Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86136
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Нейромережеве моделювання та прогнозування актуалізації кіберспортивної індустрії на світовому рівні
Authors Yatsenko, Valerii Valeriiovych  
Hrytsenko, Kostiantyn Hryhorovych  
Koibichuk, Vitaliia Vasylivna  
Штефан, А.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-2316-3817
http://orcid.org/0000-0002-7855-691X
http://orcid.org/0000-0002-3540-7922
Keywords кіберспорт
комп’ютерний спорт
електронний спорт
нейронна мережа
багатошаровий персептрон
мережа на основі радіальних базисних функцій
прогнозування
e-sports
cybersport
neural network
multilayer perceptron
network based on radial basis functions
forecasting
киберспорт
компьютерный спорт
электронный спорт
нейронная сеть
многослойный персептрон
сеть на основе радиальных базисных функций
прогнозирование
computer sports
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/86136
Publisher Вісник ХНУ
License Copyright not evaluated
Citation Нейромережеве моделювання та прогнозування актуалізації кіберспортивної індустрії на світовому рівні / В. В. Яценко, К. Г. Гриценко, В. В. Койбічук, А. В. Штефан // Вісник ХНУ. Технічні науки. 2021. № 2. C. 289-295. DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5732-2021-295-2-289-295
Abstract В статті досліджені питання зростання зацікавленості користувачів інтернет до галузі кіберспорту. Побудовано математичні моделі нейронної мережі актуалізації кіберспортивної індустрії на світовому рівні. Виконано прогнозування на основі радіальних базисних функцій та багатошарового персептрону.
E-sports today is a relatively young and growing industry, which is increasingly attracting the attention of the global community of connoisseurs of competitive video games, as well as attracting ordinary fans of sporting events. This explains the active sponsorship of world-famous brands of tournaments in various disciplines, as well as the importance of this sport, which can now be compared with traditional ones. The article considers the branching of electronic games from the gaming industry into the category of sports, which has considerable social importance. Simultaneously with the development of the e-sports industry, the number of scientific studies on this topic is growing, there are publications on economic issues, legal, psychological, as well as mathematical direction. The article examines the growing interest of Internet users in the field of e-sports. Based on the statistics of search queries in the Internet browsers of the Google Trend service for 17 years, mathematical models of the neural network of actualization of the e-sports industry at the global level have been built. The proposed approach to the creation of neural networks is based on the use of network models based on radial basis functions RBF and multilayer perceptron MLP. The creation of a neural network using radial basis functions is based on the use of the RBFT algorithm. The construction of a neural network using a multilayer perceptron is based on the use of the BFGS algorithm. Created models of neural networks are described by a set of system elements such as: network architecture (number of layers and hidden neurons), performance and errors (training, test), network learning algorithm, error functions, active hidden and active source neurons. The forecasting of the actualization of the e-sports industry at the world level was performed, which confirmed the hypothesis of gradual growth of the studied process.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БіЕМ)

Views

Austria Austria
613955061
China China
613955064
Greece Greece
10412
Ireland Ireland
913438342
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
-1919088655
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
3412460
Ukraine Ukraine
2052771636
United Kingdom United Kingdom
212259
United States United States
913438344

Downloads

Austria Austria
1
France France
1
Germany Germany
1
Lithuania Lithuania
1
Turkey Turkey
3412459
Ukraine Ukraine
456789985
United Kingdom United Kingdom
148056
United States United States
-1102862367

Files

File Size Format Downloads
Yatsenko_e-sports.pdf 608,17 kB Adobe PDF -642511863

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.