Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/60588
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Экспрессивный потенциал метафоры в информационных газетных текстах
Authors Kozlovska, Hanna Borysivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-7138-4422
Keywords інформаційний газетний текст
информационный газетный текст
informational newspaper text
метафора
metaphor
сенсорна лексика
сенсорная лексика
sensory words
інформація
информация
information
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/60588
Publisher Національний університет «Острозька академія»
License
Citation Козловская, А.Б. Экспрессивный потенциал метафоры в информационных газетных текстах [Текст] / А.Б. Козловская // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». – Острог: Національний університет «Острозька академія», 2017. – Вип. 64. – Ч. I. – С. 182-184.
Abstract Метафори в інформаційних газетних текстах мають велику виразність, що є складовою частиною експресивно-емоційного блоку суб’єктивно-модальної інформації. Стерти метафори широко представлені в аналізованих повідомленнях внаслідок універсалізації текстового змісту. Образність індивідуальних авторських метафор викликає інтерес до змісту тексту, розширюючи читацьку аудиторію. Оригінальність оказіональних метафор має певний експресивний потенціал, підсилює лексичне значення додатковими конотаціями, надаючи, тим самим, вплив на розум і емоції адресата. Амбівалентний характер метафоризації в аналізованих тестах полягає в створенні варіативності лексичного оформлення,з одного боку, і прагненням до економії мовних засобів, з іншого боку.
Метафоры в информационных газетных текстах обладают большой выразительностью, являясь составной частью экспрессивно-эмоционального блока субъективно-модальной информации. Стертые метафоры широко представлены в анализируемых сообщениях вследствие универсализации текстового содержания. Образность индивидуальных авторских метафор вызывает интерес к содержанию текста, расширяя читательскую аудиторию. Оригинальность окказиональных метафор обладает определенным экспрессивным потенциалом, усиливает лексическое значение дополнительными коннотациями, оказывая, тем самым, воздействие на разум и эмоции адресата. Амбивалентный характер метафоризации в анализируемых текстах заключается в создании вариативности лексического оформления, с одной стороны, и стремлению к экономии языковых средств, с другой стороны.
Being very expressive, metaphors in informational newspaper texts are the component of expressive-emotional block of subjective-modal information. Worn metaphors are widely represented in the texts under analysis because of the text content universalization. Imagery of individual author’s metaphors stirs interest to the text content, thus increasing the number of readers. The originality of occasional metaphors has a certain expressive potential, strengthens the lexical meaning with additional connotations, thereby influencing addressee’s mind and emotions. Informational newspaper text abounds in precisely chosen and arranged information blocks – both objective and subjective. Author’s sensory perception acquires special textual importance and appears to be one of the indications of addresser’s presence in the analyzed texts. The audience is able to see the hand of the author shaping weather-forecast information for maximum effect and having at his disposal such a zest as sensory words performing various stylistic and pragmatic functions. Sensory words may be defined as attention-getting devices, new elements to present factual information. The author of informational newspaper text engages in attaining a maximum balance between his awareness that he doesn’t want to be neutral sometimes and his belief that he should fulfill the requirements of objective reporting. Involving all senses in the description of the perception makes the representation of facts more complete and might contribute to its persuasive effect. Decoding the subjective sprinkles with awareness and concentration, an addressee unconsciously adds the fragments of addresser’s perception of the world to his own perception system. Sensory words in informational newspaper text can be regarded as creative, descriptive, original, new, organization-promoting, and association-exciting. The ambivalent character of metaphorization in the texts under analysis is shown, on the one hand, via variability of lexical arrangement, and on the other hand, is provided through the economy of language means.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БТ)

Views

Argentina Argentina
1
China China
1
Finland Finland
1
Germany Germany
94190
Greece Greece
1
Ireland Ireland
20316
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
601466
United Kingdom United Kingdom
301964
United States United States
1804096
Unknown Country Unknown Country
601465

Downloads

China China
1
Germany Germany
301963
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Russia Russia
625
Ukraine Ukraine
3423505
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
3423504
Unknown Country Unknown Country
16

Files

File Size Format Downloads
Kozlovska.pdf 301,92 kB Adobe PDF 7149617

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.