Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95192
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Коопетиція "бізнес – освіта – наука": інституційно-економічні моделі трансферу інновацій для національної безпеки та сталого розвитку
Authors Mayboroda, Tetyana  
Samoilikova, Anastasiia Viktorivna  
Shvindina, Hanna Oleksandrivna  
Artiukhov, Artem Yevhenovych  
Koibichuk, Vitaliia Vasylivna  
Yarovenko, Hanna Mykolaivna  
Kolotilina, Olena Vasylivna  
Tiutiunyk, Serhii Anatoliiovych
Piven, Daryna Andriivna  
Габенко, М.
Харченко, Д.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-4547-5822
http://orcid.org/0000-0001-8639-5282
http://orcid.org/0000-0003-0883-8361
http://orcid.org/0000-0003-1112-6891
http://orcid.org/0000-0002-3540-7922
http://orcid.org/0000-0002-8760-6835
http://orcid.org/0000-0002-8928-0859
http://orcid.org/0000-0003-3588-5331
Keywords коопетиція "бізнес-освіта-наука"
cooperation "business-education-science"
інновації
innovations
сталий розвиток
sustainability
Type Technical Report
Date of Issue 2023
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/95192
Publisher Сумський державний університет
License Copyright not evaluated
Citation Коопетиція "бізнес – освіта – наука": інституційно-економічні моделі трансферу інновацій для національної безпеки та сталого розвитку : звіт про НДР (проміжний) / кер. Т. Майборода. Суми : Сумський державний університет, 2023. 16 с. № 0122U000772.
Abstract Під час виконання звітного етапу проєкту одержано результати контент-аналізу системи коопетиції "бізнес-освіта-наука" і трансферу інновацій для забезпечення сталого розвитку, що дозволило виявити явні і неявні бар’єри, когнітивні упередження та ефекти в системі "бізнес-освіта-наука". Поглиблено методологічні засади зменшення ризиків трансферу та впровадження інновацій в системі коопетиційної взаємодії, що відрізняються від існуючих поєднанням методів детермінованого і стохастичного моделювання. Формалізовано параметри просторово-часових координат коопетиційної взаємодії у процесі трансферу інновацій за допомогою структурного моделювання. Розроблено аналітичні матеріали щодо зменшення ризиків інноваційної діяльності. Сформовано фундаментальні основи коопетиційної взаємодії стейкхолдерів в системі "бізнес-освіта-наука", що на відміну від існуючих охоплюють поведінкові моделі з урахуванням нелінійної поведінки, соціо-економіко-екологічних конфліктів на стадіях життєвого циклу інновацій. Визначені конкурентні, коопераційні та коопетиційні патерни. Удосконалено науково-методичні підходи до тестування системи якості трансферу знань, що зробило можливим виявлення значень абсорбційної здатності окремих елементів системи "бізнес-освіта-наука" на основі адаптованої моделі “black box – gray box – white box”. Основні наукові положення, висновки та рекомендації є практично орієнтованими, носять характер методичних розробок.
During implementation of the project reporting stage, the results of content analysis of "business-education-science" coopetition system and innovation transfer to ensure sustainable development were obtained, which made it possible to identify explicit and implicit barriers, cognitive biases, and effects in the system. The methodological principles of reducing transfer risks and introducing innovations in coopetitive interaction system, which differ from the existing ones by combining deterministic and stochastic modelling methods, have been deepened. The parameters of space-time coordinates of coopetitive interaction in innovation transfer process were formalized using structural modelling. Analytical materials on reducing risks of innovation activity have been developed. The fundamentals of stakeholders’ coopetitive interaction in "business-education-science" system have been formed, which, unlike the existing ones, include behavioural models taking into account non-linear behaviour, socio-economic-ecological conflicts at stages of innovation life cycle. Competitive, cooperative, and coopetitive patterns were defined. Scientific and methodical approaches to testing the quality of knowledge transfer system have been improved, which made it possible to identify the absorptive capacity values of individual elements of "business-education-science" system based on the adapted "black box – gray box – white box" model. The main scientific propositions, conclusions and recommendations are practically oriented and have the character of methodical developments.
Appears in Collections: Звіти з наукових досліджень

Views

United States United States
1
Unknown Country Unknown Country
6

Downloads

Germany Germany
1
United States United States
1

Files

File Size Format Downloads
Maiboroda_zvit_2023.pdf 359,07 kB Adobe PDF 2

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.