Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item:http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/55395
Title: Export and import activity of the wine industry: tendencies, current risks
Other Titles: Експорт та імпорт діяльність виноробної промисловості: тенденції, поточні ризики
Экспортно-импортная деятельность винодельческой промышленности: тенденции, текущие риски
Authors: Bondarenko, S.A.
Nizyayeva, V.R.
Keywords: експортно-імпортна діяльність
экспортно-импортная деятельность
export-import activity
виноробна галузь
винодельческая отрасль
wine industry
ємність ринку
емкость рынка
market capacity
ступінь відкритості ринку вина
степень открытости рынка вина
degree of the wine market openness
Issue Year: 2017
Publisher: Sumy State University
Citation: Bondarenko, S.A. Export and import activity of the wine industry: tendencies, current risks [Електронний ресурс] / S.A. Bondarenko, V.R. Nizyayeva // Economic Processes Management: International Scientific E-Journal. - 2017. - №2. - http://epm.fem.sumdu.edu.ua/download/2017_2/epm2017_2_8.pdf
Abstract: The article studies state of wine industry’s export-import activity, analyzes tendencies, which provide to reveal peculiar regulations andmain modern risks, which are necessary to be considered for appropriate level of the sector export capability. Export-import activity of wine industry is analyzed; capacity dynamics and market openness degree are estimated. It has been proved that redulatory impact on the winemaking and wine industry development has to be based, on the onehand, on the work with consumer, forming his national awareness of the domestic production from wine industry, and on the other hand, on the country import restructuring. Development of the wine industry state support in Ukraine, considering the world experience, is an important step to form the market of grape and its products, which is characterized with losing tendency. The revealed tendency concerning import price prevail over export, requires special measures for contraction. The main tools to fight with European wine producers for Ukrainian consumer to increase quality, creative, budgets increase for direct access to consumer via winery tasty rooms, tourists’ involvement to vineyards and productive capacities, including to the tourist routes. Therefore the main purpose is necessity for native consumer’s upbringing, wine culture growing, to teach to make considerable choice, but not a choice in favor of foreign container.
У статті досліджено стан експортно-імпортної діяльності виноробної галузі, проаналізовано тенденції, на основі чого виявлено характерні закономірності та основні сучасні ризики, які необхідно враховувати для забезпечення належного рівня експортної спроможності галузі. Проведено аналіз експортно- імпортної діяльності виноробної галузі, дана оцінка динаміки ємності і ступеню відкритості ринку. Доведено, що регуляторний вплив на розвиток виноградарства та виноробства слід зосереджувати, з одного боку, на безпосередній роботі із споживачем, формуючи його націоналу свідомість і обізнаність з вітчизняною продукцією виноробної галузі, а з іншого – на реструктуризацію імпорту країни. Розвиток державної підтримки виноробної галузі України з урахуванням світового досвіду є важливим поштовхом для формування ринку винограду та продуктів його переробки, який характеризується тенденцією до втрати. Виявлена тенденція щодо цінової переваги імпорту над експортом, звичайно, потребує особливих заходів для протидії. Основними інструментами боротьби з європейськими виноробами за українського споживача є підвищення якості, креатив, збільшення бюджетів на прямий доступ до покупця через фірмові дегустаційні зали, залучення туристів на виноградники та виробничі потужності, включення в туристичні маршрути. При цьому головною метою стає необхідність виховання вітчизняного споживача, підвищення культури вина, навчення робити усвідомлений вибір, а не вибір на користь іноземної упаковки.
В статье исследовано состояние экспортно-импортной деятельности винодельческой отрасли, проанализированы тенденции, на основе чего выявлены характерные закономерности и основные современные риски, которые необходимо учитывать для обеспечения надлежащего уровня экспортной способности отрасли. Проведен анализ экспортно-импортной деятельности винодельческой отрасли, дана оценка динамики емкости и степени открытости рынка. Доказано, что регуляторное влияние на развитие виноградарства и виноделия следует сосредоточивать, с одной стороны, на непосредственной работе с потребителем, формируя его национальное сознание и знание отечественной продукции винодельческой отрасли, а с другой – на реструктуризацию импорта страны. Развитие государственной поддержки винодельческой отрасли Украины с учетом мирового опыта является важным толчком для формирования рынка винограда и продуктов его переработки, который характеризуется тенденцией к утрате. Обнаруженная тенденция ценового преимущества импорта над экспортом требует особых мер для противодействия. Основными инструментами борьбы с европейскими виноделами за украинского потребителя является повышение качества, креатив, увеличение бюджетов на прямой доступ к покупателю через фирменные дегустационные залы, привлечения туристов на виноградники и производственные мощности, включение в туристические маршруты. При этом главной целью становится необходимость воспитания отечественного потребителя, повышение культуры вина, научения делать осознанный выбор, а не выбор в пользу иностранной упаковки.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/55395
Type: Article
Appears in Collections:Economic Processes Management (Управління економічними процесами)

Views
Other4
Argentina1
Germany1
Latvia14
Russia1
United States3
Downloads
Australia1
Germany1
France1
Portugal1
United States4


Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
Bondarenko_Export_and_import_activity.pdf464.13 kBAdobe PDF8Download
Show full item record Recommend this item


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.