Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65550
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Інноваційна спрямованість розвитку підприємств роздрібної торгівлі
Other Titles Innovative orientation of retailers development
Инновационная направленность развития предприятий розничной торговли
Authors Дубовик, Т.В.
Бучацька, І.О.
ORCID
Keywords підприємство торгівлі
предприятие торговли
trade enterprise
інновації
инновации
innovation
роздрібна торгівля
розничная торговля
retail
споживчі тренди
потребительские тренды
consumer trends
інформаційно- комунікаційні технології
информационно-коммуникационных технологий
information and communication technologies
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65550
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Дубовик, Т.В. Інноваційна спрямованість розвитку підприємств роздрібної торгівлі [Текст] / Т.В. Дубовик, І.О. Бучацька // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2017. – № 1. – С. 223-230. – DOI: 10.21272/mmi.2017.1-20.
Abstract Висвітлено тенденції розвитку роздрібноїторгівлі в Україні. Розглянуто вплив факторів зовнішнього середовища та споживчих тенденцій на інноваційний розвиток підприємств роздрібної торгівлі, що базуються на очікуваннях споживачів, проблемах розвитку промисловості та правових проблемах, визначено інноваційні виклики і потенційні рішення у сфері роздрібної торгівлі. Наведено рекомендації впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у сфері роздрібної торгівлі із застосуванням інноваційних бізнес-моделей керівництвом роздрібних підприємств торгівлі.
Освещены тенденции развития розничной торговли в Украине. Рассмотрено влияние факторов внешней среды и потребительских тенденций на инновационное развитие предприятий розничной торговли, основанное на ожиданиях потребителей, проблемах развития промышленности и правовых проблемах, определены инновационные вызовы и потенциальные решения в сфере розничной торговли. Приведены рекомендации внедрения информационно-коммуникационных технологий в сфере розничной торговли с применением инновационных бизнес-моделей руководством розничных предприятий торговли.
The aim of the article. In the article tendencies of retail trade development in Ukraine are highlighted. The impact of environmental factors and consumer trends on the innovative development of retail trade enterprises is determined. Demographic, economic, political and military changes in country for recent years have significant impact on consumption growth in upcoming years. These changes dictate major trends and create new challenges and opportunities for consumers. The main direction of retailer’s activity is to provide population with consumer goods and services, when consumer experience, preferences in selecting a large number of proposed products, services, features and ease of acquisition becomes very important. Therefore, the aim of the investigation is to highlight trends of retail trade development in Ukraine. The results of the analysis. According to the authors’ investigation, Ukrainian consumers in upcoming years will be older, lonelier more urban, poorer, but at the same time socially, environmentally concerned and more educated. That is the reason why active technological upgrades of retailers should be done and new innovative approaches to business activity of retailers should be implemented. The global trends of changes in consumer confidence, such as: expectation values, comfort, well-being, social ethics, transparency and fairness in the selection and purchase of consumer goods can’t be ignored. The influence of environmental factors and consumer trends on development of innovative retailers considered, which are based on the expectations of consumers, problems of industry development, legal issues, innovative challenges and potential solutions in retail are identified. It helps to determine innovation challenges and potential solutions in retail trade. One of the major factors is the information and communication technologies that expand consumer rights and opportunities through their access to different information. Being always online, consumers can receive current and timely information about goods, services, pricing, and have the opportunity to compare, choose methods and delivery time, convenient form of payment for goods or services. The increase of consumer and buyers’ awareness, creating demand for new products and services through various communication channels and communication, affect the frequency and number of purchases and the overall development of the retail trade. The development of trade is connected with taking into account such consumer trends: the formation of the proposition of goods and services, supporting their quality to meet different consumer groups, after-sales service, the introduction of various forms of payment for goods and services and the safety of this process, the development of various types and forms of trade with active use of information and communication technologies. Conclusions and directions of further researches. We can summarize that retail trade enterprises in Ukraine have many strategic directions for development with high potential by criteria of investment attractiveness and opportunities of implementation.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Albania Albania
1
Bulgaria Bulgaria
1
France France
1
Georgia Georgia
1
Germany Germany
17511
Greece Greece
1
Ireland Ireland
667997
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
-1941730866
Ukraine Ukraine
-1973976012
United Kingdom United Kingdom
668512554
United States United States
411505563
Unknown Country Unknown Country
1337023090

Downloads

Czechia Czechia
1
France France
2
Georgia Georgia
1
Germany Germany
37724
India India
1
Italy Italy
1
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
9011001
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
-1941730867
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
38106652
Unknown Country Unknown Country
27

Files

File Size Format Downloads
Dubovyk_Buchatska_torhivlia_MMI_2017_1.pdf 269,6 kB Adobe PDF -1894575453

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.