Approaches to Improving Motivation of Environmentally Oriented Activity in the Consumer Society
No Thumbnail Available
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Sumy State University
Article
Date of Defense
Scientific Director
Speciality
Date of Presentation
Abstract
The article reveals the essence of the “consumer society” concept, proposes a definition of this term, and considers the main types of consumption. The interrelation of rational consumption with possible socio-environmental and economic problems is studied. Much attention is paid to the motivation of environmentally oriented activities in the consumer society. The main emphasis is on the activation of a person's internal motivation for environmentally safe activities through the environmentalization of upbringing, education, and science and formation of a new type of personality – a “homo environmental”. The development of such an approach should be supplemented by economic incentives to reduce the anthropogenic burden on the environment.
В статье раскрыта сущность понятия «общество потребления», предложено собственное определение данного термина, рассмотрены основные виды потребления. Исследована взаимосвязь необдуманного потребления с возможными социо-эколого-экономическими проблемами. Значительное внимание уделено мотивации экологически направленной деятельности в обществе потребления. Основное внимание уделено активизации у человека внутренней мотивации к экологически безопасной деятельности с помощью экологизации воспитания, образования, науки и формирования нового типа личности «человек экологический». Развитие такого подхода должна дополнить экономические методы стимулирования к снижению антропогенной нагрузки на окружающую среду.
У статті розкрито сутність поняття «суспільство споживання», запропоновано власне визначення даного терміну, розглянуто основні види споживання. Досліджено взаємозв’язок необдуманого споживання з можливими соціо-еколого-економічними проблемами. Значну увагу приділено мотивації екологічно спрямованої діяльності у суспільстві споживання. Основну увагу приділено активізації у людини саме внутрішньої мотивації до екологічно безпечної діяльності за допомогою екологізації виховання, освіти, науки та формування нового типу особистості «людини екологічної». Розвиток такого підходу має доповнити економічні методи стимулювання до зниження антропогенного навантаження на довкілля.
В статье раскрыта сущность понятия «общество потребления», предложено собственное определение данного термина, рассмотрены основные виды потребления. Исследована взаимосвязь необдуманного потребления с возможными социо-эколого-экономическими проблемами. Значительное внимание уделено мотивации экологически направленной деятельности в обществе потребления. Основное внимание уделено активизации у человека внутренней мотивации к экологически безопасной деятельности с помощью экологизации воспитания, образования, науки и формирования нового типа личности «человек экологический». Развитие такого подхода должна дополнить экономические методы стимулирования к снижению антропогенной нагрузки на окружающую среду.
У статті розкрито сутність поняття «суспільство споживання», запропоновано власне визначення даного терміну, розглянуто основні види споживання. Досліджено взаємозв’язок необдуманого споживання з можливими соціо-еколого-економічними проблемами. Значну увагу приділено мотивації екологічно спрямованої діяльності у суспільстві споживання. Основну увагу приділено активізації у людини саме внутрішньої мотивації до екологічно безпечної діяльності за допомогою екологізації виховання, освіти, науки та формування нового типу особистості «людини екологічної». Розвиток такого підходу має доповнити економічні методи стимулювання до зниження антропогенного навантаження на довкілля.
Keywords
internal motivation, environmentalization of economic activity, consumer society, environmentally oriented activity, upbringing, education, science, внутренняя мотивация, экологизация хозяйственной деятельности, общество потребления, экологически направлена деятельность, воспитание, образование, наука, внутрішня мотивація, екологізація господарської діяльності, суспільство споживання, екологічно спрямована діяльність, виховання, освіта
Citation
Boronos, V.G. Approaches to Improving Motivation of Environmentally Oriented Activity in the Consumer Society [Текст] / V.G. Boronos, I.V. Tiutiunyk, Z.S. Pronikova // Механізм регулювання економіки. - 2017. - № 4. - С. 20-28.