greening of competitive advantages receive long-term benefits in the form of green brand formation, growth of the company's market capitalization. The article identifies the factors of intensification of green initiatives of enterprises, which are related to the introduction of green energy, environmental innovations, promotion of green consumption, increasing regulatory pressure on enterprises, strengthening competitive differentiation, etc. The author explored the experience of implementing environmental standards as drivers of intensifying the processes of greening competitive strategies. The article identifies and describes the basic components of the system of promoting ecologically oriented competitive advantages of enterprises in the market environment, which are determined by mechanisms for overcoming obstacles to promoting ecologically oriented activities, formation of strategic priorities, long-term transformation processes. The necessity of improvement of methodical approaches on an estimation of a level of greening of competitive advantages of the enterprise is proved. Management decisions about the necessary costs for energy saving / conservation of resources and the introduction of ecological production cause changes in economic indicators of production (cost, efficiency, product quality).Finding a compromise between economic indicators and environmental benefits of clean production will ensure the formation of green competitive advantages of the enterprise.
Appears in Collections: Вісник Сумського державного університету. Економіка

Views

China China
121
Germany Germany
256033
Greece Greece
1
Ireland Ireland
2588
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
141061
United Kingdom United Kingdom
49604
United States United States
1847248

Downloads

Chile Chile
1
Germany Germany
256035
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
141062
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1397838

Files

File Size Format Downloads
Mykhailov_green_production.pdf 345,51 kB Adobe PDF 1794939

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.