Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93222
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Task and Relationship Orientation of Aspiring Leaders: A Study of Male and Female Adults in Business Education
Authors Mujtaba, B.G.
ORCID
Keywords орієнтація на лідерство
leadership orientation
орієнтація на стосунки
relationship-orientation
орієнтація на завдання
task-orientation
відповідність особистості
person-job-fit
ситуаційне лідерство
situational leadership
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93222
Publisher Academic Research and Publishing UG
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Mujtaba, B.G. (2023). Task and Relationship Orientation of Aspiring Leaders: A Study of Male and Female Adults in Business Education. Business Ethics and Leadership, 7(3), 1-12. https://doi.org/10.61093/bel.7(3).1-12.2023.
Abstract Лідерство має багато компонентів, зокрема орієнтованість на завдання та стосунки. Є креативні, інноваційні та технічно підковані майбутні лідери, які дуже добре вміють налагоджувати стосунки, але можуть зіткнутися з певними труднощами під час виконання термінових і нетермінових завдань. Це дослідження спрямоване на те, щоб допомогти менеджерам і майбутнім лідерам краще зрозуміти свою домінуючу орієнтацію як лідера та використовувати той вимір лідерства, який найкраще відповідає перспективному проекту та контекстуальним елементам, що його оточують. Таким чином, респондентів попросили заповнити анкету лідерства, щоб обміркувати свої домінуючі тенденції. Результати 3950 респондентів (58,7% жінок і 41,3% чоловіків) показали статистично значущу різницю в їхніх завданнях і орієнтації на стосунки, причому остання була переважаючою навичкою для більшості. Крім того, чоловіки більше орієнтовані на завдання, ніж жінки-респонденти, а жінки, як правило, значно краще орієнтовані на стосунки. Ці висновки корисні для збільшення різноманітності/гендерної рівності на керівних посадах і підбору поточного чи потенційного працівника до даного проекту на основі важливості дотримання термінів виконання завдань і вимог щодо підтримки стосунків. Надаються пропозиції та наслідки для практики через процес «пристосування людини до роботи». Загалом, це дослідження вивчало основи лідерських орієнтацій на основі кількісних досліджень і надало інформацію про те, що жінки більше орієнтовані на стосунки, ніж їхні колеги-чоловіки в різних сферах бізнес-освіти. Отже, організаціям слід було б збільшити кількість жінок-менеджерів, керівників, і члени правління, щоб фірми могли отримати користь від різноманітності своїх домінуючих стилів у побудові міцніших відносин на вищих рівнях організації. Рекомендації щодо обговорення, роздумів і навчання мають бути специфічними для галузі та зосереджені на відповідності людини та роботи, щоб поставити потрібних людей на правильні посади, щоб майбутні лідери могли бути щасливими, коли вони навчаються, розвиваються, керують, керують і стають продуктивними членів організації та суспільства в цілому.
Leadership has many components, including being task and relationship oriented. There are creative, innovative, and tech-savvy aspiring leaders who are very good at building relationships but may experience some challenges in meeting deadlines regarding urgent and nonurgent tasks. This research aims to help managers and aspiring leaders better understand their dominant orientation as a leader and use whichever leadership dimension best matches a prospective project and its surrounding contextual elements. As such, respondents were asked to complete a leadership questionnaire for reflection on their dominant tendencies. The results of 3950 respondents (58.7% female and 41.3% male) showed a statistically significant difference in their task and relationship orientations, with the latter being a predominant skill for a majority. Furthermore, men are more task-oriented than female respondents, and women tend to be significantly higher on relationship orientation. These findings are useful for increasing diversity/gender equity in leadership positions and matching a current or prospective employee with a given project based on the criticality of meeting task deadlines and relationship maintenance requirements. Suggestions and implications for practice through a “person-job-fit” process are provided. Overall, this study explored the basics of leadership orientations based on quantitative research and provided information on the fact that females are more relationship-oriented than their male counterparts in the various fields of business education. Consequently, it would behoove organizations to increase the number of female managers, executives, and board members so firms can benefit from the diversity of their dominant styles in building stronger relationships at higher levels of the organization. Recommendations for discussion, reflection and training should be industry-specific and focused on the person-job-fit match to put the right people in the right jobs so aspiring leaders can be happy as they learn, grow, manage, lead, and become productive members of the organization and society at large.
Appears in Collections: Business Ethics and Leadership (BEL)

Views

Australia Australia
1300
Chile Chile
1
Cyprus Cyprus
1
Denmark Denmark
1
Egypt Egypt
1
Ghana Ghana
23127
India India
1303
Indonesia Indonesia
7796
Ireland Ireland
34
Kenya Kenya
1
Malaysia Malaysia
1
New Zealand New Zealand
1292
Pakistan Pakistan
263
Philippines Philippines
1305
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
46249
Ukraine Ukraine
36
United Kingdom United Kingdom
7794
United States United States
367283
Unknown Country Unknown Country
1304

Downloads

Finland Finland
1
Germany Germany
1
India India
1
Pakistan Pakistan
1
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Philippines Philippines
1
South Africa South Africa
1
Turkey Turkey
145
Ukraine Ukraine
1
United States United States
183662
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Mujtaba_bel_3_2023.pdf 419,4 kB Adobe PDF 183816

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.