Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item:http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52656
Title: Техніка колажування як засіб навчання англійської та німецької мов і формування творчої особистості школярів
Authors: Кириченко, Олена Анатоліївна
Кириченко, Елена Анатольевна
Kyrychenko, Olena Anatoliivna
Подоляка, І.О.
Keywords: колаж
коллаж
collage
«діалог культур»
«диалог культур»
"dialogue of cultures"
творчість
творчество школьников
creativity
особистість
личность
personality
асоціограма
ассоциограмма
associogram
Issue Year: 2017
Publisher: Національний університет "Острозька академія"
Citation: Кириченко, О.А. Техніка колажування як засіб навчання англійської та німецької мов і формування творчої особистості школярів [Текст]/ О.А. Кириченко, І.О. Подоляка // Наукові записки Національного університету "Острозька академія". Серія: Філологічна. - 2017. - Вип. 64. - Ч. І. - С.154-157.
Abstract: У статті докладно викладаються позиції основоположників ідеї колажу та колажування – німецьких методистів Б.-Д. Мюллера і М. Зікманна (80 – 90-ті рр. XX ст.). Доводиться, що в колажі можуть відображатися і зіставлятися різні культури, сходитися і співіснувати різні тексти – вербальні і невербальні. Дається визначення колажу як інформаційного продукту та підґрунтя розвитку творчості учнів. Наводяться конкретні приклади уроків англійської та німецької мов, що демонструють практичну реалізацію прийому колажування.
В статье излагаются позиции основоположников идеи коллажа и коллажирования – немецких методистов Б.-Д. Мюллера и М. Зикманна (80 – 90-тые гг. XX в.). Доказывается, что в коллаже могут отображаться и сопоставляться разные культуры, сходиться и сосуществовать разные тексты – вербальные и невербальные. Дается определение коллажа как информационного продукта и предпосылки развития творчества учеников. На конкретных примерах уроков английского и немецкого языков демонстрируется практическая реализация приема коллажирования.
The article outlines in detail the position of the founders of the idea of collage and collaging - German methodists B.-D. Muller and M. Zikmann (80 - 90 s., XX c.). It is shown that different cultures displayed and matched in the collage come together and coexist in various texts – both verbal and nonverbal. It defines the collage as background information product and a method of creativity development at school stage. We aim to prove that through implementing collaging method into the lessons of foreign languages a real possibility of mastering and operating with different notions is created, that through this method young students are facilitated for mastering the ability to formulate different concepts - both the concrete and the abstract ones; collaging promotes search for productive linguistic solutions. Collage lets a young student to look at everyday ordinary things in a special way, it triggers associative thinking, a background for the development of verbal responses and the ability to reason. Collage allows the child to draw on their experience and present topics within their subjective vision, their way of thinking; collage is suitable for both studying of cultural aspects, and for organizing perception of information, and for creating your own statements. We reveal the idea of collaging as a way of encoding / decoding of information, the method of penetration into another culture, making collage, according a specific plan, a student masters decoding techniques for new information by which he "builds bridge to another culture". Collage makes transferring of information about other cultures clear, controlled and managed by teachers, open and accessible to students. We give specific examples of lessons in English and German, demonstrating the practical implementation of collaging in teaching English and German.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52656
Type: Article
Appears in Collections:Наукові видання (ІФСК)

Views
Other1
China2
Ukraine4
United States1
Downloads
China1
Estonia1
Ukraine2


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
kyrychenkocollage.pdf344.94 kBAdobe PDF4Download
Show full item record Recommend this item


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.