Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68033
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Особенности новых медиа: человекоцентричность, сторителлинг, социализационное влияние
Other Titles Features of new media: person-centered, storytelling, socialization influence
Особливості нових медіа: людиноцентричність, сторітеллінг, соціалізаційний вплив
Authors Yanenko, Yaroslav Vasylovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-2468-6636
Keywords нові медіа
новые медиа
new media
соціалізація
социализация
socialization
сторітеллінг
сторителлинг
storytelling
людиноцентричність
человекоцентричность
person-centered
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68033
Publisher Белорусский государственный университет
License
Citation Яненко, Я.В. Особенности новых медиа: человекоцентричность, сторителлинг, социализационное влияние [Текст] / Я.В. Яненко // Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика. Педагогика (Journal of the Belarusian State University. Journalism and pedagogics). – 2018. – № 1. – С. 12–18.
Abstract Статтю присвячено особливостям нових медіа, зокрема, використанню людиноцентричних технологій, які орієнтовані на проблеми і потреби сучасної аудиторії, а також впливу нових медіа на процес соціалізації. Основним методом дослідження є контент-аналіз журналістських і PR-матеріалів, що дозволило визначити особливості комунікації з аудиторією в нових медіа. Розглянуто людиноцентричність як орієнтацію на проблеми і потреби читача, слухача, глядача нових медіа, що дозволило обґрунтувати появу «нішевих» медіа-проектів, які реалізують вузькоспеціалізовані інформаційні запити від цільової аудиторії та компаній-рекламодавців. Показано особливості сторітеллінгу як комунікаційної технології, що впливає на аудиторію нових медіа, зокрема, через використання актуальних інформаційних приводів та зв’язок героя історії з відомими подіями. Проаналізовано вплив нових медіа на соціалізацію сучасного індивіда, що полягає в трансляції уявлень про соціально схвалювані або несхвалювані моделі поведінки. В результаті обґрунтовано, що особливостями комунікації з аудиторією в нових медіа є використання людиноцентричних технологій, таких як сторітеллінг, інфографіка, нативна реклама. Отримані результати можуть бути використані журналістами-практиками для підвищення ефективності роботи сучасних медіа.
Статья посвящена особенностям новых медиа, в частности, использованию человекоцентричных технологий, которые ориентированы на проблемы и потребности современной аудитории, а также влиянию новых медиа на процесс социализации. Основным методом исследования является контент-анализ журналистских и PR-материалов, что позволило определить особенности коммуникации с аудиторией в новых медиа. Рассмотрено человекоцентричность как ориентацию на проблемы и потребности читателя, слушателя, зрителя новых медиа, что позволило обосновать появление «нишевых» медиа-проектов, реализующих узкоспециализированные информационные запросы от целевой аудитории и компаний-рекламодателей. Показано особенности сторителлинга как коммуникационной технологии, влияющей на аудиторию новых медиа, в частности, использование актуальных информационных поводов и связь героя истории с известными событиями. Проанализировано влияние новых медиа на социализацию современного индивида, заключающееся в трансляции представлений о социально одобряемых или неодобряемых моделях поведения. В результате обосновано, что особенностями коммуникации с аудиторией в новых медиа является использование человекоцентричных технологий, таких как сторителлинг, инфографика, нативная реклама. Полученные результаты могут  быть  использованы  журналистами­практиками для повышения эффективности работы современных медиа.
The article deals with features of new media, in particular, the use of person-centered technologies that are oriented to the problems and needs of the modern audience and the influence of new media on the process of socialization. The main method of research is the content analysis of journalistic and PR materials. As a result, the peculiarities of communication with the audience in new media have been determined. We consider person-centered as an orientation to the problems and needs of the reader, listener, viewer of new media. Consequently, the emergence of «niche» media projects is justified. They implement specialized information requests from the target audience and companies-advertisers. The features of storytelling as a communication technology affecting the audience of new media are shown. For example, it is the use of actual information causes and the connection of the hero with known events. The influence of new media on the socialization of the modern individual is analyzed. This influence consists in the translation of ideas about socially approved or disapproved models of behavior. As a result, it is justified that the peculiarities of communication with the audience in new media is the use of human-centered technologies, for example, storytelling, infographics, native advertising. The results obtained can be used by practical journalists to improve the effectiveness of modern media.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Belarus Belarus
1
Belgium Belgium
1
Germany Germany
1128292
Greece Greece
4399
Ireland Ireland
83696
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
586
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
9055125
United Kingdom United Kingdom
3914665
United States United States
32288238
Unknown Country Unknown Country
17

Downloads

Belarus Belarus
1
China China
1
Hungary Hungary
1
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
4396
Ukraine Ukraine
18101452
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
46475024
Unknown Country Unknown Country
25

Files

File Size Format Downloads
Yanenko_New_media_2018.pdf 304,13 kB Adobe PDF 64580902

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.