Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/64097
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Порівняльно-правова характеристика фінансових систем Німеччини і України
Other Titles Comparative Legal Characteristics of the Financial Systems of Ukraine and Germany
Authors Harust, Yurii Vitaliiovych  
Козинець, О.О.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5450-4368
Keywords правова характеристика
правовая характеристика
legal characteristics
фінансова система
финансовая система
financial system
фінанси
финансы
finance
фінансові інститути
финансовые институты
financial institutions
фінансова діяльність
финансовая деятельность
financial activities
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/64097
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Гаруст, Ю.В. Порівняльно-правова характеристика фінансових систем Німеччини і України [Текст] / Ю.В. Гаруст, О.О. Козинець // Правові горизонти. – 2016. – № 2(15). – С. 131-138.
Abstract У запропонованій статті проведено дослідження фінансової системи Федеративної Республіки Німеччина з метою порівняння її з фінансовою системою України, а також виявлення особливостей побудови її елементів та характерних рис функціонування. Саме ця держава Європи, відповідно до статистичних даних та на думку вчених, має надзвичайно високий рівень розвитку економіки за такими критеріями як відсоткова частка держави у світовому виробництві та ступінь участі у міжнародному поділі праці, а за показниками, такими як рівень доходів на душу населення, інвестиції, експорт і імпорт товарів та послуг є одним зі світових лідерів. Фінансова система України повноцінно розпочала своє функціонування лише після здобуття нашою державою незалежності. З 1991 року і до сьогодні вона постійно зазнає певних змін, нововведень та реформувань на шляху встановлення ринкових відносин. Крім того велике значення має інтеграція фінансової системи України у світовий фінансовий простір. Необхідність такого кроку визначається такими факторами: як потреба в залученні іноземних інвестицій, оскільки внутрішні фінансові ресурси держави не можуть повною мірою обслуговувати потреби держави. Притік міжнародних фінансових інвестицій може бути повністю можливий лише після виходу на міжнародну фінансову арену. Не мале значення має і те, що у сучасному світі фінансова система окремо взятої держави не може успішно функціонувати і активно розвиватися в умовах політики ізоліціонізму. Такий шлях розвитку фінансової системи просто приречений на загибель. Саме такими чинниками зумовлено дослідження процесу функціонування фінансової систем Німеччини (як провідної країни світу). Вивчення досвіду побудови і функціонування елементів фінансової системи ФРН та трансформації всього масиву досліджуваного матеріалу в українську фінансову систему дасть змогу удосконалити не тільки правове регулювання діяльності вітчизняних фінансових інститутів, а й самих структурних елементів фінансової системи нашої держави, оскільки фінансовий клімат України має ряд суттєвих недоліків. Врахування світового досвіду дасть можливість створити потужну структуру фінансової системи України, яка б змогла ефективно функціонувати в сучасних реаліях і дала б можливість здійснювати діяльність з мобілізації, розподілу і використання державних грошових фондів з якомога вищим «коефіцієнтом корисної дії» . У статті охарактеризовано основні адміністративно-правові елементи фінансових систем досліджуваних держав, дано детальну характеристику суб’єктів управління фінансовими системами України і Німеччини з аналізом ефективності їх дії, зроблено аспект на позитивних моментах діяльності фінансової системи ФРН, окреслено коло проблемних правових питань функціонування фінансової системи України, які можливо було б вирішити на основі досвіду Німеччини.
This article deals with the financial system of the Federal Republic of Germany to identify peculiarities of construction of its elements and characteristics of their operation, since this European country has an extremely high level of the economy, a potential vector of its development has strong figures by the following criteria such as the percentage of the state in the world production, the degree of participation in the international division of labor and all the main indicators of economic development (the level of income per capita, investment, exports and imports of goods and services, a high level of life) is one of the 'Group of Seven' countries. The financial system of Ukraine began to function fully only after gaining its independence. Since1991 and up untill today it constantly undergoes certain changes, innovations, reforms towards establishing the market relations. Besides, of great importance is integration of the financial system of Ukraine in the global financial environment. The necessity of such a step is determined by such factors as the need for attracting foreign investments, as domestic financial resources of the state can not fully serve the needs of the state. The inflow of international financial investments can be fully possible only after its appearance on the international financial arena. Of big importance is the fact that in today's world financial system of a separate state can not successfully operate and develop rapidly in terms of isolationism policy. This development of the financial system has no future. These are the factors that cause the study of the functioning of the financial system in Germany (as the leading country in the world). That is why there is a need to study the process of establishing and functioning of financial systems of leading countries (in this case Germany) to transform the experience of construction and operation of the elements of the financial system of Germany in order to use the whole array of studied material to improve the regulation of financial institutions and structural elements of the financial system of our country, as the financial climate in Ukraine has a number of significant drawbacks. Taking into account the international experience will make it possible to create a strong financial structure that would be able to function effectively in today's realities and make it possible to carry out activities of mobilization, distribution and use of state funds with the highest possible "efficiency." The article describes the basic elements of financial systems of the studied states; gives detailed description of subjects of the management of financial systems of Ukraine and Germany as well as the analysis of their effectiveness; the aspect on positive moments of the financial system of Germany as been made, the issues of the financial system of Ukraine, which can be solved based on Germany's experience, have been identified.
Appears in Collections: Правові горизонти / Legal horizons

Views

Czechia Czechia
37994
Finland Finland
1
Germany Germany
-1890195757
Greece Greece
1
Ireland Ireland
31688
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
5685
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Russia Russia
37998
Singapore Singapore
784593494
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
127712
Ukraine Ukraine
-2080389026
United Kingdom United Kingdom
217175
United States United States
1522574931
Unknown Country Unknown Country
44369

Downloads

Czechia Czechia
1
EU EU
1
Germany Germany
170660321
India India
1
Lithuania Lithuania
1
Norway Norway
1
Poland Poland
1
Switzerland Switzerland
60625
Ukraine Ukraine
-2080389025
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-1388385680
Unknown Country Unknown Country
31

Files

File Size Format Downloads
Harust_Kozynets_finansova_systema.pdf 2,68 MB Adobe PDF 996913575

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.