Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87190
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Напрями вирішення економічних проблем бізнесу та підприємництва в сучасних умовах
Authors Долгошеєва, О.І.
ORCID
Keywords малий та середній бізнес
малый и средний бизнес
small and medium business
бізнес
бизнес
business
підприємство
предприятие
enterprise
Type Masters thesis
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/87190
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Долгошеєва О. І. Напрями вирішення економічних проблем бізнесу та підприємництва в сучасних умовах : робота на здобуття кваліфікаційного ступеня магістра : спец. 051 - економіка / наук. кер. Ю. О. Мазін. Суми : Сумський державний університет, 2021. 56 с.
Abstract Об'єктом дослідження виступає напрями вирішення економічних проблем. Предметом дослідження є пошук шляхів вирішення проблем розвитку МСП. Мета кваліфікаційної роботи полягає в аналізі проблем підприємництва та бізнесу в Україні в сучасних умовах, пошук рішення їх подолання. Завданнями роботи є:  дослідити моделі підприємництва;  виявити проблеми розвитку підприємнитцва в Україні;  Проаналізувати реалізацію стратегії розвитку МСП в Україні;  Визначати роль малого бізнесу в економічному розвитку країни;  Продіагностувати стан та динаміку розвитку вітчизняного МСП;  Дослідити актуальність розвитку МСП в Україні;  Сформувати рекомендації та визначити шляхи подолання проблем. У першому розділі робот «Аналіз поточної ситуації розвитку підприємництва в Україні.» проводиться науковий огляд моделей підприємництва, аналізуються проблеми розвитку МСП в Україні та стратегії їх розвитку. У другому розділі роботи «Значення малого та середнього бізнесу в економічного розвитку та діагностика його стану» визначена роль малого бізнесу в економічному розвитку країни, продіагностовано стан та динаміку вітчизняного малого бізнесу, та проаналізовано стан іноваційного розвитку українського МСП. У третьому розділі роботи «Шляхи вирішення економічних проблем та пропозиції щодо шляхів покращення розвитку малого та середнього бізнесу» наводяться докази акутальності розвитку малого бізнесу в Україні та рекомендації щодо подолання проблема розвитку МСП в Україні. За результатами дослідження сформульовані висновки щодо поточного стану розвитку МСП в Україні, запропоновані організаційні заходи для сприяння розвитку малого і середнього бізнесу, надані основні напрями за якими має працюватти держава задля вирішення виявлених проблем, Основний науковий результат (наукова новизна) кваліфікаційної роботи полягає у пошуку шляхів сприяння розвитку МСП в Україні та розробці напрямків щодо подолання проблем їх розвитку.
The relevance of the topic of the work lies in the fact that economic problems and the search for ways to overcome them remain one of the most important problems of our time and are the subject of scientific interest and discussions of both domestic and foreign scientists for many years, which indicates its relevance. The relevance of small business development in Ukraine is evidenced not only by the need to increase the level of GDP created by national small businesses, but also by Ukraine's low position in international rankings:  54th place (for 2021) in the world competitiveness rating; one of the last places in Europe and occupies 129th position out of 162 in the ranking of economic freedom;  165th place, having risen from 181st position in the ranking of the tax burden;  117th place out of 180 in the corruption perception rating; 44th position out of 203 in the globalization ranking;  49th position out of 129 in the global ranking of innovations; and 64th out of 190 in the ranking of doing business. A study of the development of domestic small business in dynamics over the past 10 years, based on official statistical information, proved the presence of negative trends, namely: a decrease in the number of small enterprises and microenterprises, a decrease in the number of individual entrepreneurs-SMEs, distortion of the structure of SMEs by type of economic activity and the volume of products sold, a decrease in the number of employed and hired workers in SMEs, an increase in the share of expenses of the BSC in the total expenses of economic entities. , the overall negative balance of the financial result of SMEs, etc. Studies of the development of small business on the basis of statistical information, analysis of the financial and property status of SMEs, selective author's studies and observations made it possible to determine the characteristics of national small business: • the tendency to intensify the restructuring of the economy, the function of diversification and adaptation of production; • low efficiency of economic activity, the growth of which can be achieved through specialization; • mobility, quick response to changes in the market situation; • special attitude to the labor process; ability and desire for innovation; availability of the necessary organizational skills; • social orientation. The main tasks for improving business and entrepreneurship environment in Ukraine must be: • creation of new industrial sectors based on the formation of a powerful innovation and scientific and technical potential capable of producing high-tech, competitive and environmentally friendly products, as well as their protectionist protection; reanimation of some spheres of domestic mechanical engineering (car building, shipbuilding, aviation of agricultural engineering), space industry; • development of digital and IT technologies. Today, IT infrastructure and digital literacy are no longer a competitive advantage, but become a requirement of the time. The digital revolution and the formation of stable and closely interconnected global industrial and commercial ties create opportunities for aligning the competition of small and medium-sized enterprises with large companies; • further improvement of the quality of the business climate, since the ability of domestic producers to maintain their positions in international markets, to diversify exports in commodity and geographic dimensions is determined by the quality of the national business climate; • maintaining the growth rates of agro-industrial production, but with a shift in emphasis on the production of raw materials for the production of environmentally friendly, organic food products, dietary supplements and other products with high added value; • creation of favorable conditions for the return to Ukraine of "brains" who had previously emigrated abroad. Their knowledge and experience will become a powerful lever for the development of entrepreneurship.
Appears in Collections: Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ННІ БіЕМ)

Views

China China
1
Finland Finland
24
Greece Greece
158
Ireland Ireland
43065
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
44400660
United Kingdom United Kingdom
418086
United States United States
18192348
Unknown Country Unknown Country
1586211

Downloads

Canada Canada
12223932
Estonia Estonia
1
Finland Finland
16152
France France
16150
Germany Germany
156121
Lithuania Lithuania
7178
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
16152
Romania Romania
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
64640557
United Kingdom United Kingdom
16156
United States United States
3920866
Uzbekistan Uzbekistan
18192356

Files

File Size Format Downloads
Dolhosheieva_mag_rob.pdf 791,9 kB Adobe PDF 99205624

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.