Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93268
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Shift work, workload, and professionalism related motivators affecting job satisfaction: An empirical study among medical laboratory technicians
Authors Rajan, D.
ORCID
Keywords задоволення від роботи
job satisfaction
медичний лаборант
medical laboratory technician
мотивація
motivation
професіоналізм
professionalism
змінна робота
shift work
навантаження
workload
Type Article
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/93268
Publisher Academic Research and Publishing UG
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Rajan, D. (2023). Shift work, workload, and professionalism related motivators affecting job satisfaction: An empirical study among medical laboratory technicians. Health Economics and Management Review, 4(3), 1-21. https://doi.org/10.61093/hem.2023.3-01.
Abstract У галузі охорони здоров’я задоволення працівників усіх категорій (медичних, парамедичних і немедичних) своєю роботою та організацією має першорядне значення, оскільки це визначає не лише відданість, залученість, моральний стан і продуктивність працівників, але й визначає задоволеність пацієнтів і підвищення репутації організації. Хоча всі категорії працівників по-різному сприяють діяльності з догляду за пацієнтами, внесок медичних лаборантів відіграє вирішальну роль у допомозі лікарям і хірургам діагностувати основні захворювання пацієнтів. Таким чином, медичні лаборанти відіграють роль постачальника, і їхній головний обов’язок – задовольнити лікарів і хірургів, які фактично є їхніми внутрішніми клієнтами. Таким чином, задоволеність роботою лаборантів має першочергове значення для отримання правильного результату від медичного персоналу. Відсутність задоволеності медичних лаборантів паралізує правильну діагностику пацієнтів, що, у свою чергу, не лише ставить під загрозу життя пацієнтів, але й паралізує репутацію організацій. З огляду на цю концепцію, це опитування, як кількісна та емпірична описова дослідницька робота, було проведено в місті Тірунелвелі Таміл Наду, Індія, з метою аналізу сприйняття медичних лаборантів, які працюють у приватних багатопрофільних лікарнях, . У дослідженні було відібрано 100 респондентів з використанням методів зручної вибірки та методів судження, і з вибраних респондентів було зібрано первинні дані за допомогою структурованої саморобної анкети. Вторинні дані були зібрані як з книг, так і з журналів. Дослідження використовувало інструменти – відсоток, середнє значення, стандартне відхилення та коефіцієнт варіації – для аналізу первинних даних. Аналіз даних виявив, що більшість респондентів сприйняли такі чинники як «дуже незадоволені»: двозмінна система роботи з 12-годинним чергуванням, рівномірний розподіл навантаження, однозначна посадова інструкція та чіткість керівництва. очікує від співробітників, які виконують кілька завдань одночасно, поваги з боку вищого начальства та медичного персоналу, отримання наказів з багатьох джерел в обхід ієрархії. Так само більшість респондентів сприйняли такі фактори як «незадоволені»: справедливість у графіку роботи, справедливість змін, внесених у роботу, підхід вищих посадових осіб до пацієнтів та іншого персоналу та виконання непрофесійних завдань.
In health care industry, satisfaction of employees of all categories (medical, paramedical, and non-medical) towards their work and organization is paramount, because it determines not only commitment, involvement, morale, and productivity of employees, but also decides satisfaction of patients and promotion of organization’s reputation. Although all categories of employees contribute, in different ways, to the patient care activities, the contribution of medical laboratory technicians plays a crucial role in assisting doctors and surgeons to diagnose the underlying diseases of patients. Thus, medical laboratory technicians play a supplier role, and their primary duty is to satisfy the doctors and surgeons, who are actually their internal customers. Therfore, job satisfaction of laboratory technicians is paramount in bringing out right outcome from medical personnel. Lack of satisfaction of medical laboratory technicians would paralyse right diagnosis of the patients, which in turn not only endangers the life of patients, but also paralyses the reputation of organizations. In view of this concept, this survey, as a quantitative and empirical based descriptive research work, has been undertaken in Tirunelveli city of Tamil Nadu, India with the objective of analysing the perception of the medical laboratory technicians working at the private multi-speciality hospitals. The study has chosen 100 respondents using both convenience and judgement sampling techniques, and from the chosen respondents the primary data have been collected administering the structured self-made questionnaire. The secondary data have been collected from both books and journals. The study has used the tools – percentage, mean, standard deviation and co-efficient of variation – to analyse the primary data. The analysis of the data have discovered that majority of the respondents has perceived the following factors as “highly dissatisfied”: two-shift work system with 12-hour duty, equality in allocation of work load, unambiguous job description, and clarity of what management expects from employees, performing multiple tasks at the same time, respect from higher authorities and medical personnel, receiving orders from multiple sources bypassing the hierarchy. Similarly, most respondents have perceived the following factors as “dissatisfied”: fairness in the work schedule, fairness in changes made in the work, approach of the higher officials in front of patients and other staffs and performing non-professional tasks.
Appears in Collections: Health Economics and Management Review

Views

Canada Canada
1
Ethiopia Ethiopia
1
Finland Finland
132
Guyana Guyana
55382
India India
359
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Ireland Ireland
1
Philippines Philippines
30226
Singapore Singapore
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
360
United Kingdom United Kingdom
16077
United States United States
157929
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1

Downloads

Finland Finland
27
France France
29
India India
16078
Indonesia Indonesia
1
Japan Japan
1
Netherlands Netherlands
17
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Philippines Philippines
260475
Saudi Arabia Saudi Arabia
130
Sweden Sweden
1
Uganda Uganda
1
Ukraine Ukraine
5073
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
260475
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Rajan_health_3_2023.pdf 524,12 kB Adobe PDF 542311

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.