Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91222
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Ecological marketing in the paradigm of sustainable development: theoretical and methodological aspect
Other Titles Екологічний маркетинг у парадигмі сталого розвитку: теоретико-методологічний аспект
Authors Kniazieva, T.V.
Orokhovska, L.A.
ORCID
Keywords глобальні проблеми
екологічний маркетинг
зелена економіка
сталий розвиток
Четверта технологічна революція
global problems
ecological marketing
green economy
sustainable development
Fourth technological revolution
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/91222
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Kniazieva, T., & Orokhovska, L. (2023). ECOLOGICAL MARKETING IN THE PARADIGM OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT: THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECT. Mechanism of an Economic Regulation, (1(99), 17-22. https://doi.org/10.32782/mer.2023.99.03
Abstract Розглянуто теоретико-методологічні підходи до розбудови сфери маркетингу в інформаційному суспільстві на принци-пах сталого розвитку, що обумовлено завданням створення і підтримки, за допомогою маркетингу, конкурентних переваг, сумісних з завданнями концепції сталого розвитку, адаптації маркетингової орієнтації організацій до потреб сталого роз-витку з метою гармонізації взаємодії «природа – суспільство». Показано, що в сфері маркетингу орієнтація на концепцію сталого розвитку актуалізувала формування ідеології сталого маркетингу та сталого споживання, сталої маркетингової організації та сприяла формуванню екологічного маркетингу, який орієнтується на демонстрацію компаніями етичним спо-живачам позитивної соціальної та екологічної поведінки, відповідальності за екологічну безпеку, життя та здоров’я спо-живачів. Відповідно до курсу України на інтеграцію до Європейського Союзу, перед економічною політикою держави ста-виться завдання розбудови економіки на принципах сталого розвитку. Актуалізовано питання необхідності поєднання зусиль держави та громадянського суспільства для реалізації концепції сталого розвитку. Вказано, що для подолання домінування ресурсо- та енергоємних галузей і технологій, сировинної орієнтації експорту, яка домінує в Україні, державна політика має враховувати здобутки Четвертої технологічної революції та здійснювати підтримку наукоорієнтованих виробництв. Розглянуто роль досягнень Четвертої технологічної революції, для вирішення проблем сталого розвитку завдяки технологіям альтернативного видобутку енергії, «розумним» технологіям для будинку, хмарним технологіям, які стають базою для роз-рахунків ощадливого розподілу ресурсів та оптимального задоволення потреб споживачів. Показано, що зусиллями громадян-ського суспільства, з сформованою екологічною свідомістю, можливо подолати ідеологію споживацького суспільства, яка призвела до глобальної екологічної кризи та не допустити нехтування бізнесом вимог з охорони навколишнього середовища, економії капіталовкладень в екологічну сферу.
Theoretical and methodological approaches to the development of the field of marketing in the information society based on the principles of sustainable development are considered, which is due to the task of creating and maintaining, with the help of marketing, competitive advantages compatible with the tasks of the concept of sustainable development, adapting the marketing orientation of organizations to the needs of sustainable development in order to harmonize interaction «nature-society». It is shown that in the field of marketing, the focus on the concept of sustainable development actualized the formation of the ideology of sustainable marketing and sustainable consumption, a sustainable marketing organization and contributed to the formation of ecological marketing, which focuses on the demonstration of positive social and environmental behavior by companies to ethical consumers, responsibility for envi-ronmental safety, life and health consumers. In accordance with Ukraine’s course of integration into the European Union, the economic policy of the state is faced with the task of building the economy based on the principles of sustainable development. The issue of the need to combine the efforts of the state and civil society to implement the concept of sustainable development has been updated. It is indicated that in order to overcome the dominance of resource- and energy-intensive industries and technologies, the raw material orientation of exports that dominates in Ukraine, state policy should consider the achievements of the Fourth Technological Revolution and support science-oriented industries. The role of the achievements of the Fourth Technological Revolution, to solve the problems of sustainable development thanks to technologies of alternative energy production, «smart» technologies for the house, and cloud tech-nologies, which become the basis for calculating the economical distribution of resources and optimal satisfaction of consumer needs, is considered. It is shown that with the efforts of civil society, with a formed environmental consciousness, it is possible to overcome the ideology of consumer society, which led to the global environmental crisis and prevent business from neglecting the requirements for environmental protection, saving capital investments in the ecological sphere.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Belgium Belgium
812154
Brazil Brazil
1
Germany Germany
1
India India
17439464
Ireland Ireland
1
Japan Japan
60
Malaysia Malaysia
288622
Norway Norway
1
Romania Romania
3321
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
2959986
Switzerland Switzerland
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
2959987
United Kingdom United Kingdom
1624306
United States United States
148071891
Unknown Country Unknown Country
60984711
Vietnam Vietnam
14557
Yemen Yemen
1

Downloads

Belgium Belgium
1
China China
1
Colombia Colombia
1
Germany Germany
1
India India
1
Japan Japan
1
Malaysia Malaysia
1
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
60984713
United Kingdom United Kingdom
53719
United States United States
148071892
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1
Yemen Yemen
1

Files

File Size Format Downloads
Kniazieva_mer_1_2023.pdf 438,27 kB Adobe PDF 209110337

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.