Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51014
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Інноваційні методи викладання іноземних мов для студентів немовних спеціальностей
Other Titles Инновационные методы преподавания иностранных языков для студентов неязыковых специальностей
Innovative methods of teaching foreign languages for non-language faculties
Authors Skarlupina, Yuliia Anatoliivna
ORCID
Keywords іноземні мови
иностранные языки
foreign languages
проблемно-орієнтоване навчання
проблемно-ориентированное обучение
problem-based learning
комунікативний метод
коммуникативный метод
communicative language teaching
інформаційні технології
информационные технологии
information technologies
змішане навчання
смешанное обучение
blended learning
веб-ресурси
веб-ресурсы
web-resources
блог
blog
самостійна робота
самостоятельная работа
self-study
мотивація
мотивация
motivation
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51014
Publisher Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
License
Citation Скарлупіна, Ю. Інноваційні методи викладання іноземних мов для студентів немовних спеціальностей / Ю. Скарлупіна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. - 2016. - № 4. - С. 347-354.
Abstract Метою статті є розгляд міжнародного досвіду використання інноваційних методів у процесі викладання іноземних мов для студентів немовних факультетів. Критичний аналіз літературних джерел, вивчення та узагальнення позитивного досвіду роботи вітчизняних та зарубіжних викладачів іноземних (англійської і французької) мов дозволили зробити акцент на доцільності впровадження новітніх підходів до викладання іноземних мов, зокрема, професійного спрямування. Практичне значення статті полягає в ефективності методів, розглянутих в статті, можливості їх застосування. Беручі до уваги особливості цих методів, видається необхідним подальше вивчення впливу сучасних технологій на особистісний розвиток майбутнього фахівця.
Целью статьи является рассмотрение международного опыта использования инновационных методов в преподавании иностранных языков для студентов неязыковых факультетов. Критический анализ источников, изучение и обобщение опыта работы преподавателей иностранных (английского и французского) языков позволили сделать акцент на целесообразности внедрения новых подходов в преподавание иностранных языков, в частности, профессионального направления. Практическое значение статьи заключается в эффективности методов, возможности их применения. Принимая во внимание особенности этих методов, представляется необходимым дальнейшее изучение влияния современных технологий на личностное развитие будущего специалиста.
The article is aimed to examine the international experience of using innovative methods in the foreign languages teaching for the students of non-language faculties. The critical analysis of the literature, the deep study and summarizing the positive experience of Ukrainian, European and American teachers of English and French as foreign languages allowed the author to focus on the efficiency of the introducing new approaches to teaching foreign languages, for special purposes in particular. Such methods as problem-based learning, blended learning, communicative language teaching, together with technology-based approaches, such as blog or Bring Your Own Device method, are briefly described in the article. The article is focused on the active role of a student, when the role of a teacher is that of a facilitator, helping students with the activities they do themselves. The basic principle of the problem-based learning is the fact, that the language learning is strengthened by the students’ experience in the other fields. Students not only acquire language competences, but become proficient in problem-solving, logical thinking and team work, thus becoming more competitive in their future career. Innovative technologies, in their turn, give both the teacher and the students not only the opportunity to get access to the unlimited sources of information, but to find the new ways of interaction, to see the language course relevance and possibilities of its practical use, that is to improve the interdisciplinary connections. The practical significance of this article is closely connected with the effectiveness of the methods discussed, possibilities of their implementation into the language teaching. The above-mentioned efficiency is proved by the experience of using institutional and teacher created blogs for the language-teaching purposes. It goes without saying that the peculiarities of these methods, as well as the aspects of teaching adults, should be taken into account. Their influence upon the students’ motivation cannot be overestimated, but at the same time, they can cause such problems as lack of cognitive activities. This fact can be the basis for the further study of the modern technologies impact on a future professional’s personal development as well as the role of the foreign language teacher and the necessity of the life-long learning.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БТ)

Views

Canada Canada
2
China China
267206276
France France
2
Germany Germany
31341502
Greece Greece
1
Ireland Ireland
72443
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
10523310
United Kingdom United Kingdom
5266681
United States United States
356275034
Unknown Country Unknown Country
10523309

Downloads

France France
681208565
Germany Germany
31341506
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Russia Russia
2
Ukraine Ukraine
681208586
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
31341508
Unknown Country Unknown Country
37

Files

File Size Format Downloads
Innovative_methods_of_teaching_foreign_languages_for_non-language_faculties.pdf 797,39 kB Adobe PDF 1425100207

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.