Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89472
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Фактор інтерактивної актуалізації в алгоритмі медіавпливу: теоретичні основи
Other Titles Interactive Update Factor in the Algorithm of Media Impact: Theoretical Foundations
Authors Кутуза, Н.
ORCID
Keywords вплив
медіавплив
медіатекст
психологічні особливості
соціопсихоментальні характеристики
сугестор
текстова актуалізація
influence
media influence
media text
psychological features
sociopsychomental characteristics
suggestor
text actualization
Type Article
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/89472
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Кутуза Н. Фактор інтерактивної актуалізації в алгоритмі медіавпливу: теоретичні основи // Образ. 2022. Вип. 2 (39). С. 6-14. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2022.2(39)-6-14
Abstract Статтю присвячено теоретичними основам впливу загалом і медіавпливу зокрема. Представлено авторську класифікацію – мегафактори актуалізації впливу подано двома блоками: фактори соціопсихологічних характеристик суб’єкта й об’єкта впливу (або фактори інтерактивної актуалізації комунікативного впливу) та фактори повідомлення (або фактори текстової актуалізації комунікативного впливу), кожен з яких, відповідно, містить низку факторів, що й уможливлюють загалом реалізацію впливу. Основну увагу приділено фактору інтерактивної актуалізації впливу – фактору соціопсихоментальних властивостей суб’єкта впливу та фактору соціопсихоментальних властивостей об’єкта впливу. Підкреслена роль і власне специфіки підґрунтя впливу (нейрофізіологічний, психологічний, лінгвістичний складники), а також вагомість елементів психологічного складника – когнітивний, афективний і конативний фактори, які наявні при сприйнятті будь-якої інформації. Акцентовано й на важливості психолінгвістичних (експериментальних) методів у дослідженні різних видів впливу, що дає змогу виявляти актуальні сугестогени й застосовувати їх при конструюванні впливових контекстів із прогнозувальним ефектом.
The article is devoted to the theoretical foundations of influence in general and media influence in particular. The author’s classification is presented – the megafactors of actualization of influence are presented in two blocks: factors of sociopsychological characteristics of the subject and object of influence (or factors of interactive actualization of communicative influence) and message factors (or factors of textual actualization of communicative influence), each of which, respectively, contains a number of factors, which enable the implementation of influence in general. The main attention is paid to the factor of interactive actualization of influence – the factor of sociopsychomental properties of the subject of influence and the factor of sociopsychomental properties of the object of influence. The role and actual specifics of the basis of influence (neurophysiological, psychological, linguistic components) are emphasized, as well as the importance of the elements of the psychological component – cognitive, affective and conative factors that are present in the perception of any information. Emphasis is also placed on the importance of psycholinguistic (experimental) methods in the study of various types of influence, which make it possible to identify relevant suggestogens and use them in the construction of influential contexts with a predictive effect.
Appears in Collections: Образ

Views

Austria Austria
33
Germany Germany
12427
Ireland Ireland
712
Russia Russia
28
Singapore Singapore
1
Spain Spain
12429
Ukraine Ukraine
15443198
United Kingdom United Kingdom
392991
United States United States
20159882
Unknown Country Unknown Country
3004915

Downloads

China China
164656
France France
1
Germany Germany
1293149
Ireland Ireland
1
Romania Romania
1
Ukraine Ukraine
39026617
United States United States
39026618
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Kutuza_Obraz_2_2022.pdf 111,23 kB Adobe PDF 79511044

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.