Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90113
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Європейський досвід становлення інклюзивної освіти
Authors Shlapko, Tetiana Viktorivna  
Соколенко, О.П.
Ковалевський, М.М.
Гриб, A.A.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-1619-3831
Keywords інклюзія
инклюзия
inclusion
інклюзивна освіта
инклюзивное образование
inclusive education
особливі освітні потреби
особые образовательные потребности
special educational needs
особа з особливими освітніми потребами
лицо с особыми образовательными потребностями
person with special educational needs
європейські стандарти інклюзивної освіти
европейские стандарты инклюзивного образования
European standards for inclusive education
Type Conference Papers
Date of Issue 2022
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/90113
Publisher Громадська організація «Правовий світ»
License In Copyright
Citation Шлапко Т. В., Соколенко О. П., Ковалевський М. М., Гриб А. А. Європейський досвід становлення інклюзивної освіти // Сучасні наукові дослідження представників юридичної науки – прогрес законодавства України майбутнього : матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м. Дніпро, 14-15 січня 2022 р. Дніпро : Громадська організація «Правовий світ», 2022. С. 50-54
Abstract У сучасній Європі нова модель прав людини виникла після ухвалення Організацією Об’єднаних Націй у 1948 р. Універсальної декларації прав людини. Реалізація нової моделі щодо осіб з ООП здійснюється в цей час шляхом ухвалення низки законів і декларацій через діяльність урядів та громадських організацій. Досліджуючи становлення інклюзії у європейському просторі на прикладі Італійської Республіки, Французької Республіки, Федеративної республіки Німеччина та Королівства Швеції, слід констатувати, що вони є найбільш прогресивними та передовими в питанні розвитку інклюзивних форм навчання осіб з ООП та відповідно нормативно-правового закріплення цих процесів. У процесі подальшого впровадження інклюзивної освіти в окремих країнах Європейського Союзу (Французька Республіка, Італійська Республіка, Королівство Швеція тощо) юридична або фактична відповідальність за імплементацію інклюзії була покладена на місцеві органи самоврядування та колективи освітніх закладів.
В современной Европе новая модель прав человека возникла при принятии Организацией Объединенных Наций в 1948 г. Универсальной декларации прав человека. Реализация новой модели в отношении лиц с ООП осуществляется в настоящее время путем принятия ряда законов и деклараций через деятельность правительств и общественных организаций. Исследуя становление инклюзии в европейском пространстве на примере Итальянской Республики, Французской Республики, Федеративной республики Германия и Королевства Швеции, следует констатировать, что они наиболее прогрессивны и передовые в вопросе развития инклюзивных форм обучения лиц с ООП и соответственно нормативно-правового закрепления этих процессов. В процессе дальнейшего внедрения инклюзивного образования в отдельных странах Европейского Союза (Французская Республика, Итальянская Республика, Королевство Швеция и т.п.) юридическая или фактическая ответственность за имплементацию инклюзии была возложена на местные органы самоуправления и коллективы образовательных учреждений.
In modern Europe, a new model of human rights emerged after the United Nations adopted the Universal Declaration of Human Rights in 1948. The implementation of the new model for persons with disabilities is currently being implemented through the adoption of a number of laws and declarations through the activities of governments and public organizations. Studying the formation of inclusion in the European space on the example of the Italian Republic, the French Republic, the Federal Republic of Germany and the Kingdom of Sweden, it should be stated that they are the most progressive and advanced in the issue of the development of inclusive forms of education for persons with disabilities and, accordingly, the normative and legal consolidation of these processes. In the process of further implementation of inclusive education in some countries of the European Union (the French Republic, the Italian Republic, the Kingdom of Sweden, etc.), legal or actual responsibility for the implementation of inclusion was assigned to local self-government bodies and collectives of educational institutions.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІП)

Views

France France
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
512
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
2034
Russia Russia
11
Singapore Singapore
2668288
Ukraine Ukraine
5336575
United Kingdom United Kingdom
28003
United States United States
8717901
Unknown Country Unknown Country
153302

Downloads

Czechia Czechia
1
Ireland Ireland
79
Poland Poland
1
Ukraine Ukraine
16906630
United States United States
529173

Files

File Size Format Downloads
Shlapko_inclusion.pdf 539,27 kB Adobe PDF 17435884

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.