Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68317
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Реалізація технології формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі професійної підготовки (при вивченні педагогічних дисциплін)
Authors Mikhno, Svitlana Vasylivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-8307-1028
Keywords технологія
технология
technology
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68317
Publisher СумДПУ ім. А.С. Макаренка
License
Citation Міхно С.В. Реалізація технології формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі професійної підготовки (при вивченні педагогічних дисциплін). - Суми СумДПУ ім. А.С. Макаренка 2018.- С. 164-175.
Abstract У статті на основі методу аналізу, синтезу та узагальнення розкрито суть поняття «пізнавально-творча самостійність майбутніх учителів іноземної мови» та визначено особливості формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі вивчення педагогічних дисциплін. Розроблено технологію формування пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі вивчення педагогічних дисциплін, яка містить такі етапи: професійно-мотиваційний, змістово-діяльнісний, особистісно-рефлексійний. Визначено педагогічні умови, які сприяють ефективній реалізації розробленої технології. Розкрито загальні питання підготовки та проведення педагогічного експерименту. На основі методів психолого-педагогічної діагностики, обсерваційних методів, узагальнення та прогнозування, проведено моніторинг сформованості пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів іноземної мови у процесі вивчення педагогічних дисциплін та висвітлено його результати, здійснено кількісний і якісний аналіз результатів дослідження з використанням методів математичної статистики. Практичне значення дослідження полягає у використанні його результатів для оновлення змісту лекційних і практичних занять з педагогічних дисциплін. Перспективними напрямами подальших розвідок є виявлення впливу розробленої педагогічної технології на рівень сформованості пізнавально-творчої самостійності майбутніх учителів української мови та літератури.
В статье на основе метода анализа, синтеза и обобщения раскрыто суть понятия «познавательно-творческая самостоятельность будущих учителей иностранного языка» и выявлено особенности формирования познавательно-творческой самостоятельности будущих учителей иностранного языка в процессе изучения педагогических дисциплин. Разработано технологию формирования познавательно-творческой самостоятельности будущих учителей иностранного языка в процессе изучения педагогических дисциплин, которая имеет следующие этапы: профессионально-мотивационный, содержательно-деятельный, личностно-рефлексионный. Раскрыто общие вопросы подотовки и проведения педагогического эксперимента. На основе методов психолого-педагогической диагностики, обсервационных методов, обобщения и прогнозирования проведено мониторинг сформированности познавательно-творческой самостоятельности будущих учителей иностранного языка в процессе изучения педагогических дисциплин и представлено его результаты, проведено количественный и качественный анализ результатов исследования с использованием методов математической статистики. Практическое значение исследования состоит в использовании его результатов для обновления содержания лекционных и практических занятий педагогических дисциплін. К перспективным направлениям следующих научных исследований относим определение влияния разработанной педагогической технологии на уровень сформированости познавательно-творческой самостоятельности будущих учителей украинского языка и литературы.
The article reveals the notion «cognitive creative independence of future foreign language teachers» and outlines the peculiarities of forming of cognitive creative independence of future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses; on the basis of analysis, synthesis and generalization methods. The technology of forming of cognitive creative independence of future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses has been developed, as well as its stages: professionally motivational, operational, personally reflective ones. The pedagogical conditions that make the implementation of the developed technology effective have been identified. The general issues of preparation and conducting a pedagogical experiment have been uncovered. Using the methods of psychological and pedagogical diagnostics, generalization and prediction the monitoring of the formation of cognitive creative independence of future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses has been performed and its results have been presented. The diagnostics has identified a range of drawback that prevent the effective formation of the cognitive creative independence. They are: lack of awareness of the importance of forming of cognitive creative independence, lack of links between practice and theory, inability to find unique approaches, etc. Qualitative and quantitative analysis of the conducted research has been done using the methods of mathematical statistics. The results have shown a significant increase in the level of cognitive creative independence of future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses. In the experimental group the highest result has been noted by the motivational criterion, this has proved the effectiveness of the implementation of the set of methodical and learning aids of the technology of forming of cognitive creative independence of future foreign language teachers in the process of mastering pedagogical courses. The study does not cover all aspects of the given problem. The further research includes the determination of the influence of the developed pedagogical technology on the level of forming of cognitive creative independence of future linguists, future Ukrainian language and literature teachers in particular.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
15299
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
196
Russia Russia
1
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
4877466
United Kingdom United Kingdom
1116317
United States United States
2996893
Unknown Country Unknown Country
374377

Downloads

France France
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
1116317
United Kingdom United Kingdom
250082
United States United States
101982
Unknown Country Unknown Country
21

Files

File Size Format Downloads
Novatema_Mikhno zbirnyk ped nauki traven перероблена.pdf 299,18 kB Adobe PDF 1468406

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.