Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92095
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Причини та принципи впровадження обов’язкової освіти дорослих в Україні у 20-х роках XX століття
Other Titles Reasons and principles of the implementation of compulsory adult education in Ukraine in the 20s of the 20th century
Authors Петренко, Н.М.
ORCID
Keywords освіта дорослих
ліквідація неписьменності
радянська ідеологія
українізація
освітня політика
радянська влада
adult education
elimination of illiteracy
Soviet ideology
Ukrainization
educational policy
Soviet government
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/92095
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Петренко Н. М. Причини та принципи впровадження обов’язкової освіти дорослих в Україні у 20-х роках XX століття // Сумська старовина. 2023. № LXII. С. 14-22. DOI: https://doi.org/10.21272/starovyna.2023.62.2
Abstract Стаття присвячена питанню освіти дорослих в Україні у радянський час, а саме кампанії ліквідації неписьменності 20-х років ХХ століття. У статті досліджено причини впровадження початкової освіти дорослих у перші роки панування радянської влади на українських теренах та основні принципи проведення цієї освітньої кампанії. Виявлено, що основними причинами ліквідації неграмотності серед дорослого населення у 20-х роках ХХ століття є ідеологічна та економічна. Ідеологічна обґрунтовується тим, що комуністична партія бажала розповсюдити свою ідеологію серед населення підкорених держав, а неграмотне населення не могло сприймати таку інформацію та пропаганду через друковану пресу, агітаційні плакати тощо. Окрім того у визначений період у радянській державі активно проходила індустріалізація, для якої була необхідна велика кількість освічених робітників. З’ясовано, що основними принципами впровадження освіти дорослих в Україні у 20-х роках ХХ століття були категоричність, всезагальність та обов’язковість заходів; повне державне регулювання; класовий, ідеологічний характер; швидке впровадження українізації; підготовка викладацьких кадрів у короткі строки і одночасно у всіх регіонах; максимальне докладання зусиль до створення методичноматеріальної бази; наявність кримінальної відповідальності для тих, хто перешкоджає процесу ліквідації неписьменності. Автор статті торкається питання українізації, оскільки вважає, що кампанія ліквідація неписьменності та українізація є невід’ємними частинами та особливістю освітньої політики радянської влади на теренах України. Для дослідження використані документи Державного архіву Сумської області, але у статті не робиться акцент на регіональні особливості порушеного питання.
The article focuses on adult education in Ukraine during the Soviet era, in particular, with the campaign to eliminate illiteracy in the 1920s. The article explores the reasons behind the introduction of basic adult education in the early years of Soviet rule in Ukrainian territories and the key principles underlying this educational campaign. It was found that the main reasons for the elimination of illiteracy among the adult population in the 1920s were ideological and economic. The ideological reason was grounded in the Communist Party's desire to spread its ideology among the population of subordinate states, and illiterate individuals were unable to comprehend such information and propaganda through printed press, agitation posters, and other means. Additionally, during that period, the Soviet state was undergoing active industrialization, which required a significant number of educated workers. It was determined that the main principles of the introduction of adult education in Ukraine in the 1920s were categorical, universal, and mandatory measures; comprehensive state regulation; class-ideological character; rapid implementation of Ukrainization; training of teaching staff in a short time and simultaneously in all regions; maximum efforts aimed at creating a methodological and material basis; and the presence of criminal liability for those who obstruct the process of eliminating illiteracy. The author of the article touches on the issue of Ukrainization, as he believes that the campaign to eliminate illiteracy and Ukrainization are integral parts and features of the educational policy of the Soviet authorities in Ukraine. The documents of the State Archive of the Sumy region were used for the research, but the article does not emphasize the regional features of the issue raised.
Appears in Collections: Сумська старовина

Views

France France
1
Ireland Ireland
7
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
13568
United Kingdom United Kingdom
69
United States United States
13566
Unknown Country Unknown Country
3784

Downloads

Ukraine Ukraine
13569
United States United States
13565
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Petrenko_starovyna_62_2023.pdf 1,11 MB Adobe PDF 27135

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.