Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93114
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Українські жіночі мережеві журнали: види, кількість та їх особливості
Other Titles Ukrainian online magazines for women: types, quantity and their features
Authors Мудра, І.
Кіца, М.
ORCID
Keywords жіночі журнали
мережеві журнали
інтернет-ЗМІ
преса для жінок
журнали для українок
women’s magazines
online magazines
online media
press for women
magazines for Ukrainian women
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93114
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Мудра І., Кіца М. Українські жіночі мережеві журнали: види, кількість та їх особливості // Образ. 2023. Вип. 2 (42). С. 62-68. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2023.2(42)-62-68
Abstract В Україні ринок жіночих масмедіа є насиченим. Українкам доступні як закордонні видання, так і українські. Є традиційні друковані журнали та їх аналоги в інтернеті, а є лише мережеві жіночі журнали, які можна читати лише онлайн. Саме мережеві жіночі журнали є об’єктом нашого дослідження. Під час дослідження нам не вдалося знайти праць, які б стосувалися саме досліджень українських мережевих журналів, а також не було знайдено цифр про їх точну кількість, які оновлюються та читаються українками. Тому під час дослідження була потреба найперше з’ясувати точну кількість жіночих мережевих журналів та їх назви, до яких сучасних класифікацій їх можна віднести та який контент вони публікують. Така потреба була зумовлена тим, що для якісного дослідження потрібно відібрати українські жіночі мережеві журнали. У результаті дослідження було виокремлено 54 онлайн медіа для жінок, які оновлюють свій контент не рідше, ніж раз на місяць. Ці ресурси називають як інтернет-журнали, онлайн-журнали, жіночі журнали. Було здійснено контент-аналіз отриманих в результаті пошуку медій. Отримані внаслідок пошуку медіа було проаналізовано за такими критеріями: частота оновлення, мова видання, інтерфейс сайту, рубрикація, тематика матеріалів, структура публікацій та їхні жанри. У результаті аналізу жіночих мережевих журналів для українок було досліджено, що редакції при створенні контенту орієнтуються на потреби аудиторії та тенденції, які панують у суспільстві. Контент таких видань цікавий, легкий, розважальний, корисний, але також є журнали, які порушують складні та важливі суспільно-політичні теми. На сторінках жіночих журналів в інтернеті публікують багато новин про життя зірок із шоубізу, поради з догляду за собою, новини зі світу моди, рецепти, життєві історії тощо.
In Ukraine, the women’s mass media market is saturated. Both foreign and Ukrainian publications are available to Ukrainian women. There are traditional print magazines and their online counterparts, and there are web-only women’s magazines that can only be read online. It is online women’s magazines that are the object of our research. During the research, we did not manage to find works that specifically related to the research of Ukrainian online magazines, nor were we able to find any figures about their exact number, which are updated and read by Ukrainian women. Therefore, during the research, it was necessary to first find out the exact number of women’s online magazines and their names, to which modern classifications can be classified, and what content they publish. This need was caused by the fact that for qualitative research it is necessary to select Ukrainian women’s online magazines. The content of Ukrainian online women’s magazines was also analyzed. As a result of the research there were singled out 54 online media for women, which update their content at least once a month. These resources are called as internet magazines, online magazines, women’s magazines. A content analysis of the media obtained as a result of the search was carried out. The media obtained as a result of the search were analyzed according to the following criteria: update frequency, publication language, site interface, rubric, topic of materials, structure of publications and their genres. As a result of the analysis of women’s online magazines for Ukrainian women, it was found that the editors, when creating content, focus on the needs of the audience and the trends prevailing in society. The content of such publications is interesting, light, entertaining, useful, but there are also magazines that raise complex of important socio-political topics. The sites of women’s magazines publish a lot of news about the lives of showbiz stars, advice on self-care, news from the world of fashion, recipes, life stories, etc.
Appears in Collections: Образ

Views

Germany Germany
1
Italy Italy
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
201
United Kingdom United Kingdom
19
United States United States
513
Unknown Country Unknown Country
24

Downloads

Germany Germany
761
Ukraine Ukraine
265
United Kingdom United Kingdom
17
United States United States
761
Zambia Zambia
1

Files

File Size Format Downloads
Mudra_Obraz_2_2023.pdf 224,15 kB Adobe PDF 1805

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.